Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Toimi

21.3.2018 by

Tarina

S/s Toimi rakennettiin vuonna 1898 Helsingissä Stenbergin konepajalla Jyväskyläläisen kauppaneuvos Julius Johnssonin toimeksiannosta. Tämä omisti Kuokkalan sahan ja kaipasi laivaa jolla voisi kulkea sahan ja kaupungissa sijaitsevan kotinsa väliä. Yksityistä purtta hän ei kuitenkaan halunnut, vaan tilasi pienen matkustajalaivan jonka reitiksi muodostui Jyväskylä – Kuokkala – Haapakoski (nykyisin Vaajakoski). Haapakoskella oli Salvesenin saha, joten reitin matkustajat koostuivat lähinnä sahojen työläisistä, johtohenkilöistä, asiakkaista ja muista sahoilla asioivista. Miehistöä aluksessa oli kolme henkeä, kipparin lisäksi konemestari/lämmittäjä ja ”laivapoika”. Reittinsä lisäksi Toimi teki kirkkomatkoja ja huviretkiä tilauksesta, joskus proomuakin hinaten jos väkeä oli paljon.

Ikääntyvä Johnsson luopui sahastaan ja myi Toimin Haapakosken sahan Salvesenilta ostaneelle SOK:lle 1917. Haapakoskelle rakennettiin kuitenkin noihin aikoihin junarata ja linja-autoliikennekin alkoi 1925. Laivaliikenteen kyseisellä reitillä muututtua kannattamattomaksi myytiin Toimi jälleen vuonna 1928 Laukaalaiselle liikemiehelle Samuli Peuralle, joka asetti aluksen Jyväskylä- Säynätsalo – reitille. Vain kaksi vuotta myöhemmin rakennettiin Säynätsaloon kuitenkin lossiyhteys ja tie, mikä vähensi reitin kannattavuutta. Muidenkin liiketoimien mennessä heikosti myi Peura Toimin vuonna 1934 OY Keskus Ab:lle, joka tarvitsi yhteysaluksen henkilökuntansa virkistyspaikaksi hankkimaansa Soisaareen. Ajot Päijänteellä loppuivat kuitenkin jo 1936, jonka jälkeen Toimi telakoitiin odottamaan tulevaa.

Vuonna 1938 Toimin osti uusi omistaja, joka siirsi sen proomuhinaajaksi Keiteleelle. Sota-ajan säännöstely – varsinkin polttoaineen – kuitenkin teki yksityisautoilusta vaikeaa ja aloitti matkustajahöyrylaivojen ”renessanssin”. Viranomaiset määräsivät Toiminkin takaisin matkustajaliikenteeseen reitille Sumiainen – Äänekoski – Suolahti. Matkustajien lisäksi Toimin tehtäviin kuului myös postin kuljettaminen. Säännöstelyn päätyttyä palasi Hämäläinen proomuhinaukseen, korvaten samalla Toimin vanhan kuivahöyrykoneen tehokkaammalla suihkulauhduttajalla varustetulla Compound- koneella. Näissä töissä Toimi jatkoi 1960- luvun alkuun asti, jolloin matkailuelinkeinon nousu avasi uusia näköaloja. Toimi alkoikin kuljettaa turisteja, mutta hyvän alun jälkeen vuosikymmenen loppupuolella matkailijavirrat alkoivat ehtyä ja alus jäi seisomaan vuonna 1968.

Toimi vaihtoi omistajaa jälleen vuonna 1973, ostajina aktiiviset höyrymiehet. Vuonna 1975 Toimissa alettiin tehdä suuria kunnostustöitä, ja aluksella ajettiinkin seuraavan kerran koeajo vasta 1983. Pari vuotta myöhemmin laiva siirrettiin Saimaalle. Huvikäytössä Saimaalla Toimi purjehti vuoteen 2001, jolloin se myytiin uudelle omistajalle, joka omisti myös ”Toimin vanhan kodin”, Julius Johnssonin rakennuttaman Kuokkalan kartanon. Toimin osalta ympyrä sulkeutui, ja alus purjehtii jälleen alkuperäisissä kotivesissään Jyväskylän seudulla.

Tekniset tiedot:

  • Aluksen nimi: Toimi
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Jyväskylä
  • Rakennusvuosi: 1898
  • Rak.Telakka: J. D. Stenberg & Söner, Helsinki
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 15,5
  • Leveys: 3,5
  • Syväys: 1,5
  • Nopeus: 10
  • Aikaisemmat omistajat: Julius Johnsson (1898-1916), SOK (1916-27), Samuli Peura (1928-33), Oy Keskus (1933-37), Yksityisiä omistajia (1938-2006)
  • Laivaan liittyen erityistä: säilynyt käytännössä muuttumattomana koko historiansa ajan, harvinainen esimerkki paikallisliikenteen pienestä matkustajahöyrystä.
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1919
  • Koneen valmistaja: Savonlinnan konepaja
  • Koneteho: 57 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä: Peruskorjattu 1993
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1938
  • Kattilan valmistaja: Väinölän konepaja, Jyväskylä
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 23
  • Kattilaan liittyen erityistä: Alunperin S/S Iisveden kattila, asennettu Toimiin 1959
Osasto: Päijänne-Keitele

Tutustu myös

  • S/S Kirvesniemi

    Lue Lisää
  • S/S Keitele

    Lue Lisää
  • S/S Yhtiö

    Lue Lisää
  • S/S Satama

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi