Tarina
Armas rakennettiin alkuaan vuonna 1908 Paul Wahlin konepajalla Enso Träsliperi Aktiebolagille, jonka perusti vapaaherra C.A. Standertskiöld 1889 Vuoksen Räikkölän kosken rantamaille. Perustajan idea oli myös yhtiön nimi Enso – vaihtoehtona Ensi – jolla nimellä myös yhtiön ympärille kasvanut taajama opittiin myöhemmin tuntemaan. Alus sai nimen ”Toinen”, ilmeisesti koska se oli yhtiön toinen höyryalus. Aiemmin yhtiölle oli rakennettu Enso, joka niin ikään on yhä olemassa ja Suomen Höyrypursiseuran rekisterissä. Standertskiöldiä ”Toinen” ehti kuitenkin palvella vain muutaman vuoden – vuonna 1911 tämä myi yhtiönsä A.B. W. Gutzeit & Co:lle. Kaupassa siirtyivät myös laivat. Enso sai pitää nimensä, ”Toinen” puolestaan nimettiin Armakseksi Armas Salovaaran mukaan. Gutzeitilla kun oli tapana nimetä hinaajiaan toimihenkilöidensä mukaan.
Toisen maailmansodan jälkeen oli Armas yksi niistä Saimaan 35 siviilihinaajasta, jotka otettiin valtion 1945 perustaman raivaajalaivaston käyttöön raivaamaan miinoja Suomenlahdelta, yhdeltä maailman tiheimmin miinoitetuista merialueista. Aikakirjoihin on jäänyt noista ajoista tapaus, jolloin ”sarvipää (merimiina) kolisteli Armaksen pohjaa ja pompahti esiin vanavedessä räjähtämättömänä. Mutta perässä tuli hinattava alus, ja miina kolahti siihenkin – eikä vieläkään räjähtänyt. Tappioitta hiuksia nostattavasta tilanteesta raivaajapari ei kuitenkaan selvinnyt. Hinattavan ruorissa ollut matruusi menetti malttinsa ja hyppäsi mereen. Nopeat pelastustoimetkaan eivät enää auttaneet.” Viimeiset Saimaan laivoista palautettiin siviilitehtäviinsä vasta 1948. Tämä valtava miinanraivausurakka, ”merivoimien sotakorvaus”, saatiin kuitenkin hoidetuksi kunnialla.
Armaksen työ ansioliikenteessä päättyi muiden Gutzeitin laivojen tavoin 60-luvun lopulla, ja se myytiin yksityiskäyttöön. Nämä hinasivat Armaksen Laitaatsillasta Puumalaan, mutteivät ajaneet sillä omilla koneillaan. Heiltä sen ostivat 1973 uudet omistajat. Vuodesta 1983 Armas kulki Saimaan vesiä vielä 15 vuotta, kunnes se myytiin Mannerheimin lastensuojeluliiton Porvoon yhdistykselle 1998. Alus siirrettiin Porvooseen, jossa yhdistys järjestää sillä erilaisia purjehduksia.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Armas
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Porvoo
- Rakennusvuosi: 1908
- Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
- Entiset nimet: Toinen
- Pituus: 21,61
- Leveys: 4,83
- Syväys: 2,4
- Nopeus: 10
- Omistaja: Mannerheimin Lastensuojeluliitto Porvoon Yhdistys
- Aikaisemmat omistajat: Enso Träsliperi (1908-11), Enso Gutzeit Oy (1911-7?), Yksityisiä omistajia (1973-98)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1908
- Koneen valmistaja: Paul Wahl & Co
- Koneteho: 188ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1907
- Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 2
- Käyttöpaine: 9
- Tulipinta: 70
- Kattilaan liittyen erityistä: