Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Olli

21.3.2018 by

Tarina

Laatokasta pohjoiseen, Värtsilästä kaakkoon sijaitsee Jänisjärvi, joka ennen sotia kuului Suomeen. Sahateollisuutta siellä harjoitettiin jo 1700- luvulla, Nils Ludvig Arppen Värtsilään 1850- luvun alussa perustaman rautatehtaan myötä alkoi järvellä myös höyrylaivaliikenne. Metsäteollisuuden – erityisesti paperiteollisuuden – kasvu lisäsi tätä vesiliikennettäkin. Matkustajalaivojen lisäksi järvellä oli runsaasti hinaajia, kunkin yhtiön huolehtiessa uitoistaan itse. 1913 perustivat alueen paperitehtaat Lauttausyhdistyksen, johon liittyi myös sahoja. Myöhemmin puuta hankittiin myös Laatokalle. Aluksi uitto tehtiin hevosponttuilla, mutta sittemmin yhdistys hankki hinaajia. Kaksikaan laivaa (”Irma” ja ”Silva”) eivät kuitenkaan ehtineet hoitamaan kaikkia järven hinauksia, ja niin yhdistys päätti 1919 hankkia uuden, voimakkaamman hinaajan. Lehtoniemen konepajalta tilattu ”Otso” – nimen saanut hinaaja valmistui 1920. Se tuli maksamaan 380 000 markkaa.

Otso täytti tarkoituksensa, eikä yhdistyksen enää tarvinnut vuokrata hinaajia eikä turvautua hevosponttuisiin. Yleensä pieni Silva varppasi lautat Pienen Jänisjärven yli ja isommat Irma ja Otso hoitivat lauttojen hinaukset Suurella Jänisjärvellä. Uitto toteutettiin rinkiuittona, mikä isolla selällä tuotti ongelmia. Yhdistyksen laivoissa 1930- luvulla toimineen Arvi Lonkaisen sanoin: ”Jos ol vastatuul, niin ei ainakaan Otsolla uskaltanut pittää täyttä konetehhoo, koska se pakkas puut rinkilautan perrään ja siinä tahto ainakin koivutukit, niitä hinattiin sinne Hämekosken vaneritehtaalle, ne tahto jäähä jälkeen, norpiksi niitä sanottiin”.

Sotavuodet vaikuttivat luonnollisesti alueeseen. Talvisodan jälkeen huomattava osa Lauttausyhdistyksen väylistä jäi Neuvostoliiton puolelle, kuin myös teollisuuslaitokset, jotka uittoa tarvitsivat. Jatkosodan aikana alueet valloitettiin takaisin ja osa tehtaista otettiin jälleen osittaiseen käyttöön. Sodan päättyminen kuitenkin lopetti jälleen Jänisjärven liikenteen. Uittoyhdistyksen laivat olivat tuolloin Värtsilässä ja jäivät Suomen puolelle. Kymin Osakeyhtiö osti niistä kaksi suurinta, Otson ja ”Vedon”, jotka siirrettiin rautateitse Saimaalle. Jälkimmäisestä tuli Halla XIV, Otsosta puolestaan Halla XV.

Uusi omistaja teetti laivalla laajoja korjaus- ja muutostöitä, lisäten siihen myös Kort-tunnelin – ainoana yhtiön laivoista – hinaustehoa parantamaan. Silloin tällöin se hinasi yhtiön vahvempien linjahinaajien tavoin Orraintaipaleeseen, jossa yhtiöllä oli ylivientilaitos. Linjahinaajien (ks. Halla XVII) tuomista lautoista erotettiin Orraintaipaleessa sulfaatti- ja paperipuut. Ne järjestettiin uusiksi lautoiksi, ja Halla XV:n yhtenä tehtävänä oli näiden lauttojen hinaaminen Orraintaipaleesta Mikkeliin, josta ne kuljetettiin edelleen rautateitse yhtiön tehtaille. Jossain vaiheessa se toimi myös vesistön pohjoisosassa, kiskoen mm. Muuruvedeltä ja Maaningasta puutavaraa Heinäveden ja Varkauden reittien kanavien pohjoispäähän.

Kymin osakeyhtiö luopui höyryhinaajien käytöstä 1960- luvun puolivälin paikkeilla. Sen suuresta hinaajalaivastosta on kolme säilynyt höyrykäyttöisinä. Halla IX ja XVII ovat säilyttäneet alkuperäiset nimensä ja lähes entisen asunsa. Halla XV puolestaan myytiin 1969 mikkeliläiselle Olavi Räsänen Oy:lle, joka teki sille perinpohjaisen muodonmuutoksen. Laivan ulkomuoto ja sisutus muuttui hinaajasta matkustajalaivaksi. Ootrattujen hyttien päälle rakennettiin suvikatos ajohytistä perään saakka, jonne rakennettiin lisähytti ja siihen sauna. Laiva maalattiin matkustajalaivalle perinteiseen tapaan valkoiseksi ja sai nimen ”Olli”. Olli on edelleen saman varustajan omistuksessa, seilaten Saimaan vesiä Mikkelistä käsin.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Olli
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva (alun perin hinaaja)
  • Aluksen kotipaikka: Mikkeli
  • Rakennusvuosi: 1920
  • Rak.Telakka: Lehtoniemi & Taipale Fabriker, Joroinen
  • Entiset nimet: Otso (1920-47), Halla XV (1947-69)
  • Pituus: 19,25
  • Leveys: 4,55
  • Syväys: 1,8
  • Nopeus: 9
  • Aikaisemmat omistajat: Oy Lauttauskalusto, Värtsilä (1920-47), Kymin Osakeyhtiö, Mikkeli (1947-69)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1920
  • Koneen valmistaja: Lehtoniemen Konepaja
  • Koneteho: 149 IHV
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1919
  • Kattilan valmistaja: Lehtoniemen konepaja ?
  • Polttoaine: Polttoöljy
  • Tulitorvet (kpl): ?
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 58
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Halla XVII

    Lue Lisää
  • S/S Pallas

    Lue Lisää
  • S/S Oberon III

    Lue Lisää
  • S/S Ansio

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi