Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Warkaus

21.3.2018 by

S/S Warkaus

Tarina

Warkaus valmistui mielenkiintoisessa siirtymävaiheessa, jossa viipurilainen Paul Wahl & Co oli myynyt Varkauden tehtaansa laivaveistämöineen noormarkkulaiselle A. Ahlström Oy:lle. Warkaus on viimeisiä aluksia, joiden valmistajakilvessä lukee Paul Wahlin nimi, mutta se rakennettiin jo Ahlströmin laskuun.

Ahlström hankki aluksen linjahinaajaksi ja tarvittaessa myös satamajäänmurtajaksi. Valmistumisvuotenaan se tosin oli vuokrattuna Halla-yhtiölle. Ahlströmin töissä sen tavanomaisimmat hinausreitit olivat Heinäveden Palokista, Muuruveden Kallinsalosta, Kuopion takaa Suovulta ja Maaningalta Ruokovirran kanavalta Varkauteen. Alusta tosin nähtiin myös Joensuun reitillä, Pielisellä, Iisalmessa ja Juojärvelläkin. Myöhään syksyllä ja aikaisin keväällä toimi Warkaus satamajäänmurtajana tehtaan puuvarastolla. Hinaajan arkeen tuli katkos ensimmäisen maailmansodan vuosina 1914-18, jolloin se pakko-otettiin Venäjän valtiolle Suomenlinnan linnoitushallituksen käyttöön.

Warkauden arkisen aherruksen katkaisi pari tapahtumaa: vuonna 1928 se oli osallisena yhteentörmäyksessä, jossa matkustajalaiva Orivesi ajoi sen kylkeen Joensuun satamassa aiheuttaen suuret vahingot. Ne korjattiin ja urakka jatkui. Vuonna 1938 tehtiin aluksessa mittavampia kunnostuksia ja se sai nykyiset kansirakenteensa. Myös sen kattila remontoitiin. Jatkosodan aikaan alus otettiin jälleen armeijan – tällä kertaa Suomen – käyttöön huolto- ja evakuontialukseksi Saimaalle. Warkaudessa lämmittäjänä kesän 1941 ollut Eino Pietikäinen kertoi vuoden 2004 Korsteeni-lehdessä aluksen hinanneen tuolloin pääasiassa Joensuun reitillä. Lautat haettiin tavallisimmin Ahlströmin niputuspaikalta Pesolansaaresta. Muutaman kerran Warkaus hinasi myös rinkilauttoja Joensuusta ja Höytiäisen suulta Pyhäselän yli Pesolaan niputettaviksi. Myös Kolovedellä käytiin silloin tällöin.

Aluksen ansioliikenteen aika päättyi 1955, jolloin se jäi seisomaan reserviin Varkauden Pirtinniemeen usean muun yhtiön laivan kanssa. Vähitellen aluksia alettiin myydä romuttajille tai yksityiskäyttöön. Warkauden vuoro tuli 1968, jolloin sen osti ”Lirimassen” -nimeä kantanut nuorisoporukka pääkaupunkiseudulta, joka oli kiinnostunut hankkimaan itselleen laivan. Alkoi ankara kunnostusoperaatio, jossa saatiin apua kokeneelta Ahlströmin konemieheltä. Yli 10 vuoden seisomisen jäljiltä tehtävää luonnollisesti riitti, mutta jo saman vuoden Heinäkuussa saatettiin alkaa matka kohti Porvoon Pörtötä. Matkalla Warkaudesta tuli ensimmäinen uuden Saimaan kanavan läpi kulkenut höyrylaiva. Tämän jälkeen aluksella ajeltiin merellä vielä pari vuotta, kunnes porukka päätti myydä sen.

Uusi ostaja, Juhani Salovaara, jatkoi kunnostustöitä ja asensi alukseen öljypolttimen. Purettavana olleesta rahtilaivasta Katajanokalta löydetty höyryturbiinilla toimiva suurtehopoltin onkin ainakin Suomessa melkoinen harvinaisuus, esimerkiksi Hollannissa kyseistä konstruktiota käytetään yleisemminkin. Salovaara ajeli aluksella muutaman kesän Helsingin ja Hangon vesillä, kunnes päätti ostaa kaljaasi Svanhildin.  Warkauden uudet omistajat siirsivät aluksen takaisin Saimaalle ja jatkoivat sen kunnostamista. Aluksen kotisatamaksi on vakiintunut Ristiina.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Warkaus
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Ristiina
  • Rakennusvuosi: 1910
  • Rak.Telakka: Paul Wahl&Co, Varkaus
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 19,82
  • Leveys: 4,48
  • Syväys: 1,8
  • Nopeus: 8,5
  • Aikaisemmat omistajat: A. Ahlström Oy, Varkaus (1909-68)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1910
  • Koneen valmistaja: Paul Wahl& Co, Varkaus
  • Koneteho: 149IHV
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1910
  • Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co, Varkaus
  • Polttoaine: Öljy
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 60
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Saimaa

Tutustu myös

  • S/S Punkaharju

    Lue Lisää
  • S/S Oberon III

    Lue Lisää
  • S/S Kalle Tihveräinen

    Lue Lisää
  • S/S Parsifal

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi