Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Heinävesi

29.5.2018 by

Tarina

Heinäveden kanavien valmistuminen ja reitin avaaminen 1906 sai aikaan paikallisen innostuksen: kauniille reitille oli saatava höyrylaivoja. Jo ennen reitin avaamista olikin perustettu Heinäveden Höyryvenhe Osuuskunta 1905. Kun Heinäveden asukkailta ei saatu tarvittavaa rahamäärää kerättyä kasaan, laajennettiin keräysaluetta. Yhtiön osakkaat koostuivat pääasiassa Heinäveden ja lähipitäjien maanviljelijöistä, kauppiaista ja käsityöläisistä, olipa mukana renkejäkin. Yhtiön ensimmäinen laiva, Heinävesi I, valmistui Paul Wahlin konepajalta varkaudesta 1906. Se sai ottaa 200 matkustajaa, joille olikin tarjolla lukuisia hyttejä ja useampikin salonki.

Heinävesi I lähti Kuopiosta kello 13.30, paitsi rippisunnuntaisin, jolloin se kuljetti kirkkoväkeä. Heinävedelle, jossa se myös yöpyi, alus saapui puolen yön aikaan. Savonlinnasta lähdettiin samoin poikkeuksin kello 13.00 ja Kerman rannasta klo 03:00. Yöpymispaikka pysyi samana kymmenen vuotta, kunnes se 1916 siirtyi Säynetkoskelle. Heinäveden reitti oli kauniina reittinä turistien suosiossa. Laivan vieraskirjoista löytyykin paljon matkailijoiden jättämiä terveisiä. Joukossa oli myös paljon ulkomaalaisia, suurin osa eri puolilta Eurooppaa, mutta myös eksoottisemmista maista. Erityisesti alus oli kuitenkin tärkeä paikalliselle väestölle, jolle se oli oikeastaan ainoa kulkuväline kaupunkeihin, joissa käytiin myymässä omia tuotteita ja ostamassa niitä mitä itse ei tuotettu.

Heti ensimmäisen laivan valmistuttua Osuuskunta tilasi toisen aluksen, Heinävesi II:n. 1909 valmistui Heinävesi III, joka oli tosin edellisiä selvästi pienempi. Osuuskunta kannatti suhteellisen hyvin. Parhaiten pärjäsi yleensä Heinävesi I, huonoiten III, jonka roolina tosin olikin tuoda syrjäisemmiltä laitureilta matkustajia isompien ”sisartensa” kyytiin. Suurin osa tuotoista saatiin matkustajaliikenteestä, rahdin osuuden ollessa noin 15–20% matkustajatuloista. Menopuolella palkat muodostivat noin 25–30, polttoaineena käytetyt halot 11–12 ja korjaukset noin 5 prosenttia vuotuisista kuluista. 1916 Osuuskunta osti jo neljännen laivansa, ”Kallaveden”, joka nimettiin Heinävesi IV:ksi. Sen toimialueena oli Juojärvi.

Osuuskunta oli tuottanut melko hyvin, mutta laivojen nopeasta hankkimisesta oli myös kertynyt velkaa. Kohtalokas takaisku sattui marraskuussa 1919, jolloin Heinävesi II ajoi jäissä karille ja sai vuodon. Matkustajat pelastettiin läheiseen Paimensaareen, josta parin tunnin odottelun jälkeen sattumalta ohi kulkenut Ahlström- yhtiön Parsifal (linkki?) otti heidät kyytiin ja vei Kuopioon. Laivan pelastaminen oli kuitenkin vaikeampaa. Projektiin osallistui lukuisia laivoja, joukossa mm. Gust. Ranin Oy:n hinaaja Vipunen (linkki?). Pitkä oikeusjuttu ja kallis pelastusoperaatio olivat ehkä tärkein syy Osuuskunnan vararikkoon 1921. Sen omaisuus siirrettiin perustetulle Heinäveden Höyrylaiva Osakeyhtiölle, joka otti maksettavakseen osuuskunnan velat. Laivojen toimintaan tämä ei juuri vaikuttanut, ne jatkoivat vanhoilla reiteillään. Laivoja kuitenkin huomattiin olevan liikaa, ja Heinävesi III myytiinkin pian, Heinävesi IV:n myynnin seuratessa 1928. Ensimmäiset Heinävedet jatkoivat uurastustaan, ja niihin myös investoitiin: Heinävesi I korjattiin perusteellisesti 1931 Savonlinnan konepajalla.

1950-luvulla alkoi autoistuminen ja uusien teiden rakentaminen näkyä aluksen matkustajamäärissä. Painopiste alkoi siirtyä entistä enemmän turistiliikenteeseen. Kuopio- Savonlinna väli ajettiinkin nyt yhdessä päivässä. Vuonna 1965 sen taloudellisuutta pyrittiin parantamaan asentamalla halkolämmityksen tilalle öljypoltin. Heinäveden Höyrylaiva Oy lopetti toimintansa 1967, jolloin ”ykkönen” siirtyi Saimaan Laivamatkat Oy:n omistukseen. Saimaan alueen kuntien omistama Saimaan Laivamatkat Oy perustettiin 1967, ja se hankki lippunsa alle kymmenenkunta perinteistä matkustajahöyryä. Heinäveden nimestä putosi tällöin ”ykkönen” pois, ja aluksesta tuli vain ”Heinävesi”, jolla nimellä se edelleen tunnetaan. Saimaan Laivamatkatkin kokivat kuitenkin konkurssin 1981. Muutama aluksen kohtalosta huolestunut savonlinnalainen osti aluksen huutokaupasta, perustaen uuden ”Savonlinnan Laivat”- yhtiön. Laivan reitiksi tuli nyt Savonlinna-Punkaharju-Savonlinna. Reittiliikenteen aikataulujen ulkopuolella sitä käytettiin myös tilausristeilyihin. Viimeiset vuodet alus on ollut Laitaatsillan telakalla.

Tekniset tiedot

Aluksen nimi: Heinävesi
Alustyyppi: Matkustajalaiva
Aluksen kotipaikka: Savonlinna
Rakennusvuosi: 1906
Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
Entiset nimet: Heinävesi I (1906-68)
Pituus: 26,9
Leveys: 6,7
Syväys: 2,1
Nopeus: 8
Aikaisemmat omistajat: Heinäveden Höyryvenhe osuuskunta/Heinäveden Höyrylaiva Oy (1906-67), Saimaan Laivamatkat Oy (1967-81)
Laivaan liittyen erityistä:
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1906
Koneen valmistaja: Paul Wahl & Co
Koneteho: 150ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1906 (?)
Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co
Polttoaine: Polttoöljy
Tulitorvet (kpl): ?
Käyttöpaine: ?
Tulipinta: ?
Kattilaan liittyen erityistä:

Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Halla IX

    Lue Lisää
  • S/S Oberon III

    Lue Lisää
  • S/S Olli

    Lue Lisää
  • S/S Halla XVII

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi