Tarina
Aluksen tilasi alkujaan Paul Wahlin konepajalta Enso Träsliperi Ab, jonka vapaaherra C.A. Standertskiöld perusti Vuoksen Räikkölän kosken rantamille 1889. Standertskiöldin ajatus oli myös yrityksen nimi ”Enso”, jolla sen ympärille kehittynyt taajamakin tultiin tuntemaan. Yhtiön ensimmäinen laiva sai myös samaisen nimen. Sen rakennusvuodeksi mainitaan eri lähteissä joko 1899 tai 1900, mikä johtunee siitä että sen rakentaminen alkoi 1899 mutta se aloitti liikenteensä vasta kesällä 1900. Enso oli alkujaan varppaaja, niin sanotusti ”rapu” tyyppinen, eli se kiinnitettyään peräankkurinsa pohjaan ajoi hitaasti koko ajan vaijeria kelalta päästäen tukkilautan luokse, kiinnitti keulansa siihen ja veti varppausvintturillaan sekä itsensä että lastinsa perä edellä ankkurinsa luokse.
Aluksen alun perin 76,6 IHV kone ja kattila sijaitsivat lähempänä keulaa kuin nykyään, ja korsteeni oli kansirakenteiden keulan puolella. Vanhojen halkoboksien umpeen hitsatut luukut ovat edelleen nähtävissä aluksen kannessa, nykyisten keulan puolella salongin molemmin puolin. Kansirakenteita aluksessa oli vain ruorihytti. Keittiötä tai salonkia ei ollut, miehistöllä oli puuhella keulahytissä. Emäntää rapu-varppaajien vahvuudessa ei ollut, eikä yhtiö järjestänyt laivojen muonitusta, vaan miehistö vastasi niistä itse. Yleensä tämä tapahtui soutamalla apuveneellä reitin varrella oleviin maalaistaloihin. Kalastaminen oli myös tavallinen harrastus laivoilla, ja toi oman lisänsä ruokavalioon.
Enso Träsliperin yhdistyttyä Gutzeit-yhtiön kanssa 1911 siirtyi Ensokin uuteen varustamoon. Vuonna 1924 siitä tehtiin linjahinaaja. Savonlinnalainen Konetehdas Oy, johon Enso Gutzeit oli aiemmin samana vuonna hankkinut osake-enemmistön, toimitti siihen uuden kattilan ja suuremman Trippelikoneen. Myös kansirakenteet uudistettiin, ja niihin sijoitettiin mm. keittiö kannen tasolle ja kapteenin hytti yläkannelle ruorihytin taakse.
Enson kausi ammattiliikenteessä päättyi yhtiön tehdessä päätöksen siirtyä uitossaan diesel-hinaajiin 1965. Liikenteen loppuminen kävi niin äkillisesti että jo aloitettu tuubiremontti jäi aluksessa kesken. Vuonna 1969 se myytiin yksityisomistukseen, joka teetti tuubiremontin loppuun. Lindroos ajeli tämän jälkeen Ensolla muutaman kesän, mutta työkiireiden takia ajot jäivät sitten vähiin. Alus jäi ”uivaksi kesämökiksi”, kunnes siihen hankittiin 80- luvun lopulla dieselkone. Lindroos ei kuitenkaan toteuttanut dieselöintiä normaaliin tapaan, vaan ymmärtäen höyrykoneen museaalisen arvon ja ainutlaatuisuuden päätyi jättämään sen ja kattilan paikoilleen. Diesel-kone sijoitettiin niiden väliin ja höyrykone ”kierrettiin” hydraulisella voimansiirtojärjestelmällä. Näin alus saatiin jälleen liikenteeseen.
2000- luvun alkupuolella alkoi Veikko Lindroosin ystävä ja entinen oppilas Teknillisessä Korkeakoulussa, S/s Anteron varustaja Ari Juva, keskustella Lindroosin kanssa Enson palauttamisesta höyrylaivaksi. Lindroosit ottivat tuntumaa Suomen Höyrypursiseuran toimintaan muun muassa osallistumalla regatoihin Diesel-koneella ajaen, ja lopulta ajatuksen kypsyttyä teki Lindroos päätöksen asiasta syksyllä 2007. Tavoitteeksi tuli ajaa Enso höyryllä vuoden 2008 Karvalakkiregattaan. Projektin suunnittelun jälkeen alkoivat kunnostustyöt keväällä 2008. Lähes neljäkymmentä vuotta seissyt kone vaati paljon työtä, mutta aikataulussa pysyttiin, diesel purettiin ja laivalla ajettiin kuin ajettiinkin omalla höyrykoneella Karvalakkiregattaan lokakuussa 2008. Näin sai Suomen höyrylaivasto uuden jäsenen komean linjahinaajan liityttyä jälleen sen vahvuuteen.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Enso
- Alustyyppi: Alun perin varppaaja, vuodesta 1924 hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Ristiina
- Rakennusvuosi: 1899/1900
- Rak.Telakka: Paul Wahl& Co, Varkaus
- Entiset nimet: –
- Pituus: 22,89
- Leveys: 4,98
- Syväys: 2,1
- Nopeus: 10
- Omistaja:
- Aikaisemmat omistajat: Enso träsliperi, Enso-Gutzeit, Veikko Lindroos
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Trippel Klugin sunnanvaihtokoneistolla
- Koneen valmistusvuosi: 1924
- Koneen valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
- Koneteho: 269/290ihv (eri versio eri lähteissä)
- Koneeseen liittyen erityistä: Klugin luistikoneisto
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1924
- Kattilan valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 2
- Käyttöpaine: 12,5
- Tulipinta: 71 (?)
- Kattilaan liittyen erityistä: