Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Unnukka

21.3.2018 by

Tarina

Tarina kertoo että Leppävirralla Unnukalla sijaitsevan Liukonsaaren nuori isäntä Antti Juho Saarela myöhästyi matkustajalaivasta kesällä 1899 ja tästä suuttuneena tilasi Paul Wahlin konepajalta itselleen laivan.  Alus, joka sai nimen Unnukka, valmistui keväällä 1900. Koeajossa 25. toukokuuta 1900 alus saavutti 7,7 solmun nopeuden.

50-jalkainen matkustaja-alus oli varustettu salongilla. Kone oli valmistajalleen tyypillinen compound ilman lauhduttajaa ja kattila rapid-tyyppiä.

Unnukka alkoi liikennöidä ensimmäisenä kesänään nimikkojärvensä etelärannalta Saahkarlahdesta Kuopioon ja poikkesi välilaitureissa käväisten muun muassa Paukarlahdessa, joka oli syrjässä suurempien matkustaja-alusten vakioreiteiltä. Seuraavana vuonna reitti kulki Varkaudesta Kuopioon. Sunnuntaisin ajettiin kirkkoväkeä Unnukan rannoilta Leppävirralle, välillä oltiin Kuopion seudulla paikallisliikenteessä. Aluksen päällikkönä toimi Emil Siippainen Unnukan Vuosalon saaresta ja konemestarina hänen veljensä Enok Siippainen.

Saarelan laivanvarustajan ura ei kestänyt kolmea vuotta pitempään. Hän myi laivan Lappeenrantaan A.J. Pastiselle. Alus liikennöi nyt eteläisellä Saimaalla. Pastiselta sen osti puolestaan ristiinalainen kauppias Risto Tikka jo vuonna 1903, ja Unnukka alkoi liikennöidä Mikkelin lähivesillä aina vuoteen 1911, jolloin se siirtyi kuopiolaisen kauppaneuvos Herman Saastamoisen omistukseen. Alus siirrettiin seuraavana vuonna rautateitse Suonenjoen Iisveden satamaan, missä laskettiin vesille. Unnukka muutettiin hinaajaksi Saastamoisen Karttulassa sijainneen Syvänniemen lankarullatehtaan käyttöön ja sai nimen Keihäslahti. Alus liikennöi pääasiassa Iisvedellä ja Nilakalla Saastamoisen tehtaan ja tukkukaupan hinauksissa päällikkönään mm. Topi Björk.

1932 Keihäslahti siirrettiin rautateitse Kuopioon ja laskettiin Kallaveteen. Se toimi mm. Kusti Saastamoisen päällikkyydessä järjestelyhinaajana yhtiön Haapaniemen lankarullatehtaan, Siikaniemen sahan ja Särkilahden vaneritehtaan käytössä sekä raakapuun niputuspaikoilla ja proomuhinaajana aina 1960-luvun loppupuolelle. Harvinaisempi työkomennus tuli 1940-luvun alussa, kun Valamon luostariveljestö osti Saastamoiselta Papinniemen kartanon Heinävedeltä. Keihäslahti veti proomuissa luostarin irtaimiston Kuopiosta nykyiseen Uuteen Valamoon, munkkien vartioidessa kuljetusta.

Alusta kunnostettiin säännöllisesti yhtiön Haapaniemen telakalla. Talvella 1946 se sai lauhduttajan puretusta tervahöyry Koudasta.

Kun alus jäi pois ansioliikenteestä, Saastamoinen lahjoitti sen yhtiön kalastuskerhon käyttöön. Vaarana oli, että romuttaja iskee kyntensä vanhaan laivaan. Kaukana ei ollut höyrykoneen ja kattilan vaihtaminen dieselkoneeseen.

Tehtaiden omistajanvaihdosten myötä Keihäslahti siirtyi Schaumanille ja yhtiöfuusioissa UPM Kymmenelle. Siellä ajelutettiin kesäisin tehtaan vieraita ja osallistuttiin Suomen Höyrypursiseuran regatoihin. Viime vuosikymmenen puolivälissä alus jäi vaille käyttöä, ja se seisoi Savonlinnassa vaneritehtaan rannassa, minne oli paria vuotta aiemmin siirretty Kuopiosta. Kun UPM pisti sen myyntiin, alus siirtyi nykyiselle omistajalleen ja sai takaisin alkuperäisen nimensä.

 

Tekniset tiedot

  • Rakennuspaikka: Paul Wahl & Co, Warkaus
  • Rakennusvuosi: 1900
  • Pituus: 15,20 m
  • Leveys: 3,52 m
  • Syväys: 1,40 m
  • Koneen tyyppi: Compound-höyrykone
  • Koneen teho: 37 ihv
  • Kotisatama: Lappeenranta
Osasto: Saimaa
  • Kuvaus

Kuvaus

 

 

Tutustu myös

  • S/S Otso

    Lue Lisää
  • S/S Rauha

    Lue Lisää
  • S/S Paul Wahl

    Lue Lisää
  • S/S Kaima

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi