Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon
  • F
  • In
  • Ln

S/S Kaima

21.3.2018 by

Tarina

Kaima tilattiin 20. huhtikuuta 1898 Varkauden konepajalta vastaperustetulle Jyväskylä-Päijänteen laivaosakeyhtiölle, jota sittemmin alettiin kansan suussa kutsua yksinkertaisemmin ”Kaima-yhtiöksi”. 32300 markkaa maksanut alus kuljetettiin Varkaudesta Lahteen, jossa se koottiin ja laskettiin vesille vielä saman vuoden syyskuussa. Myöhemmin Kaima-yhtiö laajeni, se hankki kaksi uutta Kaima- laivaa ja lopulta osti kaikki merkittävimmät Päijänteen linjalaivat, minkä ansiosta se lopulta saavutti käytännössä monopoliaseman Päijänteen matkustajaliikenteessä.

Kaima liikennöi arkisin Jyväskylästä Korospohjaan, minkä lisäksi tehtiin sunnuntaisin kirkkomatkoja Korpilahdelle. Näistä kirkkomatkoista muodostui sittemmin perinne, ja Kaima tekikin niitä yli 40 vuoden ajan. Kaima tunnettiin nopeana laivana, täydellä höyryllä se viiletti Päijänteen selkiä jopa 11 solmun nopeudella. Reittinsä ja kirkkomatkojensa ohella Kaima ajeli silloin tällöin huvimatkoja, jotka saattoivat ulottua Lahteen ja Heinolaan saakka. Usein näillä matkoilla hinattiin myös huviproomua, johon oli rakennettu vastakkain sijoitetut penkit matkustajille kannelle ja ruumaan. Laulun kerrotaan kajahdelleen näillä matkoilla pitkin Päijänteen selkiä. Vuonna 1902 Kaima sai postilaivaoikeudet. Näkyvimpänä merkkinä tästä oli kansihytin seinään kiinnitetty postilaatikko, johon tulleet lähetykset merkittiin laivan omalla leimalla.

Kaima on pääasiassa purjehtinut melko onnellisissa merkeissä, joskin alkuaikoinaan sitä moitittiin lehdissä turhan raisuista rantautumisista laitureihin. Kaiman melko matala runko aiheutti myös ongelmia poikkeuksellisen pahoilla keleillä: ensimmäisenä ajosyksynään kuljettaessaan erästä hääseuruetta Korpilahden Kurkelaan, joutui se myrskyyn joka nosti aallot laivan kannelle asti ja uhkasi rikkoa sen salongin ovet ja ikkunat. Alus joutui hakeutumaan tuulensuojaan seuraavaan aamuun asti. Astetta ikävämpääkin tapausta Kaima oli todistamassa ollessaan syyttömänä osapuolena onnettomuudessa kilpaillessaan Jämsä- laivan kanssa nopeudessa. Jämsän kattila räjähti ja kaksi sen laivamiestä menehtyi. Leikkimielellä alkanut kilpailu kuumensi usein tunteita, ja voittoa odottivat niin laivaväki kuin matkustajatkin. Tällöin saattoi konemiehille tulla kiusaus tunkea kiilat varoventtiilien väliin lisäpaineen ja vauhdin saamiseksi, harvoin tosin näin murheellisin seurauksin. Valoisampaa tilastoa Kaimalla edusti eräs nainen synnyttäessään laivalla terveen poikavauvan.

Jyväskylä-Päijänteen laivaosakeyhtiö lopetti toimintansa 1950 ja sen laivat myytiin. Kaiman osti Heinolan Laiva Oy, joka käytti sitä hinaajana. Seuraavat kahdeksan vuotta se hinasikin halkoproomuja Lahteen ja Heinolaan. Sitten sen ammattiajot loppuivat ja se myytiin uivaksi mökiksi helsinkiläiselle Olavi Ruudulle, joka osti sen omien sanojensa mukaan ”säälistä” silloisella 2000 markalla. Sittemmin hän kunnosti aluksen liikkuvaksi huvipurreksi. Kaima oli ensimmäinen isompi ammattiliikenteen höyrylaiva joka myytiin yksityiseen huvikäyttöön. Ruutu oli sittemmin myös perustajajäsen Suomen Höyrypursiseurassa ja sen ensimmäinen kommodori. Perheineen, sukulaisineen ja vieraineen hän ehti kulkea Kaimalla kaikki Päijänteen sopukat, mutta myöhemmin varustajan iän kertyessä ja konemestarina toimineen Jarmo Ruudun muutettua Varkauteen, josta hankki Otson omaksi laivakseen, alkoi Kaiman käyttö vähetä ja se jäi lopulta seisomaan. 1988 sen osti jyväskyläläinen Timo Fredriksson, jonka isoisä, pankinjohtaja Anton Fredriksson oli ollut aikoinaan Kaimaa Varkaudesta hankkimassa. Alus nostettiin maihin Vaajakosken Varassaarella, sen lahonneet kansirakenteet purettiin ja koneet vietiin varastoon osiksi hajotettuina.

Kaiman uusi tuleminen alkoi 1998 uusien omistajien ostettua sen. Alus kunnostettiin, mutta vähäisen käytön takia laitettiin pian myyntiin. Uudet varustajat löytyivät vuonna 2007. Kaima piti aluksi kotisatamanaan Vääksyä, mutta siirrettiin 2013 Saimaalle. Nykyisin sen kotisatama on Anttolassa.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Kaima
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Anttola
  • Rakennusvuosi: 1898
  • Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 21,5
  • Leveys: 4,65
  • Syväys: 1,8
  • Nopeus: 12
  • Aikaisemmat omistajat: Jyväskylän Päijänteen Laiva Oy (1898-1952), Heinolan Laiva Oy (1952-58), Yksityiset omistajat (1958-2005)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1898
  • Koneen valmistaja: Paul Wahl
  • Koneteho: 120
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1926
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 35
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Olli

    Lue Lisää
  • S/S Hurma

    Lue Lisää
  • S/S Parsifal

    Lue Lisää
  • S/S Halla XVII

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa
  • Uncategorized @fi

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
”Aurajoen Höyrytreffit” Turussa 26.-28.7. Kii ”Aurajoen Höyrytreffit” Turussa 26.-28.7. Kiitos kuvista Pertti!
.
.
#steamship #höyrylaiva #höyrypursiseura #höyrylaivaregatta #turku #kissmyturku #visitturku #forummarinum #höyrytreffit #aurajoenhöyrytreffit
Keiteleen ja Päijänteen laivojen regatta Sysmäs Keiteleen ja Päijänteen laivojen regatta Sysmässä 20.7. Kiitos kuvista Pertti!
.
.
#steamship #höyrylaiva #höyrypursiseura #höyrylaivaregatta #sysmä
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi