Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Enso

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Aluksen tilasi alkujaan Paul Wahlin konepajalta Enso Träsliperi Ab, jonka vapaaherra C.A. Standertskiöld perusti Vuoksen Räikkölän kosken rantamille 1889. Standertskiöldin ajatus oli myös yrityksen nimi ”Enso”, jolla sen ympärille kehittynyt taajamakin tultiin tuntemaan. Yhtiön ensimmäinen laiva sai myös samaisen nimen. Sen rakennusvuodeksi mainitaan eri lähteissä joko 1899 tai 1900, mikä johtunee siitä että sen rakentaminen alkoi 1899 mutta se aloitti liikenteensä vasta kesällä 1900. Enso oli alkujaan varppaaja, niin sanotusti ”rapu” tyyppinen, eli se kiinnitettyään peräankkurinsa pohjaan ajoi hitaasti koko ajan vaijeria kelalta päästäen tukkilautan luokse, kiinnitti keulansa siihen ja veti varppausvintturillaan sekä itsensä että lastinsa perä edellä ankkurinsa luokse.

Aluksen alun perin 76,6 IHV kone ja kattila sijaitsivat lähempänä keulaa kuin nykyään, ja korsteeni oli kansirakenteiden keulan puolella. Vanhojen halkoboksien umpeen hitsatut luukut ovat edelleen nähtävissä aluksen kannessa, nykyisten keulan puolella salongin molemmin puolin. Kansirakenteita aluksessa oli vain ruorihytti. Keittiötä tai salonkia ei ollut, miehistöllä oli puuhella keulahytissä. Emäntää rapu-varppaajien vahvuudessa ei ollut, eikä yhtiö järjestänyt laivojen muonitusta, vaan miehistö vastasi niistä itse. Yleensä tämä tapahtui soutamalla apuveneellä reitin varrella oleviin maalaistaloihin. Kalastaminen oli myös tavallinen harrastus laivoilla, ja toi oman lisänsä ruokavalioon.

Enso Träsliperin yhdistyttyä Gutzeit-yhtiön kanssa 1911 siirtyi Ensokin uuteen varustamoon. Vuonna 1924 siitä tehtiin linjahinaaja. Savonlinnalainen Konetehdas Oy, johon Enso Gutzeit oli aiemmin samana vuonna hankkinut osake-enemmistön, toimitti siihen uuden kattilan ja suuremman Trippelikoneen. Myös kansirakenteet uudistettiin, ja niihin sijoitettiin mm. keittiö kannen tasolle ja kapteenin hytti yläkannelle ruorihytin taakse.

Enson kausi ammattiliikenteessä päättyi yhtiön tehdessä päätöksen siirtyä uitossaan diesel-hinaajiin 1965. Liikenteen loppuminen kävi niin äkillisesti että jo aloitettu tuubiremontti jäi aluksessa kesken. Vuonna 1969 se myytiin yksityisomistukseen, joka teetti tuubiremontin loppuun. Lindroos ajeli tämän jälkeen Ensolla muutaman kesän, mutta työkiireiden takia ajot jäivät sitten vähiin. Alus jäi ”uivaksi kesämökiksi”, kunnes siihen hankittiin 80- luvun lopulla dieselkone. Lindroos ei kuitenkaan toteuttanut dieselöintiä normaaliin tapaan, vaan ymmärtäen höyrykoneen museaalisen arvon ja ainutlaatuisuuden päätyi jättämään sen ja kattilan paikoilleen. Diesel-kone sijoitettiin niiden väliin ja höyrykone ”kierrettiin” hydraulisella voimansiirtojärjestelmällä. Näin alus saatiin jälleen liikenteeseen.

2000- luvun alkupuolella alkoi Veikko Lindroosin ystävä ja entinen oppilas Teknillisessä Korkeakoulussa, S/s Anteron varustaja Ari Juva, keskustella Lindroosin kanssa Enson palauttamisesta höyrylaivaksi. Lindroosit ottivat tuntumaa Suomen Höyrypursiseuran toimintaan muun muassa osallistumalla regatoihin Diesel-koneella ajaen, ja lopulta ajatuksen kypsyttyä teki Lindroos päätöksen asiasta syksyllä 2007. Tavoitteeksi tuli ajaa Enso höyryllä vuoden 2008 Karvalakkiregattaan. Projektin suunnittelun jälkeen alkoivat kunnostustyöt keväällä 2008. Lähes neljäkymmentä vuotta seissyt kone vaati paljon työtä, mutta aikataulussa pysyttiin, diesel purettiin ja laivalla ajettiin kuin ajettiinkin omalla höyrykoneella Karvalakkiregattaan lokakuussa 2008. Näin sai Suomen höyrylaivasto uuden jäsenen komean linjahinaajan liityttyä jälleen sen vahvuuteen.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Enso
  • Alustyyppi: Alun perin varppaaja, vuodesta 1924 hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Ristiina
  • Rakennusvuosi: 1899/1900
  • Rak.Telakka: Paul Wahl& Co, Varkaus
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 22,89
  • Leveys: 4,98
  • Syväys: 2,1
  • Nopeus: 10
  • Omistaja:
  • Aikaisemmat omistajat: Enso träsliperi, Enso-Gutzeit, Veikko Lindroos
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Trippel Klugin sunnanvaihtokoneistolla
  • Koneen valmistusvuosi: 1924
  • Koneen valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
  • Koneteho: 269/290ihv (eri versio eri lähteissä)
  • Koneeseen liittyen erityistä: Klugin luistikoneisto
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1924
  • Kattilan valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 12,5
  • Tulipinta: 71 (?)
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi