Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Uurastaja

21.3.2018 by

Tarina

Alkujaan Karl Boström- nimisen hinaajan tilasi vuonna 1908 Paul Wahl & Co:n konepajalta Varkaudesta hankolainen huolintaliike Karl Boström, jonka mukaan alus nimettiinkin, satamahinaajaksi Hankoon. Parikymmenmetrisen hinaajan 140ihv höyrykone antoi laivalle alkujaan 11,5 solmun nopeuden. Vuonna 1914 alus myytiin Viipuriin J.W. Paulinille. Vuonna 1917 omistajaksi tuli J.L. Grönroos. Yöllä 29. huhtikuuta 1918, juuri ennen kuin valkoiset valloittivat Viipurin, joukko punaisia ryösti Karl Boströmin Revonsaaresta ja pakeni sillä yhdessä runsaan kymmenen muun laivan kanssa Pietariin. Sinne päästyään he avasivat aluksen pohjahanat upottaen sen Nevaan. Alus kuitenkin myöhemmin nostettiin ja palautettiin Tarton rauhansopimuksen mukaisesti Suomeen. Sen seuraavat omistajat olivat Tukkukauppa& Laivaliike Hansa O/Y ja 1925 alkaen Wiipurin saha.

Palvelusaika Wiipurin sahan hallussa jäi lyhyeksi, sillä jo viiden vuoden kuluttua ”Uurastaja” nimen saanut hinaaja suuntasi Saimaalle. Omistajaksi mainitaan Lappeenrantalainen Kaarlo Pöyhiö, mutta hän lienee toiminut vain välittäjänä, koska alus jatkoi matkaansa saman tien Varkauteen ja sieltä rautateitse Suolahteen Suolahden Tehtaiden palvelukseen. Alus oli Keiteleen vahvin hinaaja. Vuonna 1944 Uurastaja törmäsi Uhma nimisen laivan kanssa rajusti yhteen. Uhma upposi välittömästi, mutta nostettiin parin päivän kuluttua. Uurastaja selvisi vähemmällä, joskin sen keula kärsi kovia vaurioita. Henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin, kuin ihmeen kaupalla.

Uurastaja jatkoi hinauksia vuoteen 1960 asti, viimeisen vuosikymmenen Rauma-Repolan lipun alla. Se jäi seisomaan, kunnes sitä alettiin romuttamaan 1960-luvun loppupuolella. Laivasta ehdittiin poistaa korsteeni, kattila ja höyrykone. Rovi myytiin ja siitä tehtiin Diesellaiva. Vain vuotta myöhemmin, vuonna 1972, se kuitenkin vaihtoi jälleen omistajaa. Uudet omistajat Uurastajan jälleen höyrylaivaksi. Dieselöidystä Vapo:n hinaaja Heikistä saatiin kattila, ja kone – joskin alkuperäistä pienempi – ostettiin Kuopiosta. Uurastaja palasi näin liikenteeseen höyrylaivana. Se on seilannut kanavan valmistumisen jälkeen sekä Keiteleellä että Päijänteellä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Uurastaja
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Suolahti
  • Rakennusvuosi: 1908
  • Rak.Telakka: Paul Wahl&Co, Varkaus
  • Entiset nimet: Karl Boström (1908-25)
  • Pituus: 19,87
  • Leveys: 4,78
  • Syväys: 1,8
  • Nopeus: 9
  • Aikaisemmat omistajat: Karl Boström, Hanko (1908-14), J.W. Paulin, Viipuri (1914-17), J.L. Grönroos, Viipuri (1917-18), Tukkukauppa& Laivaliike Hansa, Viipuri (1918-25), Wiipurin Saha Oy (1925-30), Suolahden Tehtaat (1930-?), Yksityisiä omistajia (1972-2012)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1924
  • Koneen valmistaja: Lappeenrannan konepaja
  • Koneteho: 93 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1924
  • Kattilan valmistaja: Lappeenrannan konepaja
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 9
  • Tulipinta: 36
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Päijänne-Keitele

Tutustu myös

  • S/S Pete

    Lue Lisää
  • S/S Tapio

    Lue Lisää
  • S/S Aure

    Lue Lisää
  • S/S Laitiala

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi