S/S Tarjanne on vuonna 1908 Lehtoniemen konepajalla Joroisissa rakennettu höyrylaiva. Aluksen tilasi konepajalta laivan hankintaa varten perustettu Höyrylaiva Osuuskunta Tarjanne. Joroisista Tarjanne kuljetettiin osina Vilppulaan Mäkitalon rantaan, jossa alus koottiin ja laskettiin vesille. Vesillelaskun jälkeen alus palveli osuuskuntaa toimien matkustaja- ja rahtiliikenteessä aina vuoteen 1967 asti.
Vuonna 1967 alus siirtyi nykyisen omistajansa haltuun ja se liikennöi kesäisin edelleen vuoropäivinä Tampereelta Näsijärven ja Muroleen kanavan kautta Ruovedelle ja Virroille. Alus on viimeinen pitkän linjan matkustajahöyrylaiva Suomessa. Tarjanteen kulkureitti Tampereelta Virroille tunnetaan nimellä Runoilijan tie. Aikaisemmin Tarjanne liikennöi reitillään yhdessä S/S Pohjolan kanssa. Pohjola on nykyisin lähes korjauskelvottomassa kunnossa maalle nostettuna Ruoveden Jäminkipohjassa.
Tarjanteessa on nykyisin yhteensä 115 matkustajapaikkaa ja miehistöä neljä henkeä sekä tarvittava ravintolahenkilökunta. Aluksen yläkerran ravintola on muutettu nykyiseen asuunsa vuonna 1916 ja se on Akseli Gallen-Kallelan suunnittelema.
Tekniset tiedot
- Rakennuspaikka: Lehtoniemi & Taipale, Lehtoniemen konepaja, Joroinen
- Rakennusvuosi: 1908
- Pituus: 29,45 m
- Leveys: 6,25 m
- Syväys: 2,39 m
- Koneen tyyppi: Trippeli-höyrykone
- Koneen teho: 300 ihv
- Nopeus: Huippunopeus 10 solmua, matkanopeus noin 9,5 solmua
- Kattila: 2 MW
- Polttoaine: Kevyt polttoöljy
- Omistaja: Runoilijan tie Oy, Tampere
- Entiset omistajat: Höyrylaiva Osuuskunta Tarjanne, Ruovesi 1908–1967
- Kotisatama: Tampere
- Matkustajapaikkoja: 115 paikkaa
Alus kuuluu Museoviraston perinnelaivarekisteriin.