Tarina
Halla XVII rakennettiin 1908 alun perin höyryhinaajaksi Halla osakeyhtiön käyttöön Kotkan konepajalla insinööri Aleksander Grefvebergin johdolla. Yhtiössä elettiin tuolloin voimakasta uudisrakennusten kautta, ja sen neljä vahvinta hinaajaa valmistuivatkin Kotkan Rauta Oy:n telakalta 1905 (Halla VI), 1908 (Hallat VII ja XVII) sekä 1911 (Sirius). Näistä kolme ensimmäistä toimi pääosin Saimaalla, Sirius merellä Kotkan seudulla. Mainitut Halla-hinaajat olivat keskenään melko samanlaisia, ”Seitsemäntoista” ollessa hieman kahta muuta pienempi. Halla VII sai kunnian toimia yhtiön edustusaluksena. Halla XVII:n koneteho oli alkujaan 175ihv, mutta jo pari vuotta myöhemmin siihen asennettiin uusi kattila, joka nosti tehon 192 indikoituun hevosvoimaan.
XVII toimi ensisijaisesti Saimaalla, mutta tarvittaessa myös Kotkassa, hinaten mm. sahatavaraa proomuissa Hallan saarelta redillä odottaville laivoille. Kotkassa se toimi yleensä syksyisin jolloin valtaosa Saimaan uitoista oli tehty kun taas Kotkan päässä työtä riitti. Ainakin 1929 ja 1935 se talvehtikin Kotkassa Hallan saaressa telakalla. Sahan uuden lastauslaiturin ja 7 metrin väylän valmistumisen myötä Halla XVII jäi pysyvästi Saimaalle linjahinaajaksi. Saimaalla ”Seitsemäntoista” hinasi nippulauttoja Joensuusta tai Heinävedeltä Ristiinan kaakkoispuolelle Orraintaipaleeseen, josta tuolloin jo Kymin Osakeyhtiöksi muuttunut omistaja siirsi puutavaraa Saimaalta Kymijoen vesistön puolelle.
Halla XVII:ssä oli 9 hengen miehitys: Päällikkö, perämies, konemestari, koneapulainen, kaksi lämmittäjää ja kaksi kansimiestä sekä emäntä. Sen jälkeen, kun alukseen oli rakennettu komentosilta 1930-luvulla, piti kippari majaansa komentosillan hytissä. Keulakannen alaisessa suuressa hytissä asuivat perämies ja koneapulainen, pienemmissä hyteissä konemestari ja emäntä. Muu miehistö majoittui perähytissä. Kannen tasolla sijaitsivat ruokailuhuone, keittiö puuliedellä ja wc. Alukset pidettiin hyvässä kunnossa, muun muassa messingit kiillotettiin säännöllisesti. Suuremmat huolto- ja korjaustyöt tehtiin yleensä yhtiön omalla telakalla Mikkelin Saksalassa, missä laivat myös talvehtivat, joskus myös Savonlinnan konepajalla, jonka vieressä yhtiöllä oli oma huoltolaituri.
60-luvun puolivälissä alukseen tehtiin merkittäviä korjaustöitä, mutta vuosikymmenen loppupuolella se jäi virkaveljiensä tavoin seisomaan. Se siirtyi ensin Armas Makkosen mökkirantaan Ikoinlahdelle, jolta sen osti vuonna 1971 jo muutaman vuoden itselleen höyrylaivaa etsinyt uusi omistaja. Jo nuoruudessaan ”höyrykärpäsen pureman” saanut mies oli havitellut aiemmin kahta Enso Gutzeitin laivaa, nimittäin Väinöä ja Armasta, jotka kuitenkin menivät sivu suun. Omistaja maalasi aluksen valkoiseksi – monien kauhistukseksi – perustellen värivalintaa sillä että ”vanhat laivamiehet sanoivat, että huvilaivat ovat valkoisia”. Hän oli tarkka siitä kelle silmäteränsä myy, mutta lopulta sopiva ostaja löytyi 1989. Tämä oli harrastanut purjehtimista ja purjeveneiden rakentamista, mutta sai höyrykipinän vierailtuaan Höyrypursiseuran osastolla venemessuilla. Kaupat syntyivät melko helposti, purjealusten hintamaailmaan tottunut uusi omistaja piti hintapyyntöä varsin edullisena. Sittemmin hänelle on selvinnyt, ettei se ehkä lopulta niin edullinen ollutkaan, laivan ylläpito kun vaatii varsin paljon. Katua ei kauppoja kuitenkaan ole tarvinnut.
Alus sai uudet omistajat 2015, nämä ovat tehneet sille laajoja kunnostuksia ja palauttaneet sille sen alkuperäiset värit. Halla XVII, jossa on kokoisekseen alukseksi melko pienet halkovarastot, on saanut kylkeensä myös proomu Päivin lisätilaa tuomaan. Aluksen kotisatama on nykyään Puumalassa.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Halla XVII
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Puumala
- Rakennusvuosi: 1908
- Rak.Telakka: Kotka Mekaniska Verkstad
- Entiset nimet: –
- Pituus: 21,9
- Leveys: 4,83
- Syväys: 2,2
- Nopeus: 10
- Aikaisemmat omistajat: Halla Aktiebolag/ Kymin Osakeyhtiö (1908-68), Yksityiset omistajat (1968-2015)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1908
- Koneen valmistaja: Kotka Mekaniska Verkstad
- Koneteho: 192ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1908
- Kattilan valmistaja: Kotka Mekaniska Verkstad
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 2
- Käyttöpaine: 8
- Tulipinta: 83
- Kattilaan liittyen erityistä: