Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Satu

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Vuonna 1891 tilasi Viipurin Höyryvenhe Osakeyhtiö Varkaudesta pienen matkustajalaivan tarkoituksenaan asettaa se Viipurin lähiliikenteeseen. Alus sai nimen ”Sähkö”. Kesällä 1893 yhtiö toimitti ”Sähkön” Vuokselle, jossa se oli vesistön toinen höyryalus. Sähkö alkoi kulkea Antrean ja Paakkolan väliä, aiemmin alueella ollut saman yhtiön höyryalus ”Laine” puolestaan välitti liikennettä Paakkolan alapuolella. Näin oli Vuokseen saatu laivaliikennettä lähes koko joen pituudelta. Jo Seuraavana kesänä tuli Vuokselle kuitenkin uusi suurempi matkustajahöyry, ja ”Sähkö” siirrettiin Suvantoon, jossa se välitti matkustaja- ja tavaraliikennettä Kiviniemen ja Koukunniemen välillä. Erityisesti sen merkitystä kehuttiin lehdistössä ”alkawan meijeriliikkeen suhteen”, sillä se helpotti syrjäisempien tilojen maidon kuljettamista meijereihin.

Vuonna 1918 ”Sähkön” osti Hiekan Höyryveneosuuskunta, jolloin sen nimeksi tuli ”Hiekka I”. Hiekan Höyryvene-osuuskunnan omistuksessa se kulki Viipurin Salakkalahdelta Monrepoon alueelle vuoteen 1933 saakka. Tämän jälkeen aluksen vaiheet ovat hieman heikosti dokumentoidut. Sen isäntänä oli ainakin Annalan Saha, jonka hinaajana alus toimi Laatokalla, sekä Karjalan Metsätuote Oy Lappeenrannasta, joka antoi alukselle nimen ”Ilmi”. Karjalan Metsätuotteen palveluksessa Ilmi jatkoi pienenä hinaajana Laatokalla, kunnes sotien loppuvaiheessa se evakuoitiin Lappeenrantaan. Ilmeisesti sille ei kuitenkaan Lappeenrannassa ollut liiemmin käyttöä, koska se nostettiin saman tien konepajalle maihin, jonka jälkeen se jäi seisomaan vuosikymmeneksi. Sen kone ja kattila riisuttiin, kone konepajan makasiiniin ja kattila romuksi. Myös runko ehti seisomisen aikana mennä huonoon kuntoon. Sattumalta kyseisellä konepajalla työskenteli pitkän linjan laivamies, joka oli laivoilta ”maihin” siirryttyään ajellut huvikseen puisella höyryvenheellä Saimaalla. Tämän rungon alkaessa lahota hän kiinnitti huomionsa konepajalla seisovaan Ilmiin ja sai sen ostetuksi 1957.

Ensi töikseen uusi omistaja pellitti Ilmin pohjan. Romuksi menneen kattilan tilalle löytyi sopiva Puumalan Ollilansaaresta. Samassa kaupassa tullut konekin asennettiin aluksi Ilmiin, mutta se osoittautui kehnoksi. Onneksi alkuperäinen kone oli konepajalla tallessa ja saatiin asennettua. Lauhdutinta siinä ei tosin ollut, sen omistajat rakensivat myöhemmin.

Kunnostuksen jälkeen sillä ajettiin jo seuraavana kesänä. Nyt aluksen nimenä oli ”Satu”, koska omistajien mukaan oli satumaista, että heillä oli oma teräsrunkoinen laiva. Sittemmin alusta on kunnostettu suurella työllä vaiheittain nykyiseen asuunsa. Aluksi siitä tehtiin tasakattoinen, millä konstruktiolla ajeltiin parikymmentä vuotta. Sitten siihen tehtiin ajohytti, jolla ”pärjättiin” kymmenen vuotta. Lopulta tehtiin uusi ajohytti ja laivaa pidennettiin 1,27 metrillä. Näin alus saavutti nykyisen ulkoasunsa.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Satu
  • Alustyyppi: Höyrysluuppi
  • Aluksen kotipaikka: Lappeenranta
  • Rakennusvuosi: 1891
  • Rak.Telakka: Varkaus, Paul Wahl & Co ?
  • Entiset nimet: Sähkö (1891-1918), Hiekka I (1918-33?), Ilmi (?-1957)
  • Pituus: 12,9
  • Leveys: 3,05
  • Syväys: 1,4
  • Nopeus: 6,5
  • Aikaisemmat omistajat: Viipurin Höyryvenhe Oy (1891-1918), Hiekan Höyryveneosuuskunta (1918-?), Annalan saha, Karjalan Metsätuote Oy (?-1957), Yksityinen omistaja (1957-98)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi:
  • Koneen valmistaja: Lehtoniemen Konepaja, Varkaus
  • Koneteho: 40 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi:
  • Kattilan valmistaja:
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 6 (ER77)
  • Tulipinta: 6,4
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

10 0
Open
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

10 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Katso lisää Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi