Tarina
Joulukuussa 1908 päätti Matti Heikki Haapalainen yhdessä neljän muun kajaanilaisen kanssa perustaa osakeyhtiön harjoittamaan höyrylaivaliikennettä Oulujärvelle. Samalla hän luovutti yhtiölle vanhat laivansa Salon ja Koiton, joskin jo tuolloin alettiin valmistella uuden laivan rakentamista Koiton tilalle. Ilmeisesti Haapalainen perusti osakeyhtiön juuri kerätäkseen pääomaa uuteen laivaan. Salo II – nimen saanut ”Oulujärven kuningatar” rakennettiin Kajaanissa ja ehti koeajolle vielä vuoden 1911 puolella, joskin lopullisesti se valmistui vasta 1912.
Salo II:n reitti kulki joka arkipäivä Kajaanista Vaalaan ja takaisin. Ajan tavalliseen tapaan se pysähtyi myös matkan varrella lukuisissa välilaitureissa tarpeen vaatiessa. Miehistöä aluksessa oli tavallisesti yhdeksän henkeä, kapteeni Wilho Pirisen lisäksi 3 kansipuolen miestä, konemestari, kaksi lämmittäjää ja emäntä apulaisineen. Laivaliikenteen myöhemmin hiipuessa jouduttiin tosin miehistöä vähentämään, ja viimeisenä kesänä 1930 kuului vahvuuteen enää kuusi miestä ja emäntä. Matkustajien lisäksi kuljetettiin myös rahtia, Kajaaniin maatilojen tuotteita, erityisesti maitoa meijeriin vietäväksi, ja toiseen suuntaan esimerkiksi suolaa, kahvia ja sokeria. Eläviä eläimiä kuljetettiin peräkannella, joka oli suunniteltu niin, että se oli helppo huuhdella. Myös postia kuljetettiin ajoittain. Oulujärven matkustajalaivaliikenteen kukoistuskausi nähtiin 1920- luvulla. Vielä vuonna 1928 liikenne oli vilkasta, mutta seuraavana vuonna vilkastuvan autoliikenteen vaikutus alkoi näkyä. Vuosi 1930 jäi Salo II:n viimeiseksi matkustajalaivana. Se pantiin seisomaan, kunnes se lopulta vuoden 1935 lopulla myytiin Kajaanin Puutavara Oy:lle.
Uusi omistaja muutti aluksen varppaajaksi ja antoi sille nimen Kajaani I. Alukseen tehdyt muutostyöt olivat mittavat, käytännössä kaikki kansirakenteet ja hytit piti purkaa ja rakentaa uudestaan jotta tarvittavat varppausvälineet, keulan ankkurit ja perän valtava vintturi sekä tammitynnyrit saatiin mahtumaan. Varpatessaan alus ajoi noin 2,5 kilometrin päähän tukkilautasta laskien samalla järeää teräsvaijeria, johon tietyin välimatkoin kiinnitettiin tammitynnyreitä estämään vaijerin uppoaminen. Vaijerin loppuessa laski alus 500kg painavat ankkurinsa pohjaan ja ryhtyi kelaamaan vaijeria sisään, vetäen samalla tukkilauttaa luokseen. Tynnyrit irrotettiin sitä mukaa kun vaijeria kelattiin. Kun lautta oli vinssattu takaisin laivan perään, operaatio uusittiin. Näin järeä tukkilautta vähä vähältä saatiin varpattua Kajaaninjokivarteen, josta pienemmät hinaajat kuljettivat puut tehtaalle.
Vuonna 1956 arvioitiin aluksella olevan edessään vielä monia ajovuosia, ja niin siihen tehtiin isoja muutostöitä: Ruorihytti ja muitakin tiloja uusittiin, tuubit vaihdettiin ja sähköt uusittiin. Aika ja olosuhteet kuitenkin muuttuivat, ja kesä 1959 jäi Kajaani I:n viimeiseksi ammattiliikenteessä. Vuonna 1962 yhtiö päätti myydä sen romuksi. Yhtiön palveluksessa oleva yksityishenkilö totesi laivan kuitenkin olevan hyvässä kunnossa ja tarjosi yhtiölle laivasta saman summan minkä romukauppias oli tarjonnut. Kaupat tehtiin ja Kajaani I seilaa edelleen höyrykäyttöisenä Oulujärvellä, lähes 50 vuotta myöhemmin. ”Ykköstä” voi ajaa sekä haloilla että öljyllä. Käytännöksi on muodostunut että kesän ensimmäinen ajo on ”halkoajo”, sen jälkeen ajetaan öljyllä. Kajaani I on tiettävästi Suomen viimeinen höyryvarppaaja, jonka varppauslaitteet ovat säilyneet käyttökunnossa.
Tekniset tiedot
Aluksen nimi: Kajaani I
Alustyyppi: Alun perin matkustajalaiva, muutettu hinaaja/varppaajaksi 1936
Aluksen kotipaikka: Kajaani
Rakennusvuosi: 1911
Rak.Telakka: Kajaanin vanha telakka
Entiset nimet: Salo II
Pituus: 23,5
Leveys: 5,85
Syväys: 1,8
Nopeus: 7
Aikaisemmat omistajat: Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö (1911-1935), Kajaanin Puutavara Osakeyhtiö (1935-1962)
Laivaan liittyen erityistä: Varppauslaitteet tallella: ankkurit, vinssit, tynnyrit
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1911
Koneen valmistaja: Oulun konepaja
Koneteho: 117 ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1911
Kattilan valmistaja: Oulun konepaja
Polttoaine: Puu/Öljy
Tulitorvet (kpl): 1
Käyttöpaine: 8
Tulipinta: 55
Kattilaan liittyen erityistä: