Miten säilöä laiva talvihorrosta varten? Purkkiin vai pakastimeen – Ajatuksia ja kokemuksia S/s Halla XVII:n
talvikuntoon laitosta
suhtaudun hieman skeptisesti. Itse näen, että asiat huolellisesti tehden 3-4 päivää ei ole liioiteltua. Lisäksi talven aikana on syytä käydä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Etenkin kun säätilassa tapahtuu merkittäviä muutoksia. Jos et itse pääse käymään laivalla riittävän usein, niin järjestä jokin taho joka pääsee. Lisäksi riistakamera tai vastaava on hyvä laittaa kuvaamaan laivan konehuonetta ja pilssiä, jolloin tilannetta voi tarkastella etänäkin.
Kun kattilassa vielä painetta:
• Tyhjennä pilssi ylimääräisestä vedestä ejektorin tai pilssipumpun avulla vielä ajon aikana.
• Pyöritä kaikki apukoneita, ellei käytetty hiljattain: turbiini, pumput, vinssi. Käytä liikkuville varsille ja sylintereille runsaasti öljyä.
• Pyyhi kone kuivaksi huolellisesti ja levitä sen jälkeen puhdasta suojaöljyä kaikkiin metalliosiin. Erilaisia suojaöljyjä saa kätevästi spray-muodossa joiden levittäminen sujuu nopeasti.
• kattilan ulospuhallus paineen laskettua 3,5 bar’iin ja hiilloksen sammuttua kokonaan uuneissa Ulospuhalluksen jälkeen:
• mutaluukun aukaisu välittömästi veden poistuttua kattilasta (kattila kuivuu, kun se vielä on kuuma)
• varoventtiilit auki kattilan vielä ollessa kuuma (varo höyryä)
• vesilasien kaikki hanat auki
• jakotukin hanat auki ja käyrän kupariputken (kannella oleva vedenlämmitys) irrottaminen siten, että vesi valuu pois. Puhalla putki tyhjäksi (kannelta)
• kattilan rintaventtiilit auki
• kattilan konesyöttöputken tyhjennysnippa ja muhvi auki, samoin pumpun puoleinen laippa, jonka jälkeen kierrä putkea niin, että mutkiin ei jää vettä
• kattilan konesyötön takaiskuventtiili (2 lautasta päällekkäin) tyhjäksi
• injektorin syöttöputken takaiskuventtiilin kansi auki, venttiilin osat ulos ja imaise letkulla putki tyhjäksi (lappo)
• lauhduttajan suihkuventtiilin (vakuumiventtiili) laippa ja muhvi auki
• varmista, että vinssikoneiston höyryputken muhvi (koneen takana) on auki sekä kannella olevat vinssin yhdysputken tyhjennysruuvit ovat auki
• avaa höyrykuvun päältä komentosillan lämpöpatterin hana
• jätä päähöyryventtiili auki
• koneen hikihanat auki ja ulospuhallusputken muhvi auki
• turbiinin hikihanat auki
• kierrä lubrikaattorin mäntä yläasentoon ja irrota sen syöttöputki. Näin varmistetaan, ettei vettä jää putkeen.
• avaa lauhduttajan pohjaventtiili ja varmista veden poistuminen
• laita ohut puutikku lauhduttajan ”niiskuhanaan”, jotta se jäisi auki
• tunkkipumpun hikihanat auki. Avaa lisäksi männän kansi, jotta vesi poistuu varmasti sylintereistä (kerran jo haljennut)
• löysää koneen rintaventtiilin laippa, jotta vesi valuu venttiilistä ja päähöyryputkesta
• kallistele laivaa, jotta vesi valuu päähöyryputkesta (putki on notkollaan)
• irrota kattilan ulospuhallusputki
• jätä kattilassa oleva pohjaventtiili auki -asentoon
• laita vaseliini (kaksi täyttökertaa) ulospuhallus pohjaventtiilin ”silmään”
• työnnä 1 kpl riittävän kookas rasvainen riepu em. venttiiliin ja kiinnitä umpilaippa venttiiliin (venttiili voi jään paineesta aueta)
• kierrä WC:n veden sisäänoton pohjaventtiili kiinni oikeasta halkoboksista.
• irrota injektorin vedenoton pohjaventtiilin kyljestä tulpparuuvi ja varmista, että venttiili ei tihku vettä pisaraakaan
• irrota lauhduttajan pohjaventtiilin putki ja laita venttiiliin rasvainen riepu (vain yksi riittävän iso, jotta ei tarvitse keväällä arvailla montako palaa sisällä on). Ennen rievun laittoa, varmista, että venttiili ei tihku vettä.
• tunkkipumpun venttiili on hitsattu ulkopuolelta umpeen (ei toimenpiteitä)
• tyhjennä jakotukista paineilmalla etuhyttien lämmitysputkisto
• avaa takahytin lämpöputkiston muhvi (portaiden alla), jotta vesi valuu pois
• hyttien ikkunaventtiilit ja myrskyluukut kiinni
• ota visseli irti talveksi ja vie se lämpimään varastoon. Suojaa putken (sekä aaloppiputken pää) jätesäkillä tms. vedentulon estämiseksi
• laita tulpat kaikkiin rungon konehuoneesta tuleviin vesirajassa oleviin läpivienteihin (perinteisten puutappien lisäksi myös rautakaupasta saatavat kumitulpat ovat näppäriä, joiden arvon huomaa keväällä tappeja irrottaessa.
• estä lumen tulo raakitorvista ja muista konehuoneen luukuista
• tyhjennä septitankki (muista raottaa huohotinputken sulkulaippaa)
• laita 50% vedellä laimennettua glykolia wc pyttyyn, ja pumppaa aine putkistoon
• kattilan kuivuttua, imuroi moskat kattilan pohjalta
• harjaa tuubit huolellisesti. Puhdista myös nokikaappi imuroimalla kertynyt noki ja tuhka.
• tyhjennä tuhkat tulitorvista. Harjaa tulipinnat ja arina puhtaaksi sekä imuroi pohjalta irtonainen tuhka
• Tyhjennä halkopoksit ja harjaa ne puhtaaksi irtoroskasta. Nosta ylös poksien lattia, jotta saat kerättyä myös niiden alle menneet roskat. Samalla ilma kiertää paremmin.
• Jätä tulitorvien suuluukut ja vetopellit auki. Näin saadaan aikaan läpiveto nokikaapissa (korsteenin hatussa on ilmarako) eikä se ja tuubit ruostu talven aikana.
• Siivoa pilssi sinne pudonneesta tuhkasta ja halkoroskasta
• varmista muutaman päivän kuluttua, että vesi ei lisäänny pilssissä, tarvittaessa kierrä lisää rasvaa vannasputken laakeriin.
• vaihda uudet sauvaparistot vuotohälyttimeen ja tarkista akun kunto
• jätä kiinnitysköydet (käytä erillisiä talviköysiä) niin, että veden pinnan laskiessa ne eivät kiristä ja kallista laivaa
• Irrota nimilakana ja vie se lämpimään varastoon
• Siirrä kaikki irtonaiset köydet suojaan pois kannelta
• Laita valonheittäjälle suojapussi, irrota VHF antenni
• Suojaa pelastusvene, konehuoneen skailetti ja vinssikoneisto pressuilla
• Suojaa laivan komento sekä kansirakenteet pressuilla
• Asenna kosteudensyöjät (myydään mm. Motonet, Biltema, jne.) kaikkiin hytteihin, messiin ja komennolle. Muista laittaa ämpäri tai vati niiden alle.