Kuvaus
Savonlinnan höyrylaivaliikenteen rikas historia nyt kirjan muodossa!
Suomen Höyrypursiseura julkaisee uuden laivakirjan nimellä ”Höyrylaivojen
Savonlinna”, kirjoittajana alan tunnettu harrastaja, kirjailija Esko Pakkanen.
Kirjan alkaa vuodesta 1833, jolloin maamme ensimmäinen höyrylaiva Ilmarinen
aloitti liikenteensä, ja jatkuu aina tähän päivään.
Yksityiskohtainen, ainutlaatuisia höyrylaivakuvia sisältävä teos kattaa matkustaja-
ja rahtiliikenteen, uiton ja Savonlinnan lähivesien höyrypurret.
Teoksen sivuilta löytyy aikalaistiedon aarteita lehtiuutisista ja historiallisista
lähteistä. Samalla kosketamme myös maamme kulttuuri- ja taloushistoriaa.
Tavoitteenamme on saada ainutlaatuinen julkaisumme valmiiksi heinäkuun
ensimmäiselle viikonlopulle, kun juhlimme 550-vuotista Olavinlinnaa ja
Savonlinnassa järjestettävää perinteistä Saimaan höyrylaivaregattaa.
Tule mukaan tukemaan tätä kulttuuritekoa, kertomaan Savonlinnan höyrylaivojen
tarinaa ja tallentamaan katovavaa historiaa ! Kirjan painokustannuksia varten
pyydämme rahallista tukeanne. Vastineeksi saatte nimimaininnan kirjaan sekä
kirjoja.
Mikäli haluatte olla mukana hankkeessamme, ilmoitattehan tukisumman ja myös
haluamanne kirjojen määrän (Sohvi Puro ks. yhteystiedot). Kirja valmistuu kesäkuussa,
jolloin lähetämme teille kirjat ja kannatusmaksunlaskun.
Kirjaa tukeneiden tahojen myös mainitaan kirjassa. Liitteenä kirjan kansikuva ja
muut tiedot kirjaan liittyen sekä yhteystietomme.
”Savonlinna (1 700 asuk.), saarella virtaisessa Kyrössalmessa. Tämän salmen kautta
täytyy kulkea kaikkien niiden laivojen, jotka välittävät liikettä Saimaan ja sen
pohjoispuolella olevien seutujen välillä. Laivaliike on senvuoksi vilkas. Kaupunki on
erinomaisen ihanalla paikalla. Kalliolla keskellä salmea on vanha, sangen hyvin
säilynyt Olavinlinna. Kylpylaitos.” Näin kuvattiin Savonlinnaa
Ragnar Hultin vuonna 1900 julkaistussa kirjassa ”Kansakoulun maantiede”.
Monissa muissakin maantiedon, taloushistorian ja muissa teoksissa on lähes
poikkeuksetta todettu Savonlinnan yhteydessä laivaliikkeen olleen siellä vilkasta.
Laivaliikkeellä on tarkoitettu nimenomaan höyrylaivoja. Tämä innosti selvittämään,
mitä tällä vilkkaudella on tarkoitettu ja tarkoitetaan edelleenkin.
Tämä Esko Pakkasen monivuotinen työ on nyt valmistumassa !
Lisätietoja kirjasta
– Kirjoittaja: Esko Pakkanen, metsänhoitaja, kirjailija
– Sivumäärä n. 200 sivua, runsas kuvitus
– Painosmäärä n. 1000 kpl
– kustantaja Suomen Höyrypursiseura Ry
Taloudellinen tuki:
– rivimainos, kannatusmaksu 300 e –
– logomainokset 500- 1500 e