Tarina
Lalli on höyrysluuppi, jonka yksityishenkilö rakensi omaan huvikäyttöönsä Selway Fisherin ”Fanny, the fantail launch” -piirustusten mukaan. Sen vaneri-epoksirakenteisen rungon rakennus alkoi huhtikuussa 2002. Aluksi tehtiin teline, johon kiinnitettiin havuvaneriset kaaret, joiden reunoihin liimattiin lehtikuusilaudat. Vaneriset pohjalevyt sahattiin ensin suurin piirtein muotoonsa, liimattiin epoksilla ja höylättiin lopulliseen muotoonsa. Runko on laminoitu kahdesta 5,4mm sekavanerikerroksesta, jonka ulkopinnalla on lasikuitumatto. Maalaamisen jälkeen runko käännettiin ympäri ja sen sisäpinnat epoksoitiin ja saumat vahvistettiin lasikuitunauhalla. Penkit rakennettiin lehtikuusesta, minkä lisäksi ”sisustuksessa” on käytetty tiikkiä ja mahonkia. Valmis runko laskettiin vesille heinäkuussa 2003.
Lallin ensimmäinen kattila oli Saimaan Steam Powerin valmistama pysty tulitorvi/tuliputkikattila. Sen pitävyyden kanssa alkoi kuitenkin ilmaantua ongelmia 2006, ja lopulta siihen hankittiin uusi kattila 2008. B2-merkkinen pysty tuliputkikattila tilattiin Ruotsista viimeistelemättömänä: maalaamisen, eristämisen ja paneloinnin omistaja teki itse. Samassa yhteydessä korvattiin myös aluksen alkuperäinen pintalauhdutin ”kölilauhduttimella”, joka koostuu kahdesta rinnakkaisesta 10mm kupariputkesta, jotka on sijoitettu kölin sivuille. Niin ikään uusittiin syöttövesijärjestelmä. Koneen petiin kiinnitetyllä pumpulla syöttövesi pumpataan poistohöyryllä toimivan esilämmittimen kautta kattilaan.
Lallin kone on kattilan tavoin ruotsalainen B2:n valmistama. Se on yksisylinterinen kone Stephensonin luistikoneistolla. Koneen kierrosluku on 200rpm, mutta pitääkseen potkurin koon pienenä on omistaja rakentanut Lalliin järjestelmän, jossa ketjuvedolla saadaan potkuri pyörimään 500 kierrosta minuutissa. Koneen voitelu on järjestetty ns. lauhdutuslubrikaattorilla. Siinä höyry johdetaan putkea pitkin voiteluöljysäiliöön, jossa se kondensoituu vedeksi. Vesi painuu raskaampana öljykerroksen alle ja nostaa öljyä putkeen josta se kulkeutuu höyryn mukana koneeseen. Täytettäessä lubrikaattoria vesi lasketaan ulos ja säiliö täytetään öljyllä.
Lalli on pienuutensa vuoksi varsin helppo kuljettaa vesistöltä toiselle, ja se on nähty usein eri höyrylaiva- ja muissakin tapahtumissa. Ulkomaillakin se on käynyt: se osallistui Suomen Höyrypursiseuran Pietarin regattaan 2011.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Lalli
- Alustyyppi: Sluuppi
- Aluksen kotipaikka: Espoo
- Rakennusvuosi: 2003
- Rak.paikka: Espoo, oma rakenne
- Entiset nimet: –
- Pituus: 5,4
- Leveys: 1,9
- Syväys: 0,5
- Nopeus: 4,5
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: 1- sylinterinen B2
- Koneen valmistusvuosi: 2002
- Koneen valmistaja: B2 Ångan, Ruotsi
- Koneteho: 5 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: pysty tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 2008
- Kattilan valmistaja: B2 Ångan, Ruotsi
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): –
- Käyttöpaine: 9
- Tulipinta: 1,47
- Kattilaan liittyen erityistä: