Tarina
Alkujaan Karl Boström- nimisen hinaajan tilasi vuonna 1908 Paul Wahl & Co:n konepajalta Varkaudesta hankolainen huolintaliike Karl Boström, jonka mukaan alus nimettiinkin, satamahinaajaksi Hankoon. Parikymmenmetrisen hinaajan 140ihv höyrykone antoi laivalle alkujaan 11,5 solmun nopeuden. Vuonna 1914 alus myytiin Viipuriin J.W. Paulinille. Vuonna 1917 omistajaksi tuli J.L. Grönroos. Yöllä 29. huhtikuuta 1918, juuri ennen kuin valkoiset valloittivat Viipurin, joukko punaisia ryösti Karl Boströmin Revonsaaresta ja pakeni sillä yhdessä runsaan kymmenen muun laivan kanssa Pietariin. Sinne päästyään he avasivat aluksen pohjahanat upottaen sen Nevaan. Alus kuitenkin myöhemmin nostettiin ja palautettiin Tarton rauhansopimuksen mukaisesti Suomeen. Sen seuraavat omistajat olivat Tukkukauppa& Laivaliike Hansa O/Y ja 1925 alkaen Wiipurin saha.
Palvelusaika Wiipurin sahan hallussa jäi lyhyeksi, sillä jo viiden vuoden kuluttua ”Uurastaja” nimen saanut hinaaja suuntasi Saimaalle. Omistajaksi mainitaan Lappeenrantalainen Kaarlo Pöyhiö, mutta hän lienee toiminut vain välittäjänä, koska alus jatkoi matkaansa saman tien Varkauteen ja sieltä rautateitse Suolahteen Suolahden Tehtaiden palvelukseen. Alus oli Keiteleen vahvin hinaaja. Vuonna 1944 Uurastaja törmäsi Uhma nimisen laivan kanssa rajusti yhteen. Uhma upposi välittömästi, mutta nostettiin parin päivän kuluttua. Uurastaja selvisi vähemmällä, joskin sen keula kärsi kovia vaurioita. Henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin, kuin ihmeen kaupalla.
Uurastaja jatkoi hinauksia vuoteen 1960 asti, viimeisen vuosikymmenen Rauma-Repolan lipun alla. Se jäi seisomaan, kunnes sitä alettiin romuttamaan 1960-luvun loppupuolella. Laivasta ehdittiin poistaa korsteeni, kattila ja höyrykone. Rovi myytiin ja siitä tehtiin Diesellaiva. Vain vuotta myöhemmin, vuonna 1972, se kuitenkin vaihtoi jälleen omistajaa. Uudet omistajat Uurastajan jälleen höyrylaivaksi. Dieselöidystä Vapo:n hinaaja Heikistä saatiin kattila, ja kone – joskin alkuperäistä pienempi – ostettiin Kuopiosta. Uurastaja palasi näin liikenteeseen höyrylaivana. Se on seilannut kanavan valmistumisen jälkeen sekä Keiteleellä että Päijänteellä.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Uurastaja
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Suolahti
- Rakennusvuosi: 1908
- Rak.Telakka: Paul Wahl&Co, Varkaus
- Entiset nimet: Karl Boström (1908-25)
- Pituus: 19,87
- Leveys: 4,78
- Syväys: 1,8
- Nopeus: 9
- Aikaisemmat omistajat: Karl Boström, Hanko (1908-14), J.W. Paulin, Viipuri (1914-17), J.L. Grönroos, Viipuri (1917-18), Tukkukauppa& Laivaliike Hansa, Viipuri (1918-25), Wiipurin Saha Oy (1925-30), Suolahden Tehtaat (1930-?), Yksityisiä omistajia (1972-2012)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1924
- Koneen valmistaja: Lappeenrannan konepaja
- Koneteho: 93 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1924
- Kattilan valmistaja: Lappeenrannan konepaja
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 9
- Tulipinta: 36
- Kattilaan liittyen erityistä: