Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Satama

21.3.2018 by

Tarina

Sataman tilasi Oulun konepajalta 1910 raahelainen höyrykattilatarkastaja Kaarlo Pekuri. Tilaussopimuksessa sovittiin seuraavaa: ”Osakeyhtiö Oulun konepaja sitoutuu täten Herra Kaarlo Pekurille rakentamaan avonaisen matkustaja höyrypurren seuraavan määrittelyn mukaan: Aluksen pituus kaikkiaan 33´6, suurin leveys yli kaaren 8’0, syvässäkulku ilman lastia noin 2 jalkaa perässä ja 1’3 keulassa; kaikki Englannin mittaa.” Höyrykoneen tehon tuli olla 10 ihv ja kattilan, joka oli ”höyryruisku-pannun mallia pystysuora sylinterinen” tulipinta 4,6 neliömetriä ja höyrynpaine 8,5 kp. Aluksen tuli olla valmis heti jäiden auettua keväällä 1911 ja sen hinta oli 7400 markkaa, josta kolmasosa maksettiin sopimusta tehtäessä.

Alus valmistui pari kuukautta sovittua myöhässä kesällä 1911. Pekuri ei hankkinut sitä huvikseen, vaan ansioliikenteeseen välittämään liikennettä Raahen kaupungin ja sen ulkosataman Lapaluodon välille. Matkustajina oli enimmäkseen siellä työskentelevää lastausväkeä. Vuoroliikenteen ohella Satama hinasi veneitä, proomuja ja tukkilauttoja, avusti rahtilaivoja ja olipa se myös erilaisessa tilausliikenteessä. Ulkonaisesti ”Satama” oli ajalleen tyypillinen kanneton, suvikatoksella varustettu sluuppi. Se oli avoin, salonkia tai muitakaan seinärakenteita siinä ei ollut.

Vaikka reitillä oli muitakin pikkulaivoja, kannatti liikenne aluksi melkoisen hyvin, mutta maailmansodan vähentäessä sataman toimintaa Pekuri myi laivansa vuonna 1914 Ouluun. 1916 se palasi Raaheen Lauri Penzinin omistukseen. 1918-19 se oli Torniossa omistajanaan E. Hytönen. Kuka aluksen omisti 1920- luvun alussa on hieman epäselvää, mutta Ilmeisesti vuonna 1922 se siirtyi Raahe Oy:lle, joka käytti sitä aluksi Virpiperän sahan hinauksissa Raahessa ja vuodesta 1925 lähtien Martinniemen sahalla Haukiputaalla. Sen tehtävänä oli pääasiassa hinata sahan tuotteita redillä odotteleville rahtilaivoille. Alus dieselöitiin 1950-luvun alussa, mutta sen nimi säilyi, vaikka fuusioiden myötä sen omistajaksi tuli Rauma-Repola Oy 1951. Dieselöinnin jälkeen Sataman tehtäväksi jäi toimiminen tukkialtaan apuhinaajana, jota se tekikin ammattiliikenteensä loppuun asti.

Moottorihinaaja Satama myytiin yksityisomistukseen 1970-luvulla. Omistaja uusi aluksen pohjan ja muutti sen ulkonäköä tekemällä ajohytin taakse vanerista pyöröikkunaisen hytin. 1985 ja 1994 vaihtui aluksen omistaja. Uudella omistajalla oli jo vanhastaan pieni Pete niminen höyryvenhe (ks. Pete), ja hän alkoi nyt puuhata Satamastakin jälleen höyryalusta. Työtä riitti, koska kaikki höyryämiseen tarvittava oli hankittava eri puolilta: koneeksi löytyi Oulun teknilliseltä oppilaitokselta romutettavaksi aiottu Oulussa Pikisaaren konepajalla vuonna 1924 rakennettu compound-kone, joka oli alun perin ollut Oulu-yhtiön varastossa hinaajien varakoneena ennen siirtymistään teknilliselle oppilaitokselle. Kattilaksi puolestaan löytyi erään useita kattiloita omistavan keräilijän kokoelmasta Vaasasta sopiva Helsingissä vuonna 1952 rakennettu ”Cornwall”-kattila. Paljon muitakin pienempiä osia tarvitsi metsästää ennen kuin konetekniikka oli valmis. Sataman runko oli varsin hyvässä kunnossa, se oli ilmeisesti pellitetty Itälahden aikana. Sen sijaan kaikki kansirakenteet rakennettiin uudelleen Pikisaaren konepajan rakentamien pienten höyryalusten kaltaiseksi. Kesäkuun 4. päivänä 1999 Satama laskettiin veteen Haukiputaalla jälleen höyrykäyttöisenä. Laiva piti vettä, ja se myös toimi: koeajon lisäksi tehtiin kymmenkunta muutakin ajoa sinä kesänä. Vakaaksi osoittautuneella aluksella on ajettu merelläkin. Kattilaa lämmitettiin aluksi puilla, mutta sittemmin on siirrytty nestekaasuun. Satamassa on kolme erillistä omalla kaasupullollaan varustettua poltinta. Kunnostus- ja konepuolen muutostöitä kuitenkin jatkettiin tämän jälkeenkin.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Satama
  • Alustyyppi: Sluuppi/hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Haukipudas
  • Rakennusvuosi: 1911
  • Rak.Telakka: Oulun Konepaja
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 10
  • Leveys: 2,5
  • Syväys: 1,0
  • Nopeus: ?
  • Aikaisemmat omistajat: Kaarlo Pekuri, Raahe (1911-16), ?, Raahe Oy (1922-?), ?, Yksityinen omistaja (1994-2012)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1924
  • Koneen valmistaja: Pikisaaren Konepaja, Oulu
  • Koneteho: 10ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Cornwall- kattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1952
  • Kattilan valmistaja: Kone ja silta Oy, Helsinki
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 4
  • Tulipinta: 8
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Päijänne-Keitele

Tutustu myös

  • S/S Toimi

    Lue Lisää
  • S/S Pete

    Lue Lisää
  • S/S Vänni

    Lue Lisää
  • S/S Haapaniemi

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi