Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Meritiitu

30.5.2018 by

Tarina

Meritiitun tarina alkaa vuodesta 1986, jolloin sen runko valmistui Seppo Suurnäkin veneveistämöltä. Vene tehtiin Suomen Merivoimien joukkueelle kilpasoutuveneeksi merimieskilpailuun. Meritiituksi se muuttui vuonna 2000, kun se ostettiin Suomenlahden Meripuolustusalueen huutokaupasta. Uusi omistaja teetti pitkään palvelleen veneen kunnostuksen veneveistämö Åminnella ja alkoi puuhata siitä höyryvenettä.

Meritiitun kone on persoonallinen, se on tehty 1930- luvun alun Wickström- moottorista (bensiini/petrooli), joka oli aikanaan tyypillinen veneiden keskimoottori. Nikkanen osti moottorin romukaupasta 100 markalla ja alkoi muuttaa sitä höyrykoneeksi. Itse muutostyö oli valmis jo vuonna 2000, mutta jonkin verran luovaa ajattelua on koneen parantelemiseksi tehty sen jälkeenkin. Polttomoottorien tapaan Wickströmin mäntä tekee työtä vain toiseen suuntaan. Männän alapuolella on kampikammio, jonka öljyt ohivuotava höyry sotkee ”toffeemaiseksi” mönjäksi. Koneen purkamalla ja kampikammion koneistamalla ja uudelleen tiivistämällä vuodot loppuivat, mutta toffeeta tuli vain enemmän. Lopulta omistaja keksi ohjata kampikammion huohotinputken suoraan tulipesään. Putken tulipesän puoleinen pää lämpenee sen verran että mönjä ehtii sulaa vedeksi ja öljytipoiksi jotka palavat tulipesässä. Ongelma oli ratkaistu, tosin kovaa ajaessa saattaa kone joskus ”oksentaa oikein kunnon klimpit” tulipesään ja sauhu on sen mukainen.

Toinen ratkaistava asia koneen osalta oli voitelu, erityisesti kampiakselin ja kiertokangen alapään osalta. Tämä ratkesi asentamalla kupariputki kampiakselin laakerin läpi porattuun reikään ja tippakuppi sen toiseen päähän. Näin öljy tippui laakerille, ja Nikkanen porasi vielä kampiakseliin vastaavalle kohtaa reiän joka johti kiertokangen laakerin kaulalle. Näin molemmat saivat voitelunsa. Kiertokangen yläpää saa voitelunsa lubrikaattorin höyryn sekaan työntämästä öljystä, joka samalla voitelee luistin, sylinterin ja männänrekaat. Koneen ulkopuoliset laitteet kuten lubrikaattori, vesipumppu, luistikoneisto y.m. voidellaan perinteiseen tapaan käsin messinkisellä tippakannulla. Yksi koneen alkuperästä johtuva erikoisuus on se ettei siinä ole suunnanvaihtoa. Asia on ratkaistu asentamalla veneeseen säätölapainen ”kamewa”- potkuri. Suuntaa vaihdetaan pysäyttämällä kone, kääntämällä potkurin lavat ja laittamalla kone taas käymään.

Kattilaan ei omistajan tarvinnut juuri puuttua, se kun toimi muutenkin. Lämmittämisen helpottamiseksi hän kuitenkin lisäsi arinatilaa, ja lisäksi vaihtoi korsteenin suuremmaksi. Tämä onkin auttanut, ”jos ajaa höyry hiemankin kuristettuna ja mättää puita ahkerasti, niin varoille menee”. Pienen kattilan, jonka tulipinta on noin 2,3 neliömetriä, lämmittämisessä onkin oltava tarkkana. Lämmittämiseen käytetään niin puuta kuin koksia ja hiiltäkin. Hiili kuitenkin tuoksahtaa, joten se ei ole miellyttävää ylöslämmitykseen tyynenä päivänä. Koivuklapit ovat tässä suhteessa mieluisia, ja saahan niiden hiilloksella tai tuhkaluukussa makkaratkin lämmitettyä. Kattilan käyttöpaine on 10 kg/cm2, mutta useimmiten ajellaan 4-8 kilolla.

Vaikka Meritiitu onkin vain kuusimetrinen, sopii siihen mukaan puita 30-40 merimailin matkalle ja lisäksi viisi henkilöä tavaroineen nauttimaan höyryn hiljaisuudesta ja kiireettömyydestä. Meritiitu on saamassa uuden laiturin, ja tulee kulkemaan jatkossakin Billnäsin voimalaitoksen vierestä Åminneforssin voimalaitokselle ja takaisin. Lisäksi se on osallistunut silloin tällöin Höyrypursiseuran regatoihin ja ollut näytteillä venemessuilla.

  • Aluksen nimi: Meritiitu
  • Alustyyppi: Sluuppi
  • Aluksen kotipaikka: Åminnefors
  • Rakennusvuosi: 2000
  • Rak.Telakka:
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 6,0
  • Leveys: 1,7
  • Syväys: 0,4
  • Nopeus: 5,5-6
  • Laivaan liittyen erityistä: Runko tehty 1986
  • Koneen tyyppi: 1- sylinterinen
  • Koneen valmistusvuosi: noin 1930
  • Koneen valmistaja: Wikström
  • Koneteho: 3 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä: Työtahti vain kerran kierroksessa
  • Kattilan tyyppi: Pysty tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: ?
  • Kattilan valmistaja: ?
  • Polttoaine: Puu, hiili
  • Tulitorvet (kpl): –
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 2,3
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Meri

Tutustu myös

  • S/S Kemi

    Lue Lisää
  • S/S Vetäjä V

    Lue Lisää
  • S/S Hovinsaari

    Lue Lisää
  • S/S Turso

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi