Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Kirvesniemi

29.5.2018 by

Tarina

Pienten höyryveneiden historian jäljittäminen on usein hankalaa, niistä kun ei useimmiten yksityisomisteisina ole juuri arkistotietoja säilynyt. Kirvesniemenkin kohdalla aluksen alkuperä on hämärän peitossa. Useimmissa lähteessä mainitaan sen rakennusvuodeksi 1881, mikä kuitenkin on sen Tukholmalaisella Lindbergin konepajalla rakennetun koneen valmistusvuosi. Aluksen rungon osalta tiedot alkavat vuodesta 1908, jolloin sen omisti jyväskyläläinen O. Ylistö, ja sen nimi oli ”Lempi”. Aluksesta on tuolta ajalta säilynyt lehtijuttuja Keski-Suomalaisessa. Kymmenen vuotta myöhemmin aluksen hankki jämsäläinen Joonas Vuolle-Apiala, joka antoi sille nimeksi ”Kotkatsalo”. Vuolle-Apialan kuoltua 1930 alus siirtyi hänen perikunnalleen ja tältä edelleen 1932 Kalle Helanderille. Vuosikymmenen lopulla se jäi kuitenkin seisomaan Soimasaareen.

Aluksen historiassa kääntyi uusi lehti Sakari Härön ostettua Soimasaaren tilan Kalle Helanderin tyttäreltä. Saaren rannassa oli hylätty höyryveneen runko ilman konetta ja kattilaa. Helander oli käyttänyt Vuolle-Apialan nahkatehtaan konkurssipesästä ostamansa aluksen osia oman laivansa varaosina. Häröille runko oli ”Joonaksen laiva”, he kun olivat sukua Vuolle-Apialalle. Tiedossa oli, että Vuolle-Apialalla oli ollut ”Kirvesniemi”- niminen sluuppi, minkä vuoksi alusta kutsuttiin Kirvesniemeksi. Vasta vuonna 1999 keskusteluissa 1912 syntyneen Aimo Vuolle-Apialan kanssa selvisi, että suvulla oli ollut toinenkin höyryvenhe, jonka nimi oli ollut Kotkatsalo ja jossa oli ollut salonki. Vaikka olemassa oleva runko paljastui Kotkatsaloksi, jäi sen nimeksi Kirvesniemi, joka se Häröille oli aina ollut.

Kirvesniemen kunnostusprojekti alkoi 1974, jolloin sen runko tilkittynä ja tynnyreillä täytettynä hinattiin omistajien niin ikään omistamalla höyryhinaaja Junolla Pihlajakoskelle ja sieltä edelleen maitse Ammatilliseen Kurssikeskukseen Lahteen kunnostettavaksi. Seuraavana vuonna ostettiin Synsiönlahden pohjukassa maannut höyryveneen ”Seppo”. Se oli puurunkoinen mutta täysin lahonnut. Siitä hän sai kuitenkin koneen ja kattilan Kirvesniemeen. Kirvesniemen kunnostus kuitenkin tapahtui vähitellen, valmistuen 1997 Porvoon höyrypäiville. Sittemmin alus on ollut mukana useissa Höyrypursiseuran regatoissa ja muissa tapahtumissa eri vesistöissä, sekä useana vuotena Helsingin venemessuilla. Alun perin peräsalongilla varustettu alus kulki uuden tulemisensa jälkeen pitkään suvikatoksella varustettuna mutta avoimena, kunnes sai peräsalongin vuonna 2008.

Tekniset tiedot

Aluksen nimi: Kirvesniemi
Alustyyppi: Höyryvene eli sluuppi
Aluksen kotipaikka: Vantaa
Rakennusvuosi: ei tiedossa
Rak.Telakka: ei tiedossa
Entiset nimet: Lempi, Kotkatsalo
Pituus: 8,3
Leveys: 2,4
Syväys: 0,8
Nopeus: ?
Aikaisemmat omistajat: O. Ylistö (?-1918), Joonas Vuolle-Apiala (1918-30), Kalle Helander (1932-60)
Laivaan liittyen erityistä:
Koneen tyyppi: 1 sylinterinen
Koneen valmistusvuosi: 1881
Koneen valmistaja: Wm. Lindbergs Mek. Verkstad, Tukholma
Koneteho: 5ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen konttikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1910
Kattilan valmistaja: Lehtoniemi & Taipale Fabriker,Varkaus
Polttoaine: Puu
Tulitorvet (kpl): 1
Käyttöpaine: 7
Tulipinta: 3,8
Kattilaan liittyen erityistä:

Osasto: Päijänne-Keitele

Tutustu myös

  • S/S Tapio

    Lue Lisää
  • S/S Uurastaja

    Lue Lisää
  • S/S Toimi

    Lue Lisää
  • S/S Satama

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi