Tarina
Puumalan Sahanlahdessa sijainnut Miettulan saha rakennutti 1907 Savonlinnan konepajalla rautaisen tervahöyryn eli ”kuramyllyn”, joka sai kasteessa nimen Wetehinen. Wetehinen kuljetti sahatavaraa sahalta Viipurin ulkosatamaan Uuraaseen niin kauan kuin saha oli toiminnassa. (K2011) Wetehinen oli niin sanotusti ”täyskantoinen” höyrylotja, eli se oli mitoitettu Saimaan kanavan sulkukammioiden mukaan ja muotoiltu niin että siihen mahtui mahdollisimman paljon rahtia. Siihen mahtuikin noin 650 pinokuutiometriä eli mottia halkoja. Höyrykattila ja –kone oli asennettu laivan perään, jossa ne veivät mahdollisimman vähän tilaa lastilta. Myös asuintilat olivat laivan perässä.
Miettulan sahan lopetettua toimintansa 1920-luvulla Wetehinen siirtyi ensin Kososen veljeksille ja sittemmin konemestari Juho Vihtori Salolle toimien erilaisessa hakurahtiliikenteessä. Salolta laivan osti Enso Gutzeit Oy vuonna 1934. Gutzeitin laivojen nimeämispolitiikan mukaan sen tervahöyryille ja kuramyllyille annettiin viisikirjaimisia o-kirjaimeen päättyviä miehennimiä. Wetehinen nimettiin Wennoksi. Kyseinen nimi ei ole kovin tavallinen miehen nimi, mutta Gutzeit-yhtiöllä sillä oli perinteitä: yhtiöllä oli ollut sen niminen puinen höyrylotja vuosina 1920-33. Gutzeitin palveluksessa Wenno kuljetti erilaista rahtia, esimerkiksi halkoja yhtiön Tainionkosken tehtaille. Tainionkosken Sulfiittitehdas tarvitsi suuren määrän polttoainetta, ja esimerkiksi vuonna 1955 ainakin seitsemän yhtiön tervahöyryä toimi samassa tehtävässä: Wennon lisäksi Romeo, Heino, Teuvo, Paavo, Mikko, Tauno ja Tarmo.
Vuonna 1960 Wenno sai ”uuden” kattilan, jolla oli oma historiansa. Se oli alun perin tehty lastialus ”Romeoon”, mutta purettiin siitä pois 1936 mahapellin syöpymisen takia. Romeo seisoi tämän jälkeen vuoteen 1939, kunnes sai uuden kattilan. Romeon vanha kattila sen sijaan kunnostettiin ja asennettiin varppaaja ”Wandaan”, josta sitten tehtiin hinaaja ”Einari”. Vuonna 1960 Einari oli jäänyt seisomaan, ja kun Wennon vanha kattila oli todettu huonokuntoiseksi, siirrettiin Einarin kattila Wennoon.
Vaihtelua arkiseen puutavaran kuljettamiseen toivat pelastustehtävät. Enso Gutzeit Oy:llä oli sekä tietotaitoa että kalusto laivojen nostamiseen, ja se nosti muidenkin yhtiöiden aluksia. Yleensä tämä tapahtui ajamalla proomu tai höyrylotja uponneen molemmille puolille ankkuriin, minkä jälkeen niiden väliin asennettiin teräspalkit, joihin kiinnitettiin sinkit nostoruuveilla. Sen jälkeen sukeltajat kävivät kiinnittämässä sinkit uponneeseen alukseen. Kalustoon kuului myös jokin yhtiön isoista hinaajista, joissa oli tehokas pelastuspumppu. Sen tehtävänä oli tyhjentää pinnalle saatu alus ja hinata se määräpaikkaansa.
Wennon päätehtävä oli kuitenkin halkojen ja paperipuun kuljetus, ja sitä se hoitikin vuoteen 1964 asti, jolloin se pantiin seisomaan. 1970- luvun taitteessa Gutzeit alkoi myymään vanhoja höyrylaivojaan. Pahoin rapistunutta Wennoa se tarjosi Puumalan kunnalle, olihan se vanha Puumalalainen laiva. Aluksen nykyinen päällikkö Pentti Martikainen muistelee noita aikoja seuraavasti: ”Oliko se Murillo, joka hinasi riisutun Wennon Puumalaan, jossa virisi keskustelu että upotettaanko se heti vai annetaanko virran viiä ettenpäin”. Laivan tulevaisuus olikin kysymysmerkki, siitä kaavailtiin esimerkiksi kahvilalaivaa. Lopulta se päätettiin kuitenkin kunnostaa liikenteeseen. Alusta isännöimään perustettiin Puumalan Veneseura ry, joka siitä pitäen on vastannut laivan kunnosta ja ylläpidosta lähinnä talkootyönä. Varsinainen omistaja on Puumalan kunta, joka vastaa vakuutuksista ja telakoinneista, veneseura muusta. Wenno on katsastettu kauppa-alukseksi 99 henkilölle, ja se tekee erilaisia tilausristeilyjä Puumalasta käsin. Se on tällä hetkellä viimeinen höyryllä käytössä oleva teräsrunkoinen laivatyyppinsä edustaja.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Wenno
- Alustyyppi: Teräsrunkoinen höyrylotja eli ”kuramylly”
- Aluksen kotipaikka: Puumala
- Rakennusvuosi: 1907
- Rak.Telakka: Savonlinnan Konepaja
- Entiset nimet: Wetehinen (1907-35)
- Pituus: 30,75
- Leveys: 6,7
- Syväys: 2
- Nopeus: 8
- Omistaja: Puumalan kunta/ Puumalan veneseura ry
- Aikaisemmat omistajat: Miettulan Saha, P. Kosonen, A. Kosonen ja E. Kosonen, Juho Salo, Enso Gutzeit Oy
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1907
- Koneen valmistaja: Savonlinnan Konepaja
- Koneteho: 96 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi:1920
- Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 9,5
- Tulipinta: 40
- Kattilaan liittyen erityistä: