Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Saaristo

19 helmikuun, 2021

Tarina

Turun saaristossa sijaitsevassa Nauvossa päätettiin 1911 perustaa höyrylaivayhtiö Ångbåtsaktiebolaget Nagu kunnan heikkoja kulkuyhteyksiä parantamaan ja tilata sille laiva, josta oli tuleva niin ikään ”Nagu” (Nauvon ruotsinkielinen nimi). Idea laivan hankkimisesta ei paikkakunnalla ollut uusi, mutta nyt ryhdyttiin tositoimiin ja alus tilattiin Lehtoniemen konepajalta Joroisista. Erikoisuutena tilauksessa oli mainittu että aluksen lastiruuman tuli soveltua elävien kalojen kuljettamiseen. Laivan piti valmistuman syyskuussa, ja melko hyvin se onnistuikin: Nagu lähti Saimaan kanavan kautta kohti Turkua lokakuun lopussa 1911 ja saapui Turkuun 10. marraskuuta.

Varustamo oli uuteen laivaansa tyytyväinen. Alun perin 20,4 metrinen laiva kulki kymmentä solmua ja sai ottaa 99 matkustajaa. Se oli yksikantinen, ja kannen tasolla perässä oli tupakkasalonki, sen alapuolella rungon peräosassa puolestaan salonki-ravintola. Sisustus oli enemmän käytännönläheistä kuin pröystäilevää. Salongin keulanpuolella sijaitsivat keittiö, wc ja lipputoimisto. Peltiseinillä eristetyn kone- ja kattilahuoneen molemmilla puolilla laivan kylkiä kiersivät pitkittäiset penkit, niistä keulaan päin sijaitsivat ravintoloitsijan ja alipäällystön hytit. Näiden keulanpuolella oli lastiruuma, ja aivan keulapiikissä vielä skanssi neljälle miehistön jäsenelle. Kaikkiaan henkilöstöön kuului päällikön lisäksi viisi miestä.

Laivan reitiksi tuli Turku – Hanka – Seili – Nauvon Kirkonkylä – Rosala – Ytterholma – Kirjala, joskin reitti jonkin verran vaihteli eri viikonpäivinä. Vuonna 1913 se kokeili Nauvoon kulkiessaan uutta Paraisten Norrsundetin reittiä. Vaikka matkustajia olikin kohtuullisesti, joutui velkainen yhtiö 1915 myymään aluksen pakkohuutokaupalla. Ostajaksi tuli Turkulainen Vulcanin konepaja, mutta venäläiset sotilasviranomaiset pakko-ottivat laivan käyttönsä melkein saman tien. Mustarunkoiseksi maalattu laiva sai nimen ”Nyrok” (Sotka), ja alkoi kuljettaa pääasiassa sotilashenkilöstöä saariston linnakkeisiin. Sodan jälkeen alus palasi Vulcanille, joka myi sen 1918 Helsinkiin Norrkulla Ab – nimiselle yhtiölle. Kauppaan kuului aluksen kunnostaminen Vulcanin konepajalla ja pidentäminen 3,8 metrillä. Alukseen tuli myös komentosilta, johon sijoitettiin ruorihytti.

Norrkullaksi nimetty alus saapui Helsinkiin kesällä 1919. Pidennyksen jälkeen alus sai ottaa 130 matkustajaa. Se ryhtyi kulkemaan Helsingistä Hevossalmen ja Jollaksen ja Villingin välisen salmen kautta Lilla Bastön saareen ja edelleen Kamsholmenin ja Röysön kautta Norrkullan täyshoitolan laituriin, josta jatkettiin vielä Sandholmenin ja Kaptensuddenin laitureiden kautta yöpymispaikkaan Sipoon Boxiin. Sieltä lähdettiin aikaisin aamulla takaisin Helsinkiin. Vuonna 1921 perustettiin laivaa varten oma yhtiö, Trafikaktiebolag Sibbo Skärgård. Uuden Porvoontien valmistuminen 1935 aloitti linja-autoliikenteen ja paransi kulkuyhteyksiä Sipooseen, mikä ajoi laivayhtiö lopulta konkurssiin 1938. Ostajaksi löytyi kokenut laivojen välittäjä Viktor Lenkkeri Koivistosta, joka myi sen edelleen Säämingin Saariston Höyrylaiva Oy:lle Savonlinnaan.

Uusi omistaja kunnosti jälleen alusta Savonlinnan konepajalla. Aluksen runko ja hytit kunnostettiin, siihen asennettiin apuhöyrykoneen pyörittämä generaattori ja kattila kunnostettiin ja muutettiin halkolämmitteiseksi. Matkustajamäärää jouduttiin pudottamaan 87 henkeen. ”Saaristo” – nimen saanut alus kulki Savonlinnan saaristossa pysähtyen lukuisiin laitureihin Pietolansaaren ja Savonlinnan välillä. Pietolansaaresta lähdettiin aamuviideltä ja takaisin palattiin seitsemän maissa illalla. Yhteen suuntaan matka kesti noin neljä tuntia. Muiden matkustajien ohella Saaristo kuljetti koululaisia Laukansaaren kansakouluun ja oppikoululaisia Savonlinnaan. Lisäksi kuljetettiin rahtia: maitoa ja eläimiä kaupunkiin, kauppatavaraa ja tarvikkeita saariin. Syksyisin kuskattiin Sääminkiläisten yhteistä puimakonetta saarelta toiselle. Myös postinkuljetus kuului laivan tehtäviin. Vuonna 1952 yhtiö osti Ahlström- yhtiön vanhan tervahöyryn Mira I:n, jonka kone ja kattila siirrettiin Lypsyniemen konepajalla Saaristoon.

Valtion päätettyä ottaa huolehtiakseen Säämingin saaristoliikenteestä 1975 laitettiin ”Saaristo” myyntiin. Sen ostivat savonlinnalainen Kosti Turunen ja helsinkiläinen Erkki Riimala, jotka perustivat sitä varten yhtiön nimeltä Kyrönsalmen Höyrywenhe Osakeyhtiö. Alus sai nimen ”Figaro” ja sillä alettiin tekemään runsaan tunnin mittaisia maisemaristeilyjä. Myöhemmin alukseen tehtiin jälleen muutoksia. Vanha Nagu- laivan aikainen hyttirakennelma sivupeltien sisältä purettiin ja tilasta tehtiin yhtenäinen kahvio, jota myös pidennettiin hieman keulaan päin. Turunen myi yhtiönsä syksyllä 2000 uudelle omistajalle, joka ilmoitti dieselöivänsä Figaron. Tämä ei lopulta kuitenkaan koskaan toteutunut.

Kesä 2004 jäi Figaron viimeiseksi Saimaalla. Uusi omistaja, Lc. Lesa Oy, siirsi aluksen 2005 Helsinkiin, ja antoi sille nimen ”HöyryJuho”. Seuraavana talvena alusta jälleen kunnostettiin, tällä kertaa Isnäsissä. Vuonna 2006 omistajaksi tuli Helsingin Höyrylaivaosakeyhtiö. Aluksen nimi palautettiin Norrkullaksi. Vuodesta 2006 lähtien se on tehnyt Helsingistä käsin tilausristeilyjä, viimeisenä Helsingissä toimineena perinteisenä Saaristoliikenteen matkustajalaivana.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Norrkulla
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Helsinki
  • Rakennusvuosi: 1911
  • Rak.Telakka: Lehtoniemi & Taipale Fabriker, Varkaus
  • Entiset nimet: Nagu (1911-15), Nyrok (1915-18), Norrkulla (1918-38), Saaristo (1938-75), Figaro (1975-2004), HöyryJuho (2004-2006)
  • Pituus: 25,19
  • Leveys: 4,87
  • Syväys: 1,32
  • Nopeus: 10
  • Omistaja: Helsingin Höyrylaivaosakeyhtiö
  • Aikaisemmat omistajat: Ångbåtsaktiebolag Nagu (1911-15), Ab Vulcan, Turku (1915-18), Norrkulla Aktiebolag, Helsinki (1918-21), Trafikaktiebolag Sibbo Skärgård (1921-38), Säämingin Saariston Höyrylaiva Osakeyhtiö (1938-75), Kyrönsalmen Höyrywenhe Oy, Savonlinna (1975-2000), Yksityinen omistaja (2000-2004), Lc. Lesa Oy, Helsinki (2004-06)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1917
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
  • Koneteho: 120ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1917
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
  • Polttoaine: Öljy
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 8
  • Tulipinta: ?
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

12 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

12 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

28 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

28 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi