Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

S/S Wiri

21.3.2018 by

Tarina

Wirin rungon rakensi vuonna 1910 Juho Matti Itkosen omistama Mäntylän konepaja nykyisen Varkauden alueella, lähellä Lehtoniemen konepajaa. Aluksen tilasi Axel Ungern huvipurreksi omistamaansa Putkisalon kartanoon Rantasalmelle. Se sai nimen ”Saga” Ungernin tyttären mukaan. Jo kolme vuotta myöhemmin, 1913, se kuitenkin myytiin Sääminkiin, jossa se toimi Tynkkylänjoen kartanon maitolaivana nimellä ”Tynkkylänjoki” aina vuoteen 1940 asti, isäntänään Johannes Itkonen. Tämän jälkeen alus toimi hinaajana nimellä ”Viri” ensin Savonlinnassa, sitten Enonkoskella ja Punkasalmella. Punkasalmella Viri oli tiettävästi ollut upoksissa vuodesta 1948 lähtien, kun vuonna 1951 Savon Voima Oy osti sen Kuopioon ja muutti sen ”Voima”- nimiseksi hinausmoottoriksi. Voima myytiin puolestaan 1958 Näsijärvelle Visuvesi Oy:lle, jonka palveluksessa se toimi vuoteen 1985 asti, jolloin se lopetti ammattiliikenteessä.

Se jäi nyt seisomaan kuiville Visuveden sahan rantaan, kunnes yksityishenkilö osti sen 1993 ja alkoi puuhata siitä jälleen höyrylaivaa. Ostettuaan Voiman omistajat aloittivat sen muuttamisen höyryvenheeksi. Sen runko kunnostettiin ja kansirakenteet tehtiin kokonaan uusiksi ja ulkonäöltään enemmän vanhan ajan höyrysluuppia muistuttavaksi höyrypursi Maryn (Satu) vanhaa valokuvaa ja piirustuksia mukaillen. Uusi ”Puhti”- pystykattila teetettiin konepajalla Suolahdessa ja koneeksi asennettiin jo edellä mainittu 1967 ostettu 4 ihv:n yksisylinterinen kone. Sopivan potkurin löytäminen tuotti vaikeuksia, lopulta sellainen löytyi Heinävedeltä, jossa oli vuosikymmeniä aiemmin romutetun höyrypursi ”Tenhon” pronssinen potkuri. Laivan vanhoista höyryaikaisista nimistä valittiin aluksen nimeksi hieman eri muodossa ”Wiri”. Pieni yksisylinterinen höyrykone yhdessä ”Tenhon” raskaan potkurin kanssa teki laivasta hitaan ja hankalasti manöveerattavan, joten omistaja kunnosti Kotvion sahalta saadusta puutteellisesta 7 ihv compound-koneesta uuden toimivan koneen Wiriin. ”uusi” kone oli tehty Englannissa ja ollut alun perin saksalaisessa ”Emden”- sotalaivassa höyrykäyttöisen yhteysveneen koneena. Alarik Gummerus oli löytänyt sen Englannista ja tuonut Suomeen 1910- luvulla. Uudella koneistolla Wiristä tuli helposti käsiteltävä höyrypursi, ja sen nopeuskin parani aluksen viilettäessä kotivesillään Virroilla.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Wiri
  • Alustyyppi: Sluuppi
  • Aluksen kotipaikka: Virrat
  • Rakennusvuosi: 1910
  • Rak.Telakka: Mäntylän Konepaja, Varkaus
  • Entiset nimet: Saga (1910-1913), Tynkkylänjoki (1914-40), Viri (1940-51), (m/s) Voima 1951-2000)
  • Pituus: 7,8
  • Leveys: 2,4
  • Syväys: 0,75
  • Nopeus:
  • Aikaisemmat omistajat: Axel Ungern, Rantasalmi (1910-1913), Johannes Itkonen, Sääminki (1914-40), Viktor Salo, Savonlinna (1940-41), Eino Konttinen, Savonlinna (1941-43), Eino A. Makkonen, Enonkoski (1943-45), Toivo Kääpä, Punkasalmi (1945-48), Savon Voima Oy, Kuopio (1951-58), Visuvesi Oy, Visuvesi (1958-93)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi:
  • Koneen valmistaja:
  • Koneteho: 10 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Pysty tuliputkikattila, ”Puhti”-mallinen
  • Kattilan valmistusvuosi: 1998
  • Kattilan valmistaja: Pulkkinen-Suolahti
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta:
  • Kattilaan liittyen erityistä:
Osasto: Näsijärvi

Tutustu myös

  • S/S Tarjanne

    Lue Lisää
  • S/S Visuvesi

    Lue Lisää
  • S/S Lohikäärme II

    Lue Lisää
  • S/S Lohikäärme II

    Lue Lisää
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi