Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Wenno

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Puumalan Sahanlahdessa sijainnut Miettulan saha rakennutti 1907 Savonlinnan konepajalla rautaisen tervahöyryn eli ”kuramyllyn”, joka sai kasteessa nimen Wetehinen.  Wetehinen kuljetti sahatavaraa sahalta Viipurin ulkosatamaan Uuraaseen niin kauan kuin saha oli toiminnassa. (K2011) Wetehinen oli niin sanotusti ”täyskantoinen” höyrylotja, eli se oli mitoitettu Saimaan kanavan sulkukammioiden mukaan ja muotoiltu niin että siihen mahtui mahdollisimman paljon rahtia. Siihen mahtuikin noin 650 pinokuutiometriä eli mottia halkoja. Höyrykattila ja –kone oli asennettu laivan perään, jossa ne veivät mahdollisimman vähän tilaa lastilta. Myös asuintilat olivat laivan perässä.

Miettulan sahan lopetettua toimintansa 1920-luvulla Wetehinen siirtyi ensin Kososen veljeksille ja sittemmin konemestari Juho Vihtori Salolle toimien erilaisessa hakurahtiliikenteessä. Salolta laivan osti Enso Gutzeit Oy vuonna 1934. Gutzeitin laivojen nimeämispolitiikan mukaan sen tervahöyryille ja kuramyllyille annettiin viisikirjaimisia o-kirjaimeen päättyviä miehennimiä. Wetehinen nimettiin Wennoksi. Kyseinen nimi ei ole kovin tavallinen miehen nimi, mutta Gutzeit-yhtiöllä sillä oli perinteitä: yhtiöllä oli ollut sen niminen puinen höyrylotja vuosina 1920-33. Gutzeitin palveluksessa Wenno kuljetti erilaista rahtia, esimerkiksi halkoja yhtiön Tainionkosken tehtaille. Tainionkosken Sulfiittitehdas tarvitsi suuren määrän polttoainetta, ja esimerkiksi vuonna 1955 ainakin seitsemän yhtiön tervahöyryä toimi samassa tehtävässä: Wennon lisäksi Romeo, Heino, Teuvo, Paavo, Mikko, Tauno ja Tarmo.

Vuonna 1960 Wenno sai ”uuden” kattilan, jolla oli oma historiansa. Se oli alun perin tehty lastialus ”Romeoon”, mutta purettiin siitä pois 1936 mahapellin syöpymisen takia. Romeo seisoi tämän jälkeen vuoteen 1939, kunnes sai uuden kattilan. Romeon vanha kattila sen sijaan kunnostettiin ja asennettiin varppaaja ”Wandaan”, josta sitten tehtiin hinaaja ”Einari”. Vuonna 1960 Einari oli jäänyt seisomaan, ja kun Wennon vanha kattila oli todettu huonokuntoiseksi, siirrettiin Einarin kattila Wennoon.

Vaihtelua arkiseen puutavaran kuljettamiseen toivat pelastustehtävät. Enso Gutzeit Oy:llä oli sekä tietotaitoa että kalusto laivojen nostamiseen, ja se nosti muidenkin yhtiöiden aluksia. Yleensä tämä tapahtui ajamalla proomu tai höyrylotja uponneen molemmille puolille ankkuriin, minkä jälkeen niiden väliin asennettiin teräspalkit, joihin kiinnitettiin sinkit nostoruuveilla. Sen jälkeen sukeltajat kävivät kiinnittämässä sinkit uponneeseen alukseen. Kalustoon kuului myös jokin yhtiön isoista hinaajista, joissa oli tehokas pelastuspumppu. Sen tehtävänä oli tyhjentää pinnalle saatu alus ja hinata se määräpaikkaansa.

Wennon päätehtävä oli kuitenkin halkojen ja paperipuun kuljetus, ja sitä se hoitikin vuoteen 1964 asti, jolloin se pantiin seisomaan. 1970- luvun taitteessa Gutzeit alkoi myymään vanhoja höyrylaivojaan. Pahoin rapistunutta Wennoa se tarjosi Puumalan kunnalle, olihan se vanha Puumalalainen laiva. Aluksen nykyinen päällikkö Pentti Martikainen muistelee noita aikoja seuraavasti: ”Oliko se Murillo, joka hinasi riisutun Wennon Puumalaan, jossa virisi keskustelu että upotettaanko se heti vai annetaanko virran viiä ettenpäin”. Laivan tulevaisuus olikin kysymysmerkki, siitä kaavailtiin esimerkiksi kahvilalaivaa. Lopulta se päätettiin kuitenkin kunnostaa liikenteeseen. Alusta isännöimään perustettiin Puumalan Veneseura ry, joka siitä pitäen on vastannut laivan kunnosta ja ylläpidosta lähinnä talkootyönä. Varsinainen omistaja on Puumalan kunta, joka vastaa vakuutuksista ja telakoinneista, veneseura muusta. Wenno on katsastettu kauppa-alukseksi 99 henkilölle, ja se tekee erilaisia tilausristeilyjä Puumalasta käsin. Se on tällä hetkellä viimeinen höyryllä käytössä oleva teräsrunkoinen laivatyyppinsä edustaja.

 

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Wenno
  • Alustyyppi: Teräsrunkoinen höyrylotja eli ”kuramylly”
  • Aluksen kotipaikka: Puumala
  • Rakennusvuosi:  1907
  • Rak.Telakka: Savonlinnan Konepaja
  • Entiset nimet: Wetehinen (1907-35)
  • Pituus: 30,75
  • Leveys: 6,7
  • Syväys: 2
  • Nopeus: 8
  • Omistaja: Puumalan kunta/ Puumalan veneseura ry
  • Aikaisemmat omistajat: Miettulan Saha, P. Kosonen, A. Kosonen ja E. Kosonen, Juho Salo, Enso Gutzeit Oy
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1907
  • Koneen valmistaja: Savonlinnan Konepaja
  • Koneteho: 96 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi:1920
  • Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 9,5
  • Tulipinta: 40
  • Kattilaan liittyen erityistä: 

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

10 0
Open
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

10 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Katso lisää Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi