Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Kajaani I

21 helmikuun, 2021

Tarina

Joulukuussa 1908 päätti Matti Heikki Haapalainen yhdessä neljän muun kajaanilaisen kanssa perustaa osakeyhtiön harjoittamaan höyrylaivaliikennettä Oulujärvelle. Samalla hän luovutti yhtiölle vanhat laivansa Salon ja Koiton, joskin jo tuolloin alettiin valmistella uuden laivan rakentamista Koiton tilalle. Ilmeisesti Haapalainen perusti osakeyhtiön juuri kerätäkseen pääomaa uuteen laivaan. Salo II – nimen saanut ”Oulujärven kuningatar” rakennettiin Kajaanissa ja ehti koeajolle vielä vuoden 1911 puolella, joskin lopullisesti se valmistui vasta 1912.

Salo II:n reitti kulki joka arkipäivä Kajaanista Vaalaan ja takaisin. Ajan tavalliseen tapaan se pysähtyi myös matkan varrella lukuisissa välilaitureissa tarpeen vaatiessa. Miehistöä aluksessa oli tavallisesti yhdeksän henkeä, kapteeni Wilho Pirisen lisäksi 3 kansipuolen miestä, konemestari, kaksi lämmittäjää ja emäntä apulaisineen. Laivaliikenteen myöhemmin hiipuessa jouduttiin tosin miehistöä vähentämään, ja viimeisenä kesänä 1930 kuului vahvuuteen enää kuusi miestä ja emäntä. Matkustajien lisäksi kuljetettiin myös rahtia, Kajaaniin maatilojen tuotteita, erityisesti maitoa meijeriin vietäväksi, ja toiseen suuntaan esimerkiksi suolaa, kahvia ja sokeria. Eläviä eläimiä kuljetettiin peräkannella, joka oli suunniteltu niin, että se oli helppo huuhdella. Myös postia kuljetettiin ajoittain. Oulujärven matkustajalaivaliikenteen kukoistuskausi nähtiin 1920- luvulla. Vielä vuonna 1928 liikenne oli vilkasta, mutta seuraavana vuonna vilkastuvan autoliikenteen vaikutus alkoi näkyä. Vuosi 1930 jäi Salo II:n viimeiseksi matkustajalaivana. Se pantiin seisomaan, kunnes se lopulta vuoden 1935 lopulla myytiin Kajaanin Puutavara Oy:lle.

Uusi omistaja muutti aluksen varppaajaksi ja antoi sille nimen Kajaani I. Alukseen tehdyt muutostyöt olivat mittavat, käytännössä kaikki kansirakenteet ja hytit piti purkaa ja rakentaa uudestaan jotta tarvittavat varppausvälineet, keulan ankkurit ja perän valtava vintturi sekä tammitynnyrit saatiin mahtumaan. Varpatessaan alus ajoi noin 2,5 kilometrin päähän tukkilautasta laskien samalla järeää teräsvaijeria, johon tietyin välimatkoin kiinnitettiin tammitynnyreitä estämään vaijerin uppoaminen. Vaijerin loppuessa laski alus 500kg painavat ankkurinsa pohjaan ja ryhtyi kelaamaan vaijeria sisään, vetäen samalla tukkilauttaa luokseen. Tynnyrit irrotettiin sitä mukaa kun vaijeria kelattiin. Kun lautta oli vinssattu takaisin laivan perään, operaatio uusittiin. Näin järeä tukkilautta vähä vähältä saatiin varpattua Kajaaninjokivarteen, josta pienemmät hinaajat kuljettivat puut tehtaalle.

Vuonna 1956 arvioitiin aluksella olevan edessään vielä monia ajovuosia, ja niin siihen tehtiin isoja muutostöitä: Ruorihytti ja muitakin tiloja uusittiin, tuubit vaihdettiin ja sähköt uusittiin. Aika ja olosuhteet kuitenkin muuttuivat, ja kesä 1959 jäi Kajaani I:n viimeiseksi ammattiliikenteessä. Vuonna 1962 yhtiö päätti myydä sen romuksi. Yhtiön palveluksessa oleva yksityishenkilö totesi laivan kuitenkin olevan hyvässä kunnossa ja tarjosi yhtiölle laivasta saman summan minkä romukauppias oli tarjonnut. Kaupat tehtiin ja Kajaani I seilaa edelleen höyrykäyttöisenä Oulujärvellä, lähes 50 vuotta myöhemmin. ”Ykköstä” voi ajaa sekä haloilla että öljyllä. Käytännöksi on muodostunut että kesän ensimmäinen ajo on ”halkoajo”, sen jälkeen ajetaan öljyllä. Kajaani I on tiettävästi Suomen viimeinen höyryvarppaaja, jonka varppauslaitteet ovat säilyneet käyttökunnossa.

Tekniset tiedot

Aluksen nimi: Kajaani I
Alustyyppi: Alun perin matkustajalaiva, muutettu hinaaja/varppaajaksi 1936
Aluksen kotipaikka: Kajaani
Rakennusvuosi: 1911
Rak.Telakka: Kajaanin vanha telakka
Entiset nimet: Salo II
Pituus: 23,5
Leveys: 5,85
Syväys: 1,8
Nopeus: 7
Aikaisemmat omistajat: Oulujärven Laiva-Osakeyhtiö (1911-1935), Kajaanin Puutavara Osakeyhtiö (1935-1962)
Laivaan liittyen erityistä: Varppauslaitteet tallella: ankkurit, vinssit, tynnyrit
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1911
Koneen valmistaja: Oulun konepaja
Koneteho: 117 ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1911
Kattilan valmistaja: Oulun konepaja
Polttoaine: Puu/Öljy
Tulitorvet (kpl): 1
Käyttöpaine: 8
Tulipinta: 55
Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Oulujärvi

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

123

suomenhoyrypursiseura

View

Marras 16

Open
Muistathan ilmoittautua Höyrypursiseuran Pikkujouluihin 25.11!
Tapahtumapaikkana toimii Helsingin teatterimuseo.

Lue lisää www.steamship.fi/tapahtumat

Muistathan ilmoittautua Höyrypursiseuran Pikkujouluihin 25.11!
Tapahtumapaikkana toimii Helsingin teatterimuseo.

Lue lisää www.steamship.fi/tapahtumat
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 26

Open
Kuvasatoa Tampereelta
Hieno regattapäivä!

Kuvasatoa Tampereelta
Hieno regattapäivä!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 17

Open
Näsijärven Höyrylaivaregatta Mustalahdessa 26.8.2023. Tule viettämään viimeisiä kesäpäiviä höyryhenkisessä tunnelmassa!
#steamship #visittampere #tampere #näsijärvi #höyrylaiva

Näsijärven Höyrylaivaregatta Mustalahdessa 26.8.2023. Tule viettämään viimeisiä kesäpäiviä höyryhenkisessä tunnelmassa!
#steamship #visittampere #tampere #näsijärvi #höyrylaiva
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 24

Open
Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä. 
#steamship #ssturso

Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä.
#steamship #ssturso
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 4

Open
Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.

Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.
...

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi