Tarina
Aluksen tilasi vuonna 1903 Tampereen konetehtaalta (Sommer, Af Hällström&Waldens Oy) Lauttakylän Höyryvene Osakeyhtiö, jonka tarkoituksena oli harjoittaa matkustaja- ja tavaraliikennettä pitkin Loimijokea ja Kokemäenjokea Lauttakylän ja Kyttälän rautatieaseman välillä. Alkuperäisten piirustusten mukaan se oli avoin alus, jossa oli vain aaltopellistä tehty katos matkustajien suojana. Suurimmaksi matkustajaluvuksi piirustuksissa mainitaan 42. Ilmeisesti pian valmistumisensa jälkeen alukseen tehtiin muutoksia, jolloin matkustajien suojaksi rakennettiin seinät ja etukannelle ruorikoppi. Muutosten jälkeen kyseessä oli ajalle tyypillinen pieni kanneton matkustajalaiva, jossa matkustajat istuivat konehuoneen sivuille ja koneen taakse sijoitetuilla kovilla puupenkeillä. Alukselle annettiin yleiseen tapaan nimi paikan mukaan: sen nimeksi tuli ”Lauttakylä”. Reitti oli ilmeisen kannattava, sillä alus pysyi sillä vuoteen 1928 asti. Ei tosin ilman taukoa, sillä se upotettiin sisällissodan melskeissä vuonna 1918 räjäyttämällä Loimijoen pohjaan. Se kuitenkin päätettiin nostaa ja korjata takaisin liikenteeseen, mutta vain rahtiliikenteeseen ja vetämään tukkeja. Matkustajaliikenteessä sen korvasi yhtiön hankkima Tampereella 1896 rakennettu ”Tiira”.
Vuonna 1929 yhtiö laittoi omaisuutensa myyntiin. Sen molemmat alukset ja proomut myytiin maanviljelijä Kustaa Erkkilälle, jonka kuolinpesästä niiden matka jatkui 1933 Hämeenlinnaan Hämeen Faneritehtaalle. Ne muutettiin hinaajiksi, Lauttakylän saadessa nimen ”Häme”. Sen katolle asennettiin hinauskaari ja väri vaihtui valkeasta mustaksi. Lisäksi sen kylkien ikkunoiden määrä väheni puoleen, kun puolet niistä korvattiin vanerilevyillä. Tehtäväkseen se sai koivutukkien hinaamisen yhtiön tehtaan tarpeisiin, pisimpien hinausmatkojen ulottuessa aina Längelmävedelle asti. Sotavuosina 1941-43 tullutta seisokkia lukuun ottamatta hinaukset jatkuivat vuoteen 1953 asti, jolloin Häme jäi seisomaan laajojen kunnostusten ajaksi. Uudistusten jälkeen, uusilla kansirakenteilla ja sähkövaloilla varustettuna Häme palasi liikenteeseen vuonna 1955, joskin vain hetkellisesti. Kesällä 1957 sitä ei enää käytetty, ja seuraavana kesänä se myytiin Lahdentaan sahalle Tyrväntöön.
Tyrvännössä Hämeen tehtäväksi tuli tukkien hinaaminen sahan tarpeisiin, mutta syystä tai toisesta sitä ei enää katsastettu vuoden 1959 jälkeen, joskin sillä liikennöintiä jatkettiin kunnes jäätiin kiinni katsastamattomuudesta. Nyt Häme jäi seisomaan sahan rantaan, jonne se lopulta upposi. Häme palasi yleiseen tietoisuuteen 1990, kun se sahalla pidetyssä huutokaupassa myytiin yksityisomistukseen 1992.
Surkeaan kuntoon päässyt Häme vaati täysremontin, joka kestikin vuosikymmenen. Kesämökin pihalle perustetulla telakalla suurin osa rungosta uusittiin, samoin suurin osa kaarista. Uudet kansirakenteet tehtiin vanhan mallin mukaan hyödyntäen vanhoja kattorakenteita. Alkuperäinen kone saatiin vielä kunnostettua – vaikka se olikin ollut puolittain veden alla – mutta kattila jouduttiin vaihtamaan. Onneksi samantyyppinen ”Cornwall” kattila sattui löytymään. Sekin tosin vaati remontin. Suuri osa kattilan varustuksista saatiin vanhasta kattilasta, joskin vesilaseja jouduttiin etsimään. Sellaiset löydettiin sittemmin Joutsenosta, s/s Ansion vanhasta kattilasta. Kone ja kattila saatiin lopulta ajokuntoon syksyllä 2001, ja päästiin koeajolle. Seuraavana kesänä seurasi varsin työlääksi osoittautunut maantiekuljetus Tampereelle, jossa alus laskettiin Heinäkuun puolivälissä 2002 nykyiseen kotiveteensä Näsijärvelle. Vanhojen perinteiden mukaisesti laivan keulaan maalatut nimitekstit pidettiin peitettynä vesillelaskuun asti. Kymmenen kesän ajoissa Häme on osoittautunut vakaaksi ja kulkuominaisuuksiltaan hyväksi alukseksi.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Häme
- Alustyyppi: Salonkilaiva
- Aluksen kotipaikka: Tampere (Teisko)
- Rakennusvuosi: 1903
- Rak.Telakka: Tampereen Konetehdas (Sommer, Af Hällström&Waldens Oy )
- Entiset nimet: Lauttakylä (1903-33)
- Pituus: 12,35
- Leveys: 3,25
- Syväys: 1,1
- Nopeus: 8
- Aikaisemmat omistajat: Lauttakylän Höyryvene Oy, Lauttakylä (1903-33), Hämeen Faneeritehdas Oy, Hämeenlinna (1933-58), Veljekset Zetterman, Tyrväntö (1958-90), Yksityinen omistaja (1990-92)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound kuivahöyrykone
- Koneen valmistusvuosi: 1903
- Koneen valmistaja: Tampereen Konetehdas (Sommer, Af Hällström&Waldens Oy)
- Koneteho: 39
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Cornwall-kattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1945
- Kattilan valmistaja: Maanviljelyskonetehdas Oy
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 8
- Tulipinta: 8
- Kattilaan liittyen erityistä: