Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Häme

21 helmikuun, 2021

Tarina

Aluksen tilasi vuonna 1903 Tampereen konetehtaalta (Sommer, Af Hällström&Waldens Oy) Lauttakylän Höyryvene Osakeyhtiö, jonka tarkoituksena oli harjoittaa matkustaja- ja tavaraliikennettä pitkin Loimijokea ja Kokemäenjokea Lauttakylän ja Kyttälän rautatieaseman välillä. Alkuperäisten piirustusten mukaan se oli avoin alus, jossa oli vain aaltopellistä tehty katos matkustajien suojana. Suurimmaksi matkustajaluvuksi piirustuksissa mainitaan 42. Ilmeisesti pian valmistumisensa jälkeen alukseen tehtiin muutoksia, jolloin matkustajien suojaksi rakennettiin seinät ja etukannelle ruorikoppi. Muutosten jälkeen kyseessä oli ajalle tyypillinen pieni kanneton matkustajalaiva, jossa matkustajat istuivat konehuoneen sivuille ja koneen taakse sijoitetuilla kovilla puupenkeillä. Alukselle annettiin yleiseen tapaan nimi paikan mukaan: sen nimeksi tuli ”Lauttakylä”. Reitti oli ilmeisen kannattava, sillä alus pysyi sillä vuoteen 1928 asti. Ei tosin ilman taukoa, sillä se upotettiin sisällissodan melskeissä vuonna 1918 räjäyttämällä Loimijoen pohjaan. Se kuitenkin päätettiin nostaa ja korjata takaisin liikenteeseen, mutta vain rahtiliikenteeseen ja vetämään tukkeja. Matkustajaliikenteessä sen korvasi yhtiön hankkima Tampereella 1896 rakennettu ”Tiira”.

Vuonna 1929 yhtiö laittoi omaisuutensa myyntiin. Sen molemmat alukset ja proomut myytiin maanviljelijä Kustaa Erkkilälle, jonka kuolinpesästä niiden matka jatkui 1933 Hämeenlinnaan Hämeen Faneritehtaalle. Ne muutettiin hinaajiksi, Lauttakylän saadessa nimen ”Häme”. Sen katolle asennettiin hinauskaari ja väri vaihtui valkeasta mustaksi. Lisäksi sen kylkien ikkunoiden määrä väheni puoleen, kun puolet niistä korvattiin vanerilevyillä. Tehtäväkseen se sai koivutukkien hinaamisen yhtiön tehtaan tarpeisiin, pisimpien hinausmatkojen ulottuessa aina Längelmävedelle asti. Sotavuosina 1941-43 tullutta seisokkia lukuun ottamatta hinaukset jatkuivat vuoteen 1953 asti, jolloin Häme jäi seisomaan laajojen kunnostusten ajaksi. Uudistusten jälkeen, uusilla kansirakenteilla ja sähkövaloilla varustettuna Häme palasi liikenteeseen vuonna 1955, joskin vain hetkellisesti. Kesällä 1957 sitä ei enää käytetty, ja seuraavana kesänä se myytiin Lahdentaan sahalle Tyrväntöön.

Tyrvännössä Hämeen tehtäväksi tuli tukkien hinaaminen sahan tarpeisiin, mutta syystä tai toisesta sitä ei enää katsastettu vuoden 1959 jälkeen, joskin sillä liikennöintiä jatkettiin kunnes jäätiin kiinni katsastamattomuudesta. Nyt Häme jäi seisomaan sahan rantaan, jonne se lopulta upposi. Häme palasi yleiseen tietoisuuteen 1990, kun se sahalla pidetyssä huutokaupassa myytiin yksityisomistukseen 1992.

Surkeaan kuntoon päässyt Häme vaati täysremontin, joka kestikin vuosikymmenen. Kesämökin pihalle perustetulla telakalla suurin osa rungosta uusittiin, samoin suurin osa kaarista. Uudet kansirakenteet tehtiin vanhan mallin mukaan hyödyntäen vanhoja kattorakenteita. Alkuperäinen kone saatiin vielä kunnostettua – vaikka se olikin ollut puolittain veden alla – mutta kattila jouduttiin vaihtamaan. Onneksi samantyyppinen ”Cornwall” kattila sattui löytymään. Sekin tosin vaati remontin. Suuri osa kattilan varustuksista saatiin vanhasta kattilasta, joskin vesilaseja jouduttiin etsimään. Sellaiset löydettiin sittemmin Joutsenosta, s/s Ansion vanhasta kattilasta. Kone ja kattila saatiin lopulta ajokuntoon syksyllä 2001, ja päästiin koeajolle. Seuraavana kesänä seurasi varsin työlääksi osoittautunut maantiekuljetus Tampereelle, jossa alus laskettiin Heinäkuun puolivälissä 2002 nykyiseen kotiveteensä Näsijärvelle. Vanhojen perinteiden mukaisesti laivan keulaan maalatut nimitekstit pidettiin peitettynä vesillelaskuun asti. Kymmenen kesän ajoissa Häme on osoittautunut vakaaksi ja kulkuominaisuuksiltaan hyväksi alukseksi.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Häme
  • Alustyyppi: Salonkilaiva
  • Aluksen kotipaikka: Tampere (Teisko)
  • Rakennusvuosi: 1903
  • Rak.Telakka: Tampereen Konetehdas (Sommer, Af Hällström&Waldens Oy )
  • Entiset nimet: Lauttakylä (1903-33)
  • Pituus: 12,35
  • Leveys: 3,25
  • Syväys: 1,1
  • Nopeus: 8
  • Aikaisemmat omistajat: Lauttakylän Höyryvene Oy, Lauttakylä (1903-33), Hämeen Faneeritehdas Oy, Hämeenlinna (1933-58), Veljekset Zetterman, Tyrväntö (1958-90), Yksityinen omistaja (1990-92)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound kuivahöyrykone
  • Koneen valmistusvuosi: 1903
  • Koneen valmistaja: Tampereen Konetehdas (Sommer, Af Hällström&Waldens Oy)
  • Koneteho: 39
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Cornwall-kattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1945
  • Kattilan valmistaja: Maanviljelyskonetehdas Oy
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 8
  • Tulipinta: 8
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Näsijärvi

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

12 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

12 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi