Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Halla IX

21.3.2018 by

Tarina

Kotkalainen sahayhtiö Halla Aktiebolaget alkoi 1800-luvun lopulla ulottaa puunhankintaansa Saimaan alueelle, mitä varten se tarvitsi hinauskalustoa alueelle. Yhtiö tilasikin Helsinkiläiseltä Stenbergin konepajalta pienen varppaajan, joka valmistuessaan kesäksi 1896 sai nimen Otava II yhtiön Otavaan perustaman sahan mukaan. Otava II:n toimialueena oli aluksi käytännössä koko Saimaa. Tukkeja ostettiin ympäri vesistöä kuljetettavaksi Mikkeliin, josta ne kuljetettiin edelleen rautateitse Otavaan. Alueen laajuuden vuoksi yhtiö joutuikin vielä useita vuosia turvautumaan myös hevosponttuisiin tukkiensa kuljetuksissa. Tukinuiton hitaus sai Yhtiön johdon jo 1897 siirtymään kilpailija Gutzeitin esimerkin mukaan nippu-uittoon ja hankkimaan Saimaalle niputtajan, joka sai nimen ”Otava II”.

Yhtiö osti 1903 Saksalan sahan Mikkelissä ja perusti sinne myös telakan ja tukikohtansa, josta puut siirrettiin rautateitse eteenpäin. Uuden sahan myötä ei puuntarve ainakaan vähentynyt. Silloin tällöin apuna hääri Yhtiön suurempi hinaaja, Kotkalainen ”Sirius”, ja välillä jouduttiin vuokraamaan Gutzeitilta hinausapua, vaikka Otava II töitä puskikin. Niin kiire sillä ei kuitenkaan ollut, etteikö se olisi ehtinyt pelastaa karille ajanutta matkustajalaiva ”Soreaa” kesällä 1904. Joka tapauksessa kapasiteetin lisäys tuli välttämättömäksi. Kun uusia hinaajia hankittiin, päätti yhtiö myös uusia nimeämiskäytäntönsä: tästä edespäin suurin osa sen laivoista nimettiin periaatteella ”Halla roomalainen numero”. Otava II sai tässä yhteydessä nimen ”Halla IX”.

Halla IX muutettiin hinaajaksi vuonna 1928, jolloin se uusittiin perusteellisesti Kotkassa. Sen toiminta jatkui Saimaalla vuoteen 1949 asti lukuun ottamatta sotavuosia 1942-44, jolloin se oli armeijan käytössä Äänisellä, sekä kesää 1945, jolloin se toimi miinanraivauksessa Suomenlahdella. Miinanraivauksessa se toimi ilmeisesti jonkinlaisena apualuksena, sillä esim. sota-arkiston tiedot eivät kerro sen osuudesta varsinaiseen raivaustyöhön. Saimaalla se toimi mm. Iisalmen reitillä, jossa se siirteli rinkilauttoja niputuspaikoille. Samoin se hinasi valmiita nippulauttoja Heinäveden reitin yläpäähän, josta Savon uittoyhdistys kuljetti ne kanavaosuuksien läpi Vaaluniemeen, josta Kymiyhtiön isommat linjahinaajat jatkoivat. Vuonna 1949 alus jäi seisomaan, mutta jo 1952 yhtiö siirsi sen Mäntyharjun reitille, jossa sillä oli tukkien ylivientilaitos Saimaalta Kymijokeen. Savupiippu ja masto muutettiin reitin matalien siltojen takia taittuviksi, ja se aloitti hinaustyönsä pienen moottorikäyttöisen apuhinaajansa Kymi 50:N kanssa. Vielä tämän jälkeenkin sen tulevaisuutta ja mahdollista dieselöintiä pohdittiin, mutta alus jatkoi kuitenkin hinauksiaan Mäntyharjun reitin viimeisenä höyrylaivana vuoteen 1961 asti. Sen jälkeen se jäi pariksi vuodeksi seisomaan, otettiin uudelleen käyttöön kesäksi -64 ja siirrettiin Kuolimolle seisomaan, kunnes se vuonna 1968 myytiin yksityisomistukseen.

Lindberg oli pelastanut Halla IX:n romutukselta, muttei ollut ehtinyt sitä käyttämään, ja muuttaessaan töihin ulkomaille halusi hän myydä aluksen hyviin käsiin. Ostajaksi löytyi henkilö, jolla jo ennestään oli parikin höyrylaivaa Päijänteellä, mutta joka halusi sen koluttuaan hankkia laivan Saimaalta. Käytyään katsomassa laivaa Orraintaipaleessa tuli kaupat tehtyä, ja seuraavana keväänä alkoi kunnostus, jonka päätteeksi ehdittiin osallistua Savonlinnan regattaan 1977. Lisätilaa tuomaan hankittiin Hallan kylkeen Anja- niminen Enso Gutzeitin vanha proomu, jonka kanssa kuljettiin sitten Saimaalla joka kesä, kunnes 1990- luvulla varustajan muut harrastukset alkoivat voittaa alaa ja Hallalle alkoi tulla välivuosia. 2003 tehdyn suuren peruskorjauksen jälkeen on laivan hallintavastuu alkanut siirtyä seuraavalle omistajalle, ja laiva jatkaakin purjehtimistaan Saimaalla Savonlinnasta käsin.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Halla IX
  • Alustyyppi: Alun perin varppaaja, sittemmin hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1896
  • Rak.Telakka: Stenberg& Söner, Helsinki
  • Entiset nimet: Otava II
  • Pituus: 15,6
  • Leveys: 3,9
  • Syväys: 1,7
  • Nopeus: 8
  • Aikaisemmat omistajat: Halla Aktiebolag, Kotka (1896-1932), Kymin Osakeyhtiö, Mikkeli (1932-68), Yksityinen omistaja (1968-76).
  • Laivaan liittyen erityistä: Sotakäytössä Äänisellä, Miinanraivauksessa Suomenlahdella
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1928
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Koneteho: 100ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1924
  • Kattilan valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 40
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Punkaharju

    Lue Lisää
  • S/S Enso

    Lue Lisää
  • S/S Repola 5

    Lue Lisää
  • S/S Parsifal

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi