Tarina
Wirin rungon rakensi vuonna 1910 Juho Matti Itkosen omistama Mäntylän konepaja nykyisen Varkauden alueella, lähellä Lehtoniemen konepajaa. Aluksen tilasi Axel Ungern huvipurreksi omistamaansa Putkisalon kartanoon Rantasalmelle. Se sai nimen ”Saga” Ungernin tyttären mukaan. Jo kolme vuotta myöhemmin, 1913, se kuitenkin myytiin Sääminkiin, jossa se toimi Tynkkylänjoen kartanon maitolaivana nimellä ”Tynkkylänjoki” aina vuoteen 1940 asti, isäntänään Johannes Itkonen. Tämän jälkeen alus toimi hinaajana nimellä ”Viri” ensin Savonlinnassa, sitten Enonkoskella ja Punkasalmella. Punkasalmella Viri oli tiettävästi ollut upoksissa vuodesta 1948 lähtien, kun vuonna 1951 Savon Voima Oy osti sen Kuopioon ja muutti sen ”Voima”- nimiseksi hinausmoottoriksi. Voima myytiin puolestaan 1958 Näsijärvelle Visuvesi Oy:lle, jonka palveluksessa se toimi vuoteen 1985 asti, jolloin se lopetti ammattiliikenteessä.
Se jäi nyt seisomaan kuiville Visuveden sahan rantaan, kunnes yksityishenkilö osti sen 1993 ja alkoi puuhata siitä jälleen höyrylaivaa. Ostettuaan Voiman omistajat aloittivat sen muuttamisen höyryvenheeksi. Sen runko kunnostettiin ja kansirakenteet tehtiin kokonaan uusiksi ja ulkonäöltään enemmän vanhan ajan höyrysluuppia muistuttavaksi höyrypursi Maryn (Satu) vanhaa valokuvaa ja piirustuksia mukaillen. Uusi ”Puhti”- pystykattila teetettiin konepajalla Suolahdessa ja koneeksi asennettiin jo edellä mainittu 1967 ostettu 4 ihv:n yksisylinterinen kone. Sopivan potkurin löytäminen tuotti vaikeuksia, lopulta sellainen löytyi Heinävedeltä, jossa oli vuosikymmeniä aiemmin romutetun höyrypursi ”Tenhon” pronssinen potkuri. Laivan vanhoista höyryaikaisista nimistä valittiin aluksen nimeksi hieman eri muodossa ”Wiri”. Pieni yksisylinterinen höyrykone yhdessä ”Tenhon” raskaan potkurin kanssa teki laivasta hitaan ja hankalasti manöveerattavan, joten omistaja kunnosti Kotvion sahalta saadusta puutteellisesta 7 ihv compound-koneesta uuden toimivan koneen Wiriin. ”uusi” kone oli tehty Englannissa ja ollut alun perin saksalaisessa ”Emden”- sotalaivassa höyrykäyttöisen yhteysveneen koneena. Alarik Gummerus oli löytänyt sen Englannista ja tuonut Suomeen 1910- luvulla. Uudella koneistolla Wiristä tuli helposti käsiteltävä höyrypursi, ja sen nopeuskin parani aluksen viilettäessä kotivesillään Virroilla.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Wiri
- Alustyyppi: Sluuppi
- Aluksen kotipaikka: Virrat
- Rakennusvuosi: 1910
- Rak.Telakka: Mäntylän Konepaja, Varkaus
- Entiset nimet: Saga (1910-1913), Tynkkylänjoki (1914-40), Viri (1940-51), (m/s) Voima 1951-2000)
- Pituus: 7,8
- Leveys: 2,4
- Syväys: 0,75
- Nopeus:
- Aikaisemmat omistajat: Axel Ungern, Rantasalmi (1910-1913), Johannes Itkonen, Sääminki (1914-40), Viktor Salo, Savonlinna (1940-41), Eino Konttinen, Savonlinna (1941-43), Eino A. Makkonen, Enonkoski (1943-45), Toivo Kääpä, Punkasalmi (1945-48), Savon Voima Oy, Kuopio (1951-58), Visuvesi Oy, Visuvesi (1958-93)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi:
- Koneen valmistaja:
- Koneteho: 10 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Pysty tuliputkikattila, ”Puhti”-mallinen
- Kattilan valmistusvuosi: 1998
- Kattilan valmistaja: Pulkkinen-Suolahti
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta:
- Kattilaan liittyen erityistä: