Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Aure

21.3.2018 by

Suomen valtio oli aikanaan suuri polttopuun kuluttaja, lämmitettiinhän valtion laitoksetkin puulla. VR:n ja sittemmin Vapon osuudesta näiden puiden hankkimisessa on kerrottu Anteron (ja Laurin?) kohdalla, mutta myös Metsähallitus oli velvoitettu osallistumaan tähän puunhankintaan. Tätä tarkoitusta varten osti Metsähallitus 1916 Neptun II nimisen hinaajan, jolle se antoi yhden Metsänhoitoalueensa mukaan nimen ”Aure”. 1926 se kuitenkin tilasi uuden aluksen myyden vanhan Auren, joka on edelleen kulussa nimellä ”Visuvesi”. Uusi hinaaja, joka myös sai nimen Aure, tilattiin A. Ahlströmin konepajalta Varkaudesta, josta se kuljetettiin rautateitse Vilppulaan koottavaksi.

Valmistuttuaan Aure alkoi hinata halkoja Näsijärvellä proomuilla, joita oli Metsähallituksella Näsijärvellä vuonna 1934 kymmenen kappaletta. Halkojen kulutus oli melkoista, 1927 pelkästään VR käytti 1,4 miljoonaa pinokuutiometriä, sotien jälkeen päästiin jo lähes 3 miljoonaan. Tämän lisäksi tuli vielä muut halon käyttäjät, joten halkojen määrä oli melkoinen. Aure teki siis pitkälti samoja töitä kuin Vapon laivat, vaikkakin Metsähallituksen alaisena. Huippuvuosien jälkeen alkoi tuonnin avauduttua käytetyn puun määrä kuitenkin vähetä VR:n ja valtion laitosten siirtyessä kivihiilen käyttöön. Metsähallitus alkoikin lakkauttamaan halkoliikettään Näsijärvellä. Proomut myytiin ja Aure jäi seisomaan Kurun telakan rantaan vuodesta 1949 alkaen.

1950- luvulla halkojen käyttö jatkoi vähenemistään öljyn ja hiilen korvatessa sen. Metsähallitus myikin varsin hyväkuntoisen Auren 1957 metsäteollisuusyhtiö Ab J.W. Enqvist Oy:lle, joka hankki sen käyttökuluiltaan kallista ”Ukko”-hinaajaa korvaamaan. Auresta tuli nyt tukkilauttojen hinaaja. Enqvistin osakekannan osti ja sen sulautti itseensä G.A. Serlachius – yhtymä 1965-66, jolloin myös Auresta tuli vähäksi aikaa Serlachiuksen laiva.

Aure jäi pois liikenteestä keväällä 1969, kun Serlachius osti Kokemäenjoen uittoyhdistykseltä virattomaksi jääneen alunperinkin moottorihinaajaksi rakennetun ”Pispalan”. Sen uusi elämä alkoi, kun yksityishenkilöt ostivat G. A. Serlachius Oy:ltä 12 vuotta Pimeensalmen telakan rannassa seisoneen hinaajan ja perustivat Höyrylaiva-osakeyhtiö Auren. Aure alkoi tehdä kesällä 1981 tilausristeilyjä sekä myös aikataulun mukaista viikonloppuliikennettä Tampereelta Kuruun. Aikataululiikenne ei kuitenkaan pitemmän päälle tuntunut ansiotyössä käyvälle porukalle enää harrastukselta. Vuonna 2006 laiva myytiin edelleen yksitysihenkilölle, joka siirsi sen Päijänteelle. Nykyisin Auren kotisatama on Jämsässä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Aure
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Jämsä
  • Rakennusvuosi: 1926
  • Rak.Telakka: A. Ahlström Oy, Varkaus, koottu Vilppulassa
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 19,96
  • Leveys: 4,54
  • Syväys: 1,8
  • Nopeus: 8
  • Aikaisemmat omistajat: Metsähallitus (1926-57), Ab. J. Enqvist Oy – G.A. Serlachius Oy (1957-80), Höyrylaiva Oy Aure (1980-)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1924
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Koneteho: 136ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1926
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Polttoaine: ?
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 60
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Päijänne-Keitele

Tutustu myös

  • S/S Kirvesniemi

    Lue Lisää
  • S/S Joh-Parviainen

    Lue Lisää
  • S/S Laitiala

    Lue Lisää
  • S/S Haapaniemi

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi