Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Otso

21.3.2018 by

Tarina

Ahlström-yhtiö aloitti puutavaran ostot Kainuun metsistä 1910-luvun puolivälin aikoihin. Samalla se luonnollisesti tarvitsi alueelle uittokalustoa. Tarkoitusta varten yhtiö osti vuonna 1918 toiminimeltä Friis&Hellsten Oulujärvellä olleet Elias-nimisen höyryhinaajan ja kuusi lotjaa, joille annettiin nimet A- Ahlström O/Y I-VI. Proomut olivatkin Ahlströmille tarpeen, sen kuljettamat puut kun olivat lähes yksinomaan pinotavaraa. Vanha ja heikkokuntoinen Elias myytiin kuitenkin jo seuraavana vuonna, ja yhtiö rakensi omalla konepajallaan Varkaudessa uuden hinaajan, joka tuotiin Kajaaniin rautateitse keväällä 1920.

Uudelle alukselle annettiin nimeksi ”Warkaus”, mikä on hieman erikoista, koska yhtiöllä jo oli sen niminen suurempi hinaaja (ks. ”Warkaus”). Ilmeisesti yhtiössä ajateltiin, ettei sillä ollut merkitystä, koska laivat olivat eri vesistöissä. Vuoden 1921 purjehduskauden alku ei alukselta sujunut aivan rutiininomaisesti. Toukokuun 19. päivänä yksi Warkauden potkurin siivistä särkyi kariin, ja seuraavana päivänä miehistö löysi järvestä ruumiin. Kajaanilaiseksi kauppiaaksi Alfred Hildeniksi paljastunut vainaja kuljetettiin Kajaaniin, minkä lisäksi miehistö odotteli poliisikuulusteluissa ja todisti oikeudessa. A. Ahlström Oy ei ollut mielissään viivästyksestä, vaan vaati korvauksia menetetystä hinausajasta.

Ahlströmillä oli varasto Metelinniemessä, Kiehimänjoen suulla. Sinne uitettiin paljon puuta, ja sieltä puolestaan oli Warkauden osana hinata puut proomuissa Kajaaniin Lammin satamaan, josta ne kuljetettiin edelleen rautateitse yhtiön tehtaille Varkauteen. Rautatien Kontiomäeltä Kiehimään valmistuttua vuonna 1926 alettiin Ahlströmin puut kuormata vaunuihin Metelissä. Warkaus jäi näin tarpeettomaksi alueella, jolla se oli seilannut seitsemän purjehduskautta. Kesän 1926 jälkeen se siirrettiin Saimaalle.

Koska yhtiöllä oli jo Saimaalla ”Warkaus”-niminen hinaaja, piti tulokas nimetä uudelleen. Siitä tehtiin nyt ”Otso”. Otson toimialueeksi Saimaalla tulivat Varkauden vedet, joissa se hinasi proomuja ja toimi järjestelyhinaajana Ahlströmin tehtaiden lähivesillä. Silloin tällöin se kuitenkin hinasi proomuja kauempaakin, Kuopion-Iisalmen suunnalta, Joensuusta ja Heinäveden reitiltäkin aina Juojärveltä saakka. Savonlinnan eteläpuolella sitä sen sijaan harvemmin nähtiin. Miehistöä Otsossa oli ainakin Saimaan aikoinaan kuusi miestä ja emäntä.

Sotien jälkeen Otso hinasi omistajansa konepajalta Varkaudesta valmistuneita puolivalmiita sotakorvaushinaajia Varkaudesta Lappeenrantaan, josta ne kuljetettiin maitse meren puolelle viimeistelytöitä varten ennen tilaajalle luovuttamista. Nämä työt jatkuivat 50-luvun alkupuolelle saakka. Vuonna 1947 Otsossa tehtiin uudistustöitä. Kansirakenteiden lisäksi uusittiin keulan hytit. Viimeiset ammattivuotensa laiva toimi Ahlströmin Varkauden tehtaiden liepeillä puutavaran siirto- ja järjestelytehtävissä. Nämä työt päättyivät vuonna 1961.

Vuonna 1964 Ahlström myi sille tarpeettomaksi käyneen Otson huvikäyttöön, jolloin  sillä ajeltiin Varkauden vesiä kymmenkunta vuotta, kunnes alus jäi seisomaan maihin. Vuonna 1995 alus sai uuden varustajan, joka on huolellisesti kunnostanut Otsoa.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Otso
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Varkaus
  • Rakennusvuosi: 1920, köli laskettu 1919
  • Rak.Telakka: A. Ahlström Oy Varkauden telakka
  • Entiset nimet: Warkaus
  • Pituus: 15.58
  • Leveys: 3,66
  • Syväys: 1,37
  • Nopeus: 8
  • Aikaisemmat omistajat: A. Ahlström Oy 1920-64, Yksityisiä omistajia (1964-95)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1920
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Koneteho: 74 IHV
  • Koneeseen liittyen erityistä: Klugin luistikoneisto
  • Kattilan tyyppi: Skottilaistyyppinen tulitorvi/tuiputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1920
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 9
  • Tulipinta: 30
  • Kattilaan liittyen erityistä:

 

Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Enso

    Lue Lisää
  • S/S Antero

    Lue Lisää
  • S/S Oberon III

    Lue Lisää
  • S/S Rauha

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi