Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Joh-Parviainen

21.3.2018 by

Tarina

Joh-Parviaisen syntyvaiheet olivat poikkeuksellisen mutkikkaat. Aluksen tilasi Joh-Parviainen osakeyhtiö, joka tarvitsi kipeästi uutta hinauskalustoa Päijänteelle. Sen kuljetuksista vastasi tuolloin lähinnä vanha ja heikkotehoinen siipiratashöyry Sampo. Jo 1903 antoi yhtiön prokuristi Hugo Parviainen insinööri Konstantin Janssonille tehtäväksi uuden hinaajalaivan suunnittelemisen. Yleensä tuohon aikaan oli tapana vaan ilmoittaa konepajalle minkä kokoinen ja tehoinen alus haluttiin. Parviainen päätti kuitenkin toisin, hän lähetti kilpailutusmielessä teettämänsä piirustukset ja vaatimukset peräti seitsemälle eri konepajalle. Hänen vaatimuksensa, joihin kuului muun muassa tehokas trippelikone, olivat kuitenkin varsin ankarat, mikä yhdessä konepajateollisuuden noususuhdanteen, minkä vuoksi konepajoilla muutenkin riitti tilauksia yllin kyllin, kanssa vaikeutti sopimuksen aikaansaamista minkään toimittajan kanssa. Välillä tilausehdot muuttuivat ja suunniteltiin pienempää hinaajaa, välillä koko hanke hautautui pariksi vuodeksi. Lopulta Parviainen kuitenkin pääsi sopimukseen Porvoon Konepajan kanssa hinaajan – josta tuli Päijänteen ”kuningashinaaja” vuosikymmeniksi ennen ”Ruotsalaisen” (300ihv) valmistumista 1937 –rakentamisesta.

Joh-Parviainen rakennettiin Porvoossa ja koottiin ja varustettiin Lahdessa lopulta toukokuussa 1908 ja aloitti työnsä Säynätsalon tehtaiden palveluksessa. Se oli yksikantinen, kuten useimmat tuon ajan hinaajat, ja pääkannella sijaitsivat ainoastaan pentteri ja ajohytti. Joh-Parviainen hinasi Päijänteellä tukkeja Parviaisen tehtaalle sekä veti rautaisilla Sampo- ja puurakenteisilla Salo-proomuilla valmiita tuotteita Lahden ja Jyväskylän satamiin junavaunuihin kuormattavaksi. Varsinkin alkuvuosinaan se toimi myös kelirikkoaluksena Jyväskylän ja Säynätsalon välillä. Päijänteen vahvimpana hinaajajäänmurtajana se selvisi yleensä voittajana kevätkilvassa, jossa ensimmäisenä Jyväskylään saapunut alus sai ilmaisen laituripaikan kesäksi. Joh. Parviaisen tehtaat siirtyivät 1947 yrityskaupan myötä Enso Gutzeit yhtiön omistukseen, missä yhteydessä myös sen laivat, Joh-Parviainen mukaan lukien, saivat korsteeniinsa tunnukseksi Enson valkoisen tähden. Laivan töihin muutos ei kuitenkaan suuremmin vaikuttanut.

1920-luvun taitteessa laivan ulkoasua ja sisustusta kohennettiin. Siihen tehtiin siltakansi jolle sijoitettiin ajohytti ja edustustarkoituksiin soveltuva salonki. Navigointivarmuutta parannettiin komealla kompassilla ja valonheittimellä. Myöhemmin lisättiin myös kort-tunneli hinaustehoa parantamaan. Nykyisen ulkomuotonsa alus sai vuoden 1951 korjauksissa. Samassa yhteydessä alus sai uudemman kattilan ja höyryvinssin, sillä vasta näin myöhään päätettiin siirtyä vaijerihinaukseen. Kattila saatiin Saimaalta dieselöidystä ”Voitto”-hinaajasta. Vaihtelua arkiseen aherrukseen toivat yhtiön isäntien vieraineen suorittamat edustuspurjehdukset ja syksyiset jahtimatkat. Aluksella mukana olleista tunnetuista kansalaisista mainittakoon esimerkiksi akateemikot Alwar Aalto ja Wäinö Aaltonen.

Ammattikäytön päätyttyä 1965 oli romuttajan hitsauslaitteet jo nostettu laivan kannelle, kun uusi omistaja ehti hätiin ja osti laivan romukauppias Tauno Häkkiseltä 1970. Parviainen oli tuolloin öljylämmityksellä, mutta muutettiin sittemmin takaisin halkolämmitteiseksi. Laivalla ajeltiin innokkaasti, ja 70- luvulla sen erikoisuudeksi muodostuivat pitkät purjehduskaudet, sillä ajettiin usein talvisinkin jäissä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Joh-Parviainen
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Vääksy
  • Rakennusvuosi: 1908
  • Rak.Telakka: Borgå Mekaniska Werkstad, Porvoo
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 21,38
  • Leveys: 4,86
  • Syväys: 2,2
  • Nopeus: 7
  • Aikaisemmat omistajat: Joh-Parviainen Oy (1908-47), Enso-Gutzeit (1947-65), Av-system Oy, Yksityisiä omistajia (1965-85)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1908
  • Koneen valmistaja: Jones Burton, Englanti
  • Koneteho: 175ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1937
  • Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja, Savonlinna
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 80
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Päijänne-Keitele

Tutustu myös

  • S/S Toimi

    Lue Lisää
  • S/S Satama

    Lue Lisää
  • S/S Kirvesniemi

    Lue Lisää
  • S/S Metsä

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi