Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon
  • F
  • In
  • Ln

S/S Lauri

21.3.2018 by

Hinaajahöyrylaiva Lauri on viimeisiä A. Ahlströmin konepajalla rakennettuja höyrylaivoja. Rautatiehallitus tilasi aluksen VR:n puutavaratoimiston esityksestä parantamaan VR:n Saimaan hinauskapasiteettia. VR/Vapon halkolaivausten tarve kasvoi koko 1930-luvun ja oli suurimmillaan heti sotien päätyttyä, vuonna 1946. Tämän jälkeen laivaukset vähenivät tasaisesti, mikä näkyi myös hinauskaluston määrässä, laivojen jäädessä seisomaan tai joutuessa myyntilistalle 1950-luvulta lähtien.

Lauri nimettiin VR:n Lappeenrannan piirin metsänhoitaja Lauri Vihisen mukaan ja sen hinta oli 750 000 mk. Lauri luovutettiin tilaajalleen lokakuussa 1931, aikataulusta hiukan myöhässä. Laurin suunnitteli tilaajan toiveiden mukaan konstruktööri Johan Valpas Pulliainen, joka suunnitteli noin 300 Ahlströmin valmistamaa laivaa. Karjala-lehti kirjoitti 8.10.1931 uutissivullaan: ”Se [alus] on 65 jalkaa pitkä ja 15 jalkaa leveä sekä erittäin lujaa tekoa, jäänmurtajatyyppiä.” Laivasta tehtiin siis lujatekoinen, kaunis ja tehokas, mutta kansirakenteiltaan Lauri on hyvin pieni.

Laurissa on ns. skottilainen laivakattila, jonka vesitilavuus on n. 7,98 m³ ja höyrytilavuus 1,56 m³ ja tulipinta 59m² ja sen käyttöpaine on nykyisin vajaa 10 bar. Laivan yksi erikoisuuksista on keulassa kannen alla oleva salonki, jollaisia ei hinaajissa yleensä ollut. Tässä salongissa oli VR:n työntekijöillä oikeus matkustaa ja yöpyä. Vielä 1950-luvulla annettiin Vapon laivapäälliköille keskuskonttorin määräyksiä, joiden mukaan laivojen piti varata puhtaat lakanat ja muut tarvikkeet mahdollisille yöpyjille.

Laiva toimi vuosina 1931-1968 VR/Vapon lotjahinaajana Saimaalla, hinaten lähinnä halkolotjia Lappeenrantaan Oriveden reitiltä. Laivan viimeinen työkesä oli 1968, jonka jälkeen se nostettiin Vapon Luukkaan telakalle. Kesällä 1971 Vapo päätti luopua Laurista ja myi sen ”tarpeettomana”. Alus seisoi vain kaksi vuotta, joten se oli luvatusti loistokunnossa. Uusien omistajien matkassa laiva on kiertänyt melkein kaikki Saimaan kolkat, käyden kaksi kertaa Viipurissakin. Ammattiaikoihin verrattuna uusina kohteina ovat ainakin olleet Iisalmen ja Pielisen reitit. Pielisellä Lauri kävi viimeksi kesällä 2008, Joensuun regatan yhteydessä. Lauri on osallistunut yksityiskäyttöön siirryttyään kaikkiin Suomen höyrypursiseuran regatoihin.

 

Tekniset tiedot

 

  • Rakennuspaikka: A. Ahlström Osakeyhtiö, Varkaus
  • Rakennusvuosi: 1931
  • Pituus: 19,9 m
  • Leveys: 4,75 m
  • Syväys: 1,8 m
  • Vetoisuus: 43,33 brt
  • Koneen tyyppi: Compound-höyrykone
  • Koneen teho: 130 ihv
  • Nopeus: 8 solmua
  • Entiset omistajat: Valtion Rautatiet, Lpr (1931-1945); Vapo, Lpr (1945-1971);  Yksityiset omistajat (1971-2002)
  • Kotisatama: Savonlinna
  • Käyttö: Huviliikenteessä

Alus kuuluu Museoviraston perinnelaivarekisteriin.

Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Paul Wahl

    Lue Lisää
  • S/S Leppävirta

    Lue Lisää
  • S/S Oberon III

    Lue Lisää
  • S/S Olli

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa
  • Uncategorized @fi

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
”Aurajoen Höyrytreffit” Turussa 26.-28.7. Kii ”Aurajoen Höyrytreffit” Turussa 26.-28.7. Kiitos kuvista Pertti!
.
.
#steamship #höyrylaiva #höyrypursiseura #höyrylaivaregatta #turku #kissmyturku #visitturku #forummarinum #höyrytreffit #aurajoenhöyrytreffit
Keiteleen ja Päijänteen laivojen regatta Sysmäs Keiteleen ja Päijänteen laivojen regatta Sysmässä 20.7. Kiitos kuvista Pertti!
.
.
#steamship #höyrylaiva #höyrypursiseura #höyrylaivaregatta #sysmä
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi