Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Enso

21.3.2018 by

Tarina

Aluksen tilasi alkujaan Paul Wahlin konepajalta Enso Träsliperi Ab, jonka vapaaherra C.A. Standertskiöld perusti Vuoksen Räikkölän kosken rantamille 1889. Standertskiöldin ajatus oli myös yrityksen nimi ”Enso”, jolla sen ympärille kehittynyt taajamakin tultiin tuntemaan. Yhtiön ensimmäinen laiva sai myös samaisen nimen. Sen rakennusvuodeksi mainitaan eri lähteissä joko 1899 tai 1900, mikä johtunee siitä että sen rakentaminen alkoi 1899 mutta se aloitti liikenteensä vasta kesällä 1900. Enso oli alkujaan varppaaja, niin sanotusti ”rapu” tyyppinen, eli se kiinnitettyään peräankkurinsa pohjaan ajoi hitaasti koko ajan vaijeria kelalta päästäen tukkilautan luokse, kiinnitti keulansa siihen ja veti varppausvintturillaan sekä itsensä että lastinsa perä edellä ankkurinsa luokse.

Aluksen alun perin 76,6 IHV kone ja kattila sijaitsivat lähempänä keulaa kuin nykyään, ja korsteeni oli kansirakenteiden keulan puolella. Vanhojen halkoboksien umpeen hitsatut luukut ovat edelleen nähtävissä aluksen kannessa, nykyisten keulan puolella salongin molemmin puolin. Kansirakenteita aluksessa oli vain ruorihytti. Keittiötä tai salonkia ei ollut, miehistöllä oli puuhella keulahytissä. Emäntää rapu-varppaajien vahvuudessa ei ollut, eikä yhtiö järjestänyt laivojen muonitusta, vaan miehistö vastasi niistä itse. Yleensä tämä tapahtui soutamalla apuveneellä reitin varrella oleviin maalaistaloihin. Kalastaminen oli myös tavallinen harrastus laivoilla, ja toi oman lisänsä ruokavalioon.

Enso Träsliperin yhdistyttyä Gutzeit-yhtiön kanssa 1911 siirtyi Ensokin uuteen varustamoon. Vuonna 1924 siitä tehtiin linjahinaaja. Savonlinnalainen Konetehdas Oy, johon Enso Gutzeit oli aiemmin samana vuonna hankkinut osake-enemmistön, toimitti siihen uuden kattilan ja suuremman Trippelikoneen. Myös kansirakenteet uudistettiin, ja niihin sijoitettiin mm. keittiö kannen tasolle ja kapteenin hytti yläkannelle ruorihytin taakse.

Enson kausi ammattiliikenteessä päättyi yhtiön tehdessä päätöksen siirtyä uitossaan diesel-hinaajiin 1965. Liikenteen loppuminen kävi niin äkillisesti että jo aloitettu tuubiremontti jäi aluksessa kesken. Vuonna 1969 se myytiin yksityisomistukseen, joka teetti tuubiremontin loppuun. Lindroos ajeli tämän jälkeen Ensolla muutaman kesän, mutta työkiireiden takia ajot jäivät sitten vähiin. Alus jäi ”uivaksi kesämökiksi”, kunnes siihen hankittiin 80- luvun lopulla dieselkone. Lindroos ei kuitenkaan toteuttanut dieselöintiä normaaliin tapaan, vaan ymmärtäen höyrykoneen museaalisen arvon ja ainutlaatuisuuden päätyi jättämään sen ja kattilan paikoilleen. Diesel-kone sijoitettiin niiden väliin ja höyrykone ”kierrettiin” hydraulisella voimansiirtojärjestelmällä. Näin alus saatiin jälleen liikenteeseen.

2000- luvun alkupuolella alkoi Veikko Lindroosin ystävä ja entinen oppilas Teknillisessä Korkeakoulussa, S/s Anteron varustaja Ari Juva, keskustella Lindroosin kanssa Enson palauttamisesta höyrylaivaksi. Lindroosit ottivat tuntumaa Suomen Höyrypursiseuran toimintaan muun muassa osallistumalla regatoihin Diesel-koneella ajaen, ja lopulta ajatuksen kypsyttyä teki Lindroos päätöksen asiasta syksyllä 2007. Tavoitteeksi tuli ajaa Enso höyryllä vuoden 2008 Karvalakkiregattaan. Projektin suunnittelun jälkeen alkoivat kunnostustyöt keväällä 2008. Lähes neljäkymmentä vuotta seissyt kone vaati paljon työtä, mutta aikataulussa pysyttiin, diesel purettiin ja laivalla ajettiin kuin ajettiinkin omalla höyrykoneella Karvalakkiregattaan lokakuussa 2008. Näin sai Suomen höyrylaivasto uuden jäsenen komean linjahinaajan liityttyä jälleen sen vahvuuteen.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Enso
    Alustyyppi: Alun perin varppaaja, vuodesta 1924 hinaaja
    Aluksen kotipaikka: Ristiina
    Rakennusvuosi: 1899/1900
    Rak.Telakka: Paul Wahl& Co, Varkaus
    Entiset nimet: –
    Pituus: 22,89
    Leveys: 4,98
    Syväys: 2,1
    Nopeus: 10
    Omistaja:
    Aikaisemmat omistajat: Enso träsliperi, Enso-Gutzeit, Veikko Lindroos
    Laivaan liittyen erityistä:
    Koneen tyyppi: Trippel Klugin sunnanvaihtokoneistolla
    Koneen valmistusvuosi: 1924
    Koneen valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
    Koneteho: 269/290ihv (eri versio eri lähteissä)
    Koneeseen liittyen erityistä: Klugin luistikoneisto
    Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
    Kattilan valmistusvuosi: 1924
    Kattilan valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
    Polttoaine: Puu
    Tulitorvet (kpl): 2
    Käyttöpaine: 12,5
    Tulipinta: 71 (?)
    Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Karjalankoski

    Lue Lisää
  • S/S Halla IX

    Lue Lisää
  • S/S Ansio

    Lue Lisää
  • S/S Repola 5

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi