Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
    • Höyrykattilan vedenkäsittely
    • Höyrylaiva talvikuntoon

Höyrylaiva talvikuntoon

Miten säilöä laiva talvihorrosta varten? Purkkiin vai pakastimeen – Ajatuksia ja kokemuksia S/s Halla XVII:n
talvikuntoon laitosta

 

Höyryharrastajan kannalta Suomen pitkä talvi tuntuu pitkältä, mutta mahdollistaa suurempien kunnossapitotöiden tekemisen joita ei malta tehdä purjehduskauden aikana. Ettei kaikki aikaisemmin tehty työ menisi hukkaan ja laiva näyttäisi keväällä taas mahdollisimman uljaalta sekä korjauslista mahdollisimman lyhyeltä on syksyllä mahdollisuus tehdä paljon unelmien skenaarion toteutumiseen. Laivan talvikuntoonlaitosta on useita eri näkemyksiä ja koulukuntia. Ari Juvan pitämä esitys aiheesta muutaman vuoden takaisessa talviseminaarissa herätti runsaasti keskustelua, jota jatkettiin jopa baarin puolella. Kokemuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että muutaman ylimääräisen päivän käyttäminen arvokkaan laivan suojaamiseksi syksyllä säästää monelta harmilta jatkossa sekä pitää hienot höyrylaivamme kunnossa myös tulevilla purjehduskausilla. On laivoja, jotka ehtivät tekemään kaiken muutamassa tunnissa johon
suhtaudun hieman skeptisesti. Itse näen, että asiat huolellisesti tehden 3-4 päivää ei ole liioiteltua. Lisäksi talven aikana on syytä käydä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa. Etenkin kun säätilassa tapahtuu merkittäviä muutoksia. Jos et itse pääse käymään laivalla riittävän usein, niin järjestä jokin taho joka pääsee. Lisäksi riistakamera tai vastaava on hyvä laittaa kuvaamaan laivan konehuonetta ja pilssiä, jolloin tilannetta voi tarkastella etänäkin.
Lisäksi kannattaa muistaa, ettei talvikuntoonlaitto koske ainoastaan konehuonetta vaan koko laivasta on syytä pitää huolta. Kaikki arvokas irtaimisto kuten lyhdyt, kompassisuojukset, laivakellot, jne. kannattaa viedä suojaan kotiin kirjahyllyyn tai lukittuun varastoon. Mitään ruokatarvikkeita ei kannata jättää elämien talviruokinnaksi. Samoin kaikki tekstiilit (ml. Patjat, tyynyt, peitot) kannattaa viedä muualle, jos vain mahdollista. Vaikka suojaaminen onkin tärkeää, niin vielä tärkeämpää on riittävästä ilmanvaihdosta huolehtiminen. Laivan sisällä ei kuulu olla tunkkainen tuoksu keväällä. Varmista siis riittävä ilmanvaihto sekä erilaiset kosteudensyöjät ovat osoittautuneet tehokkaiksi. Jos ikkunaventtiilien raolleen jättäminen ei ole mahdollista kannattaa miettiä voiko ns. huohotusputken rakentaa jonnekin. Seuraavassa on lyhyesti kuvattu toimenpiteistä, joiden pohjalta Halla XVII lasketaan talvilepoon. Osa toimenpiteistä on laivakohtaisia, mutta toivottavasti antaa vinkkejä ja ajatuksia. Olen havainnut, että konkreettinen ja yksityiskohtainen tehtävälista kannattaa tehdä. Näin kaikki asiat tulee varmasti tehdyksi ja lisäksi tehtäviä voi delegoida myös muille, jolloin tekeminen nopeutuu huomattavasti. Ei ole yksi eikä kaksi laivaa, jossa jokin putki on unohtunut tyhjentää seurauksena kalliit ja turhat korjaukset. Laivan edellinen varustaja Reijo Valkonen on tehnyt ansiokkaan pohjan toimenpiteistä, jota olemme päivittäneet kokemusten ja havaintojen myötä.

 

Kun kattilassa vielä painetta:

• pyöritä konetta hiljaa ja kierrä samalla öljyä koneeseen kaksi lubrikaattorillista (homma kannattaa aloittaa jo ennen laituriin tuloa kovemmilla kierroksilla), sekä syötä koneen pyöriessä rasvaa potkuriakselin laakeriin. Pysäytä koneen männät mahdollisimman alas.
• Tyhjennä pilssi ylimääräisestä vedestä ejektorin tai pilssipumpun avulla vielä ajon aikana.
• Pyöritä kaikki apukoneita, ellei käytetty hiljattain: turbiini, pumput, vinssi. Käytä liikkuville varsille ja sylintereille runsaasti öljyä.
• Pyyhi kone kuivaksi huolellisesti ja levitä sen jälkeen puhdasta suojaöljyä kaikkiin metalliosiin. Erilaisia suojaöljyjä saa kätevästi spray-muodossa joiden levittäminen sujuu nopeasti.
• koneen pysäytyksen jälkeen, kiristä potkuriakselin laakerin poksi ja kierrä vielä rasvaa n. 5 kierrosta rasvapuristimesta akseliputkeen
• kattilan ulospuhallus paineen laskettua 3,5 bar’iin ja hiilloksen sammuttua kokonaan uuneissa Ulospuhalluksen jälkeen:
• mutaluukun aukaisu välittömästi veden poistuttua kattilasta (kattila kuivuu, kun se vielä on kuuma)
• varoventtiilit auki kattilan vielä ollessa kuuma (varo höyryä)
• vesilasien kaikki hanat auki
• jakotukin hanat auki ja käyrän kupariputken (kannella oleva vedenlämmitys) irrottaminen siten, että vesi valuu pois. Puhalla putki tyhjäksi (kannelta)
• kattilan rintaventtiilit auki
• kattilan konesyöttöputken tyhjennysnippa ja muhvi auki, samoin pumpun puoleinen laippa, jonka jälkeen kierrä putkea niin, että mutkiin ei jää vettä
• kattilan konesyötön takaiskuventtiili (2 lautasta päällekkäin) tyhjäksi
• injektorin syöttöputken takaiskuventtiilin kansi auki, venttiilin osat ulos ja imaise letkulla putki tyhjäksi (lappo)
• lauhduttajan suihkuventtiilin (vakuumiventtiili) laippa ja muhvi auki
• varmista, että vinssikoneiston höyryputken muhvi (koneen takana) on auki sekä kannella olevat vinssin yhdysputken tyhjennysruuvit ovat auki
• avaa höyrykuvun päältä komentosillan lämpöpatterin hana
• jätä päähöyryventtiili auki
• koneen hikihanat auki ja ulospuhallusputken muhvi auki
• turbiinin hikihanat auki
• kierrä lubrikaattorin mäntä yläasentoon ja irrota sen syöttöputki. Näin varmistetaan, ettei vettä jää putkeen.
• avaa lauhduttajan pohjaventtiili ja varmista veden poistuminen
• laita ohut puutikku lauhduttajan ”niiskuhanaan”, jotta se jäisi auki
• tunkkipumpun hikihanat auki. Avaa lisäksi männän kansi, jotta vesi poistuu varmasti sylintereistä (kerran jo haljennut)
• löysää koneen rintaventtiilin laippa, jotta vesi valuu venttiilistä ja päähöyryputkesta
• kallistele laivaa, jotta vesi valuu päähöyryputkesta (putki on notkollaan)
• irrota kattilan ulospuhallusputki
• jätä kattilassa oleva pohjaventtiili auki -asentoon
• laita vaseliini (kaksi täyttökertaa) ulospuhallus pohjaventtiilin ”silmään”
• työnnä 1 kpl riittävän kookas rasvainen riepu em. venttiiliin ja kiinnitä umpilaippa venttiiliin (venttiili voi jään paineesta aueta)
• kierrä WC:n veden sisäänoton pohjaventtiili kiinni oikeasta halkoboksista.
• irrota injektorin vedenoton pohjaventtiilin kyljestä tulpparuuvi ja varmista, että venttiili ei tihku vettä pisaraakaan
• irrota lauhduttajan pohjaventtiilin putki ja laita venttiiliin rasvainen riepu (vain yksi riittävän iso, jotta ei tarvitse keväällä arvailla montako palaa sisällä on). Ennen rievun laittoa, varmista, että venttiili ei tihku vettä.
• tunkkipumpun venttiili on hitsattu ulkopuolelta umpeen (ei toimenpiteitä)
• irrota painemittarit (2 kpl) sekä vakuumimittari ja varmista, että putkien mutkiin ei jää vettä, vie mittarit lämpimään varastoon
• tyhjennä jakotukista paineilmalla etuhyttien lämmitysputkisto
• avaa takahytin lämpöputkiston muhvi (portaiden alla), jotta vesi valuu pois
• hyttien ikkunaventtiilit ja myrskyluukut kiinni
• ota visseli irti talveksi ja vie se lämpimään varastoon. Suojaa putken (sekä aaloppiputken pää) jätesäkillä tms. vedentulon estämiseksi
• laita tulpat kaikkiin rungon konehuoneesta tuleviin vesirajassa oleviin läpivienteihin (perinteisten puutappien lisäksi myös rautakaupasta saatavat kumitulpat ovat näppäriä, joiden arvon huomaa keväällä tappeja irrottaessa.
• estä lumen tulo raakitorvista ja muista konehuoneen luukuista
• tyhjennä septitankki (muista raottaa huohotinputken sulkulaippaa)
• laita 50% vedellä laimennettua glykolia wc pyttyyn, ja pumppaa aine putkistoon
• kattilan kuivuttua, imuroi moskat kattilan pohjalta
• harjaa tuubit huolellisesti. Puhdista myös nokikaappi imuroimalla kertynyt noki ja tuhka.
• tyhjennä tuhkat tulitorvista. Harjaa tulipinnat ja arina puhtaaksi sekä imuroi pohjalta irtonainen tuhka
• Tyhjennä halkopoksit ja harjaa ne puhtaaksi irtoroskasta. Nosta ylös poksien lattia, jotta saat kerättyä myös niiden alle menneet roskat. Samalla ilma kiertää paremmin.
• Jätä tulitorvien suuluukut ja vetopellit auki. Näin saadaan aikaan läpiveto nokikaapissa (korsteenin hatussa on ilmarako) eikä se ja tuubit ruostu talven aikana.
• Siivoa pilssi sinne pudonneesta tuhkasta ja halkoroskasta
• varmista muutaman päivän kuluttua, että vesi ei lisäänny pilssissä, tarvittaessa kierrä lisää rasvaa vannasputken laakeriin.
• vaihda uudet sauvaparistot vuotohälyttimeen ja tarkista akun kunto
• jätä kiinnitysköydet (käytä erillisiä talviköysiä) niin, että veden pinnan laskiessa ne eivät kiristä ja kallista laivaa
• Irrota nimilakana ja vie se lämpimään varastoon
• Siirrä kaikki irtonaiset köydet suojaan pois kannelta
• Laita valonheittäjälle suojapussi, irrota VHF antenni
• Suojaa pelastusvene, konehuoneen skailetti ja vinssikoneisto pressuilla
• Suojaa laivan komento sekä kansirakenteet pressuilla
• Asenna kosteudensyöjät (myydään mm. Motonet, Biltema, jne.) kaikkiin hytteihin, messiin ja komennolle. Muista laittaa ämpäri tai vati niiden alle.
KAIKKI LAIVAT

Vesistöt

  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoj Höyrypursiseuran Talviseminaari vietetään aikoja kunnioittaen Teams verkkotapahtumana. Ilmoittaudu mukaan! www.steamship.fi/tapahtumat 

#steamship #talviseminaari #höyrylaiva #teamsmeeting
Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerk Höyrylaiva Armaksen miehistö toteuttanut esimerkillistä talvikiinnitysratkaisua Porvoossa.

#suomenhöyrypursiseura #steamship #höyrylaiva #steamboat
Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. Saimaan höyrylaivat kokoontuvat Puumalaan 16.-18. heinäkuuta. Perjantaina 16.7 regattaväki kokoontuu Sahanlahden satamaan, mistä armada lipuu juhlallisesti lauantaina Puumalan keskustaan.

#steamship #regatta #puumala #suomenhöyrypursiseura
Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen Tämä aito pienen höyrylaivan kattila koneineen löytyy Venemessujen osastolta 7 b 150. Tervetuloa tutustumaan höyryn ihmeeseen ⚓💧!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrykone #steamengine #venebåt2020
Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Ven Tervetuloa ostamaan höyrylaivan virta-avaimia Venemessujen osastolle 7 b 150 ⚓🔥. Pääset samalla tutustumaan aitoon höyryalukseen ja - koneeseen!
.
.
#venemessut #höyrylaiva #steamship #höyrypursiseura
Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen m Täyttä höyryä Venemessuilla! Olemme jälleen mukana menossa 💦🚣‍♀️. Osastollamme voit tutustua kaikkiin seuramme aluksiin, tutustua laajaan valikoimaan höyrykirjallisuutta tai vaikka ostaa kotiin viemisiksi höyrylaivan virta-avaimet 🔑! Vene 20 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 7.-16.2. Nähdään silloin!
.
.
#venemessut #höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #boatfair #strix #messukeskus
Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkais Upea vuosijulkaisumme "Korsteeni" on juuri julkaistu! Jäsenille se kuuluu jäsenhintaan, muut voivat tilata tätä Mahtavaa höyrytietopakettia: steamship.fi/julkaisut.
.
.
#höyrylaiva #höyrypursiseura #steamship #vuosijulkaisu #korsteeni
Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuott Seuramme ainutlaatuisen upean vuosijulkaisun tuottaminen on taas täydessä vauhdissa. Ilmoitusmyynti ja julkaisun ennakkotilausten vastaanotto on mahdollista vielä 25.11. asti. Alkaen 100 euron panoksella yrityksesi/yhteisösi pääsee tukemaan höyrytietouden levittämistä! Lisätietoja ja mediakortti löytyy: steamship.fi/julkaisut
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #korsteeni #apujakaivataan
Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivo Suomen Höyrypursiseuran perinteinen Saimaan laivojen Karvalakkiregatta höyrytään taas lokakuun ensimmäisenä lauantaina. Laivat kokoontuvat pe-illan ja la-aamun aikana Savonlinnan matkustajasatamaan, josta ne lähtevät puksuttelemaan kohti sinisiä selkiä kello yhdentoista jälkeen.
Tervetuloa ihastelemaan höyryn ihmettä vielä ennen laivojen talviunia.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #höyrylaivaregatta #savonlinna
Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurun Höyryt Ahti, Hurma ja Warkaus sekä kaunis puurunkoinen Sälen-troolari Lappeenrannassa ⚓☀️👌.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #steamship #saimaa #lakesaimaa #veteranship #veteranboat #woodboat #autumncruise
Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuot Tänään Tampereella kunnioitettiin tasan 90 vuotta sitten syysmyrskyssä uponnutta S/S Kurua. Pelastustöissä mukana olleen S/S Tarjanteen kannelta laskettiin muistoseppele Kurun uppoamispaikalle. Uhrien muistoa kunnioittaa myös Suomen Höyrypursiseura. @hopealinjat
Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla tela Välillä pitää katsoa masun kunto kunnolla telakalla. Tämä yksilö päästetään takaisin Saimaaseen uiskentelemaan taas huomenna ⚓🚢💧.
.
.
#höyrypursiseura #höyrylaiva #telakka #shipyard #drydock #telakalla #potkuri #veteranship #steamship
Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • Suomi