Tarina
Kasurilan höyryvenheyhtiö hankki Varkaudesta v. 1913 uuden ”Lokki” nimisen laivan joka oli rekisteröity 125 matkustajalle, ja jonka se asetti reitille Kuopio – Siilinjärvi – Pajukoski. Lokki myytiin kuitenkin jo kolmen vuoden kuluttua Itä- Kuopion Höyryvenhe Oy:lle 140 000 markalla. Itä-Kuopion Höyryvenhe Oy:n perustivat P. Hiekkala, Olli Heikkinen ja Taavetti Räsänen vuonna 1916 huomattuaan laivojen menestyvän Kuopion-Riistaveden reitillä. Alukseen tehtiin mahdollisesti jotain muutoksia, koska nyt sen ilmoitettiin saavan ottaa 150 matkustajaa, minkä lisäksi siinä oli 75 makuupaikkaa. Lisäksi siinä oli neljä salonkia ja ruokasali. Aluksen reitti oli aluksi Kuopio-Melalahti, mutta se ulotettiin pian Riistavedelle asti.
Lokki kuului ammattiliikenneaikanaan Kuopion lähiliikenteen kuvaan, liikenne alkoi keväisin heti jäiden lähdettyä ja jatkui myöhäiseen syksyyn. Matkustajien lisäksi laiva kuljetti maalaisten tuotteet Kuopion torille: Hevoset, lehmät ja lampaat matkustivat keulakannella, toiset laidunsaarilleen ja toiset teurastettavaksi. Herrasväki istuskeli yläsalongissa, tavallinen kansa keskikannella ja peräkannen alla niin sanotussa ”roihalassa” naukkailtiin matkaeväitä, poltettiin paperossia ja kerrottiin uskaliaimmat jutut. Laivalla oli siis melko kirjaimellisesti ”kolmen kerroksen väkeä”. Ajan ilmiöihin liittyivät myös laivan erilliset tupakka- ja naistensalongit.
Lokkiin 1967 perämieheksi tullut Matti Koponen kertoo laivan kulkemisista seuraavasti: ”Suarta kierrettiin kaks kertoo päeväsä. – – Sillon se olj vielä paekallisliikennetä, maetoja kuskattiin suaresta. Uamulla kuuvelta lähettiin parin tunnin lenkille ja iltapäevälä puolkolomen aekaan, vietiin tyhjät maitotonkat takasi. Ja olj meillä tietysti matkustajiakkii, olj huvilaväkkee ja Sikoniemes olj vielä asutustakii.” ”Suarella” Koponen tarkoittaa Vaajasaloa, jonka kiertämistä Lokki ja myöhemmin muutkin Roll- laivojen risteilyalukset ovat harjoittaneet.(K2005). Koponen siirtyi toiseen laivaan 1969, mutta palasi Lokkiin kippariksi 1982. Lokki oli nyt siirtynyt tekemään risteilyliikennettä, mutta yleisimpänä reittinä oli yhä tuttu Vaajasalon kierto. ”Kolome kertoo päeväsä kierrettiin. Parraana kesänä meillä olj 10 000 henkee. Laeva olj hyvässä kunnossa ja minä koetin pittää sen semmosena. Se olj hyvä laeva siihen liikenteeseen, mutta matkalaevaks se ei oikeen sopina, se olj niin hias. Siinä män öljyä 85 litroo tunnissa.
Ammattiliikenteen työt Lokilta loppuivat 1971 jolloin Pohjois-Kallaveden höyrylaiva Oy myi sen Auto-Prima R.W. Stellbergille (sittemmin Roll-risteilyt), joka alkoi tehdä sillä reittiliikenteen sijaan risteilyliikennettä. Samalla luovuttiin sen halkolämmityksestä. Aluksen kotisatamana pysyi Kuopio. Lokki upposi 1997 Laitaatsillassa talvikuntoonlaiton yhteydessä. Roll-risteilyjen, tavoitteena oli kunnostaa alus jälleen kuntoon, mutta rahaa projektiin ei löytynyt. Alus jäikin Laitaatsiltaan seisomaan ja kohtaloaan odottamaan varsin pitkäksi aikaa. Seisoessaan laiva rapistui, ja sen tilanne oli vielä 2007 varsin surullinen. Sen kaikki puuosat oli purettu, rungon tila oli kehno, ja osa kansista ja kaaristakin oli uusittava. Tuolloin sen osti Parasteam Finland Oy. Uuden omistajan toimesta laivan runko kuljetettiin lavettiautolla Billnäsiin pohjan kunnostukseen. 2010 seurasi kunnostustöiden ”toinen vaihe”, kun S/S Armas hinasi Lokin rungon Helsingin Hietalahteen, jossa kunnostustöitä jatkettiin. Alus palasi upeassa kunnossa liikenteeseen 2014, ja on sittemmin ajellut ulkomaita myöten, kotisatamanaan Helsinki.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Lokki
- Alustyyppi: Matkustajalaiva
- Aluksen kotipaikka: Helsinki
- Rakennusvuosi: 1913
- Rak.Telakka: Lehtoniemi & Taipale Fabriker, Joroinen
- Entiset nimet: –
- Pituus: 24,9
- Leveys: 6,2
- Syväys: 1,8
- Nopeus: 10
- Aikaisemmat omistajat: Kasurilan Höyryvenheyhtiö (1913-16), Itä-Kuopion Höyryvenhe Oy (1916-?)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: ?
- Koneen valmistaja: ?
- Koneteho: 129ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: ?
- Kattilan valmistaja: ?
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): ?
- Käyttöpaine: 10 (ER77)
- Tulipinta: 53 (ER77)
- Kattilaan liittyen erityistä: