Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Kemi

18 helmikuun, 2021

Tarina

Suomessa on ollut kaikkiaan 14 majakkalaivaa. Ensimmäinen oli ”Snipan”, joka ankkuroitiin asemapaikalleen Merenkurkkuun 1868. Museolaivaksi säästetty Kemi rakennettiin 1901 Porin konepajalla. Se edusti aivan uutta, arktisille vesille suunniteltua majakkalaiva tyyppiä, joka oli tarkoitettu pidettäväksi ulkona vielä alkutalvenkin olosuhteissa. Laivan umpinaiset ulkosivut ulottuivat aina sääkanteen asti. Keulakannen alle oli vedetty höyryjohtoja, joiden oli tarkoitus lämmittää kantta ja estää näin aluksen vakavuutta vaarantavan jääkerroksen kasautuminen. Laivalla oli myös oma kulkukoneistonsa, höyrykoneen lisäksi varalla myös purjeet. Laivan pysymisen paikoillaan asemapaikallaan varmisti kaksi suurta ankkuria, joista toinen painoi 1100kg ja toinenkin 850kg. Niitä varten oli keulakannen alle sijoitettu jykevä ankkuripeli. Majakkalaivoina toimi kaksi kolmen lampun öljylamppuryhmää, jotka oli ripustettu mastoja ympäröiviin renkaisiin 120 asteen kulmaan toisistaan. Päivänvalon ajaksi ne laskettiin mastojen tyvissä sijaitseviin lamppuhuoneisiin huoltoa ja täyttöä varten.

Laiva asetettiin Helsingin tuloväylän suulle ja nimettiin viereisen matalikon mukaan Äransgrundiksi. Sitä pidettiin ulkona mahdollisimman pitkään, yleensä siihen asti kun Helsingin satama suljettiin talveksi. Usein se oli ulkona vielä tammikuussa, ja asetettiin asemapaikalleen huhtikuussa. Laivan henkilökuntaan kuului 11 miestä: majakkalaivuri, kaksi perämiestä, konemestari, lämmittäjä, pursimies, neljä matruusia ja stuertti. Lisäksi alukselle oli sijoitettu neljä luotsia. Majakkalaivuri ja stuertti olivat vapautetut vahdeista, muu henkilökunta oli jaettu kahteen vahtiin, joiden päälliköinä toimivat perämiehet. He valvoivat aluksen paikallaan pysymistä, merkkivalojen palamista ja äänimerkkien antamisesta sumun sattuessa. He suorittivat myös alukselle määrätyt meteorologiset havainnot ja luotsien kuljetukset majakkalaivan veneellä. Jälkimmäisessä olikin tekemistä, koska ennen ensimmäistä maailmansotaa ei käytössä vielä ollut moottoriveneitä, vaan luotsit kuljetettiin soutamalla, johon tuulisella säällä tarvittiin lähes koko miehistö, myös vapaavahdissa olevat. Näiden lisäksi työhön kuului normaalit laivojen arkeen kuuluvat askareet, kuten huolto, siivous, ja maalaustyöt.

Asemapaikka ja sen myötä aluksen nimi muuttui 1921, jolloin siitä tuli Relandersgrund Rauman edustalle. Vuonna 1923 sen valolaitteet uusittiin: perämaston tilalle rakennettiin 11m korkea teräksinen majakkatorni, jonka huipulle asennettiin asetyleenivalo. Keväällä 1926 aluksen nimi suomennettiin ”Relanderinmatalaksi”. Tämä oli vilkkainta kieltolakiaikaa, ja aluksen tehtäviin kuuluikin myös merivalvonta salakuljettajien varalta. Vuonna 1933 nimi muutettiin Raumaksi, ja laiva palveli asemapaikallaan vuoden 1953 loppuun saakka. Tuolloin valmistunut Kylmäpihlajan majakka teki laivan tarpeettomaksi, ja vuodet 1954-55 se toimi (kaikkine majakkavarusteineen) merenmittauksen tukialuksena, jonka jälkeen se peruskunnostettiin Vaasassa, siirrettiin Kemin edustalle ja sai viimeisen nimensä Kemi. Alus poistettiin käytöstä vuonna 1973, mutta paikalle asennetun pohjamajakan vaurioiduttua se otettiin vielä käyttöön vuodeksi. Tämän jälkeen Kemi päätettiin kunnostaa museoalukseksi. Rahoitusta kunnostukseen saatiin kuitenkin odottaa vuoteen 1986 asti, johon mennessä seissyt alus oli jo päässyt pahoin rapistumaan. Sen kunnostaminen teetettiin Rauma-Repolan Savonlinnan telakalla. Valmistuttuaan 1988 Kemi luovutettiin Museovirastolle, ankkuroitiin Suomen Merimuseon edustalle Helsingin Hylkysaareen ja avattiin yleisölle museolaivana 1989. Merimuseon siirryttyä Kotkaan seurasi Kemi perässä. Se on Suomen Merimuseon ”takana” laiturissa, muttei kuitenkaan tällä hetkellä ole avoinna yleisölle.

Tekniset tiedot

Aluksen nimi: Kemi (1956-)
Alustyyppi: Majakkalaiva
Aluksen kotipaikka: Kotka
Rakennusvuosi: 1901
Rak.Telakka: Porin Konepaja
Entiset nimet: Äransgrund (1901-21), Relandersgrund (1921-26), Relanderinmatala (1926-33), Rauma (1933-56)
Pituus: 31,0
Leveys: 6,1
Syväys:
Nopeus:
Omistaja: Suomen Merimuseo
Aikaisemmat omistajat: Merenkulkuhallitus (?)
Laivaan liittyen erityistä: Viimeinen höyrykäyttöinen majakkalaiva
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1901 (?)
Koneen valmistaja: Porin Konepaja (?)
Koneteho: 166 ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1901 (?)
Kattilan valmistaja: ?
Polttoaine: Hiili
Tulitorvet (kpl): 2
Käyttöpaine: ?
Tulipinta: ?
Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Meri

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

12 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

12 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi