Tarina
Laivan tilasi Savonlinnan konepajalta vuonna 1905 ”Höyryvenhe Osuuskunta” joka antoi sille nimen ”Osuuskunta”. Osuuskunnan perustajina oli Punkaharjun tilanomistajia. Aluksen suunnitteli matkustajalaivojen rakentajana tunnetulla Varkauden Lehtoniemen telakalla oppinsa saanut Eemil Kiiveri, ja se oli erityisesti suunniteltu kulkemaan sutjakkaasti pienellä koneteholla. Siinä olikin ”vain” 80 ihv:n kone. Vuonna 1913 alus vaurioitui tulipalossa, minkä jälkeisten kunnostusten yhteydessä siihen vaihdettiin sen nykyinen, alkuperäistä hieman suurempi kone. Alus, joka sai ottaa 98 matkustajaa, asetettiin reitille Savonlinna – Vuoriniemi. Osuuskunta oli nimensä mukaisesti ”tyypillinen maalaisten laiva, kodikas ja sievä pursi, jota paikallisella ylpeydellä katsottiin. Se jaksoi kilpailla aikansa ja halusi myös ajoissa lopettaa.” Näin kuvaili aluksen alkuvaiheita A. I. Karttunen Saimaan höyrylaivaliikenteen historiikissaan. Melko kauan se jaksoikin yrittää, mutta lopulta ilmeisesti kohtuullisen hyvin menestynyt osuuskunta lopetti toimintansa ja laiva myytiin Saimaan suurimmalle matkustajalaivavarustamolle Höyrylaiva Osakeyhtiö Kertulle 1934.
Höyrylaiva-osakeyhtiö Kerttu oli aikanaan aloittanut toimintansa yhdellä pienellä Kerttu – nimisellä höyryaluksella. Sittemmin se oli jatkuvasti laajentunut, sillä sen johtokunta ei lainkaan arastellut ostaa lisää laivoja jos niitä edullisesti sai. Alkuperäinen Kerttu ei varustamon laivastossa kuitenkaan enää ollut, ja niin Osuuskunta sai ”periä” tämän nimen, siitä tuli ”Kerttu”. Tätä nimeä se kantoikin sitten aina siihen saakka kun Kerttu-yhtiö lopetti auto- ja junaliikenteen paineessa toimintansa 1967. Useimpien muiden Saimaan matkustajalaivojen tavoin Kerttukin siirtyi tuolloin perustetun kuntien omistaman Saimaan Laivamatkat Oy:n laivastoon. Yhtiön nimeämiskäytännön mukaisesti se sai uuden nimen, ”Punkaharju”. Saimaan Laivamatkojen toiminta päättyi kuitenkin konkurssiin 1982, ja kaikki sen laivat huutokaupattiin. Punkaharjun huusi itselleen Martti Sieranta, joka vuokrasi sen edelleen Punkaharjun Laivat Oy:lle.
1980- luvun puolivälissä Punkaharjun omistajaksi tuli Reijo Ikonen, joka siirsi sen Joensuuhun, jossa se alkoi Taimi III- nimisenä harjoittaa risteilyliikennettä Pielisjoella. 1993 se siirtyi vastaavaan liikenteeseen Lappeenrantaan, edelleen Taimi III – nimisenä. 1999 se siirtyi Savonlinnalaisen Vip Cruise ltd:n omistukseen, koki mittavan peruskorjauksen ja palasi tutuille Savonlinnan vesilleen nimellä Punkaharju. Nykyään 75 hengelle rekisteröity alus tekee Savonlinnasta kesäaikaan päivittäin noin puolentoista tunnin mittaisia maisemaristeilyitä läheiseen saaristoon.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Punkaharju
- Alustyyppi: Matkustajalaiva
- Aluksen kotipaikka: Savonlinna
- Rakennusvuosi: 1905
- Rak.Telakka: Savonlinnan konepaja (myöh. Lypsyniemen konepaja)
- Entiset nimet: Osuuskunta (1905-34), Kerttu (1934-67), Punkaharju, Taimi III
- Pituus: 23,5
- Leveys: 4,9
- Syväys: 1,95
- Nopeus: 8,5
- Omistaja: LP Management
Aikaisemmat omistajat: Höyryvenhe Osuuskunta (1905-34), Höyrylaiva Osakeyhtiö Kerttu (1934-67), Saimaan Laivamatkat (1967-82), Martti Sieranta (1982-85), Reijo Ikonen (1985-2000), Vip Cruise Ltd (2000-2016), Hotelli Punkaharju (2016)
Laivaan liittyen erityistä:
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1914
Koneen valmistaja: Savonlinnan konepaja
Koneteho: 92
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1905
Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja
Polttoaine: Öljy
Tulitorvet (kpl): 1
Käyttöpaine: 10
Tulipinta: ?
Kattilaan liittyen erityistä: