Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon
  • F
  • In
  • Ln

S/S Rauha

21.3.2018 by

Tarina

Yksi merkittävistä varhaisista hinaajavarustajista oli Joensuulainen Gustaf Cederberg, jonka ensimmäinen hinaaja Ilma valmistui 1872. Sitä seurasi 1878 Viipurin konepajan rakentama Rauha, joka valmistuessaan oli ilmeisesti Saimaan voimakkain alus (60hv).(NF4) Vahvan hinaajan tulo Joensuuhun ei kuitenkaan järin paljoa paikallista lehdistöä kiinnostanut, saapuminen Joensuuhun nimittäin kuitattiin seuraavalla: ”Rauha niminen uusi höyryalus, jonka Wiipurin konepaja on herrain Cederbergien kauppahuoneelle tehnyt ja josta jo ennen on Karjalattaressa mainittu, saapui tänne wiime sunnuntaina”.

Rauhasta löytyy lyhyitä lehtitietoja alkuajoilta muutenkin, voimakkaana ja jykevänä hinaajana se oli yleensä keväällä ensimmäinen ja syksyllä viimeinen alueella kulussa ollut laiva. Purjehduskauden alkaminen ja loppuminen oli tieto joka yleensä lehdissä mainittiin. ”Karjala”- lehdessä oli 8.7.1909 toisenlainen tarina: ”Toiminimi Gustaf Cederberg & kumppanien omistama hinaaja ”Rauha”, joka w.k. 15p. iltana hukkui Tappuwirralla wedenalaiseen kariin, on nyttemmin nostettu ylös. Hinaaja on woimakkaampia Saimaan wesistön hinaajalaiwoja, kulkee 9 jalkaa sywässä.” Muita Cederbergin hinaajia olivat Rapid, Reipas, Roteva, Voima ja Tarmo. Vuonna 1920 Cederberg & Co laivoineen siirtyi Kaukas-yhtiön omistukseen.

Useiden ikäistensä laivojen tapaan on Rauhakin kokenut matkan varrella muutoksia. Alun perin sen miehistötiloina oli ajohytti, päällikön hytti ja miehistöhytti, joiden lisäksi laivasta löytyi keittiö, wc, ruokavarasto ja ”kaapelikatti” jossa säilytettiin esimerkiksi köysiä. Sittemmin siihen tehtiin uusi kattila vuonna 1909 ja asennettiin uusi kone 1912, joskin koneen valmistusvuosi on 1903. Samalla uudistettiin myös miehistön tiloja. Vuonna 1919 Varkauden konepajalla suoritetuissa uudistustöissä lisättiin miehistön makuupaikkoja, joita alukseen tuli 16 hengelle. Yksikantiseen alukseen rakennettiin Lauritsalassa komentosilta yllättävän myöhään, vasta 1955. Öljylämmitykselle alus muutettiin kymmenkunta vuotta myöhemmin.

Rauha oli ainakin aluksi pääasiassa lotjahinaaja, joka hinasi yleensä sahatavaralla täytettyjä lotjia Joensuusta Ryövälinniemeen, Viipurin ulkosatamaan Uuraaseen. Alkuperäisellä koneellaan se veti tavallisesti 4-6 lotjaa, uudella koneella 10-12. (ER77) Parhaimmillaan tiedetään sillä olleen perässään 17 lastattua lotjaa. Tyhjiä saatettiin kuljettaa enemmänkin. Kaukas yhtiö käytti sellutehtaissaankin lotjakuljetuksia selvästi muita yhtiöitä pidempään. Saimaan kanavan sulkeutuminen -44 vähensi lotjien käyttöä Saimaalla (ylipäätään, ei vain Kaukaan osalta).
Rauha kuului niiden 35 sisävesihinaajan joukkoon, jotka Saimaalta otettiin 1945 perustetun Raivaajalaivaston käyttöön raivaamaan miinoja Suomenlahdelta. Rauha oli tuon Saimaalta tuodun joukon vanhin, vahvin ja painavin alus.

Rauhankin osalta loppui ammattiliikenne 1960-luvulla muiden suurten höyryhinaajien tapaan. Aluksen pelasti ja osti 1970 joukko höyrypursiseuran aktiiveja. Näillä ”yhtyneillä varustamoilla” oli kuitenkin sormensa pelissä useissa laivoissa, joten Rauhalle etsittiin uusi koti vuonna 1977. Uusi omistaja antoi laivalle seuraavana vuonna nimen ”Humppa”. Kymmenen vuotta myöhemmin, 1987, alus kaupattiin jälleen, ja uusi omistaja palautti 10 vuotta Humppana olleen aluksen Rauhaksi 1988 aluksen 110-vuotispäivien kunniaksi. Samalla nimellä se edelleen seilaa Saimaalla, kotipaikkanaan Savonlinna.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Rauha
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1878
  • Rak.Telakka: Viipurin Konepaja
  • Entiset nimet: Rauha (1878-1978), Humppa (1978-88)
  • Pituus: 25,95
  • Leveys: 5,4
  • Syväys: 2,9
  • Nopeus: 11,5
  • Aikaisemmat omistajat: Gustaf Cederberg (1878-1920), Kaukas A.b (1920-?), Yksityiset omistajat (1970-77), Yksityinen omistaja (1977-87)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1903
  • Koneen valmistaja: Paul Wahl & Co
  • Koneteho: 280
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1909
  • Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co
  • Polttoaine: Polttoöljy
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 8
  • Tulipinta: 106
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Heikki Peuranen

    Lue Lisää
  • S/S Kaima

    Lue Lisää
  • S/S Enso

    Lue Lisää
  • S/S Hurma

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa
  • Uncategorized @fi

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
”Aurajoen Höyrytreffit” Turussa 26.-28.7. Kii ”Aurajoen Höyrytreffit” Turussa 26.-28.7. Kiitos kuvista Pertti!
.
.
#steamship #höyrylaiva #höyrypursiseura #höyrylaivaregatta #turku #kissmyturku #visitturku #forummarinum #höyrytreffit #aurajoenhöyrytreffit
Keiteleen ja Päijänteen laivojen regatta Sysmäs Keiteleen ja Päijänteen laivojen regatta Sysmässä 20.7. Kiitos kuvista Pertti!
.
.
#steamship #höyrylaiva #höyrypursiseura #höyrylaivaregatta #sysmä
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi