TARINA
TID- luokan hinaajat valmistettiin Englannissa toisen maailmansodan aikana. Englannin sotakuljetusministeriö tilasi näitä aluksia korvaamaan jo sodassa tuhoutuneita aluksia sekä myös suunnitteilla olleita sotatoimia varten. Alusten suunnittelu aloitettiin vuonna 1941 ja ensimmäinen alus valmistui 1943. Aluksista tehtiin hyvin tarkat suunnitelmat, jotta ne voitaisiin kiireen takia valmistaa pienemmissä lohkoissa ( 8 kpl ) useilla eri konepajoilla. Suurin lohko oli kooltaan n. 3 x 5 x 4 m ja painoi n. 6 tonnia. Valmiit laivalohkot varustettiin telakalla putkistoilla, eri apulaitteilla ja konehuoneen varusteilla, Lohkot koottiin aluksi Richard Dunston Ltd:n telakalla (158 kpl) ja myöhemmin myös Wiljam Pickersgill’n telakalla (24kpl ). Suurimman osan töistä suorittivat tehtäviin koulutetut naiset. Rungon kokoonpanon jälkeen aluksiin asennettiin koneet ja kattilat Dunstonin Hesslen telakalla. Valmistustahti oli varsin nopea, parhaimmillaan aluksia valmistui 4½ päivän välein. Valmistetuista aluksista 120 oli hiili- ja loput öljykäyttöisiä.
Tommi valmistui nimellä TID 35. Se laskettiin vesille 7. heinäkuuta 1943 ja luovutettiin sotaministeriölle 20.syyskuuta 1943 ja edelleen liittoutuneiden käyttöön joulukuun lopulla 1943. Alus siirtyi takaisin sotaministeriön kauppalaivastolle 15. tammikuuta 1945 kunnes se myytiin 31.tammikuuta 1946 Suomen valtiolle (silloinen kansanhuoltoministeriö ). Alus sai nimekseen B5. Sodan jälkeen M.O.W.T möi näitä TID-luokan aluksia Ranskaan, Belgiaan, Hollantiin, Norjaan, Ruotsiin ja Suomeen. Suomen valtio osti näitä aluksia vuosina 1946 – 47 yhteensä14 kpl.
Tommi saapui Suomeen kahdeksan muun aluksen kanssa marraskuussa 1946. Valtio myi aluksen 1947 Savon Uittoyhdistykselle Kuopioon, jolloin se sai nimekseen Tommi. Se toimi hinaajana ammattikäytössä Saimaalla 60-luvun loppupuolelle saakka. Tommi oli alun perin hiilikäyttöinen, mutta muutettiin Suomessa käyttämään puuta. Englannissa vielä jäljellä olevat höyrykäyttöiset alukset, TID159, -164 ja -172 ovat öljykäyttöisiä.
Tommi myytiin yksityiskäyttöön vuonna 1984 ja se on ainoa höyrykäyttöisenä säilynyt TID-luokan alus Suomessa. Kahdeksaan muuhun on asennettu dieselmoottori ja kolme romutettu, yksi uponnut ja yksi siirtynyt Viroon. Ammattikäytön jälkeen Tommi makasi lähes parikymmentä vuotta Savon uittoyhdistyksen laiturissa, Savonlinnan Laitaatsillassa. Omistajavaihdoksen jälkeen alukselle jouduttiin tekemään varsin perusteellinen kunnostus.
Aluksella on vuosittain tehty erilaisia kunnostus ja ylläpitotoimia. Vuoden 1994 jälkeen on eri vaiheissa mm peruskorjattu miehistön hytit ja uusittu tuubit, vuonna 2006 alukseen asennettiin ja kunnostettiin pintalauhdutin, 2014 uusittiin nokikaappi, korsteeni sekä kattilan eristys ja -pinnoitus. 2018 kunnostettiin vedenalainen tekniikka ja aluksen pohja. Edellä lueteltu ainoastaan suurimmat hankkeet.
Tommi kuuluu Museoviraston perinnelaivarekisteriin.
Alus liikkuu nykyisin Saimaalla, rinnallaan Tytti- eväskontti ja kotisatama on Savonlinnassa Höyrypursiseuran Laitaatsillan laiturissa.
Tekniset tiedot
- Aikaisemmat nimet: TID 35 ( 1943-1946), B5 1946
- Alustyyppi: Hinaaja
- Rakennuspaikka: Hessle, Yorkshire, Englanti
- Rakennusvuosi: 1943
- Rakennusaine:Teräs
- Rakennus nro:435
- Pituus: 21,46 m
- Leveys: 5,30 m
- Syväys: 2,1 m
- Koneen tyyppi: Compound-höyrykone
- Koneen teho: 220 ihv
- Nopeus: 8 solmua
- Kattila: Merikattila nro 2747, 65,5m²
- Polttoaine: Puu
- Edelliset omistajat:
Ministery of War Transport ( M.O.W.T ), Englanti 1933-1946
Suomen Valtio, kansanhuoltoministeriö 1946-1947
Savon Uittoyhdistys, Kuopio 1947-1984
Jorma ja Aila Kurppa, 1984-1992
Jorma ja Aila Kurppa, Jan ja Peter Snellman, Inka Ruohela 1992 – 1994
Miikka Kurppa, Jan ja Peter Snellman Inka Ruohela 1994 – 2000
Pasi Alhainen Jan ja Peter Snellman, Miikka Kurppa 2000 – 2015 - Nykyiset omistajat:
Höyrylaiva s/s TOMMI perinneyhdistys ry.
Pasi ja Petri Alhainen, Jan ja Peter Snellman ja Miikka Kurppa. - Kotisatama: Laitaatsilta, Savonlinna