Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Ahkera

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Joensuulaiset liikemiehet ja sahanomistajat Simo Parviainen ja Antti Mustonen tilasivat 1870 Paul Wahl & Co:n telakalta Varkaudesta tukkilauttojen sekä proomujen vetäjäksi höyryhinaaja Ahkeran. Myöhemmin alus siirtyi kokonaan Mustosen omistukseen, kuten myös monet sahalaitokset. Aluksen päätehtäväksi tuli lautatavaralotjien hinaus Mustosen sahoilta Utrasta ja Puhoksesta Saimaan kanavan kautta Viipuriin. Paluurahtina tuotiin monenlaista tavaraa Mustosen kauppahuoneelle. Hinausmatkat saattoivat toisinaan ulottua Pietariin saakka.
Vaatimattomasta alusta valtavan omaisuuden koonneen ja kauppaneuvoksen arvon saaneen Mustosen kuoleman jälkeen hänen jättimäiseksi paisunut omaisuutensa hajosi eri tahoille. Sahoja, metsää ja irtaimistoa – mukana myös Ahkera – siirtyi 1881 englantilaisen Egerton Hubbard&Co:n Pietarissa sijaitsevalle Haaraliikkeelle. Kovin hyvin eivät Hubbardin liiketoimet kuitenkaan sujuneet: kilpailijoiden kanssa oli kiistaa Pielisjoen uitoista, ja lama vähensi puutavaran kysyntää, minkä vuoksi laivat joutuivat usein seisomaan. Hubbardin alaisuudessa Ahkera jatkoi pitkälle jo Mustosen ajoista tutuissa tehtävissään. Aluksen alkuperäinen kone oli varsin heikko, 35hv, joten se kykeni hitaasti vetämään 3-4 lotjaa. Kovin montaa matkaa se ei kesässä ehtinytkään tehdä. Arkisen aherruksen keskellä nousee esiin yksi tapahtuma, jota Ahkera pääsi todistamaan. 13.9.1898 Puumalan Parkonsaaren loiston lähellä höyrylaiva Ilmari ajoi matkustajalaiva Salaman (linkki) kylkeen ja upotti tämän. Lähistöllä ollut Ahkera irroitti kuormansa ja riensi onnettomuuspaikalle pelastamaan ne matkustajat joita ei veneisiin ollut saatu.

Vuonna 1899 Hubbard muutettiin suomalaiseksi yhtiöksi nimeltään Ab Utra Wood Ltd. Vuonna 1900 Ahkeraa kunnostettiin Paul Wahlin telakalla, jossa siihen asennettiin siinä yhä olevat kattila ja suuri compound- höyrykone. Myös kansirakenteet uudistettiin, niihin tuli ajohytti ja sen taakse hieman matalammat messi ja kapyysi. Näinä aikoina alkoi sahateollisuuden kurssi vihdoin taittua parempaan, mutta pian alkoi tilanne Suomessa muuttua poliittisesti epävarmaksi, mikä teki erityisesti ulkomaiset sijoittajat varovaiseksi. Lisäksi Utran laitokset eivät olleet tuottaneet brittiläisille toivotusti. Niinpä Gutzeitin tiedustellessa fuusiomahdollisuudesta – jossa jopa koko Gutzeit- yhtiö olisi siirtynyt Hubbardille, tämä tarjosikin Gutzeitille ostettavaksi Utra Woodia.

Norjasta ottamansa lainan turvin tämä tarttuikin tarjoukseen, ja Utra Wood siirtyi Gutzeitin omistukseen 1902. Kauppakirjan mukaisesti siirtyivät myös Utra Woodin laivat Sukkela (joka pian vaihdettiin lappeenrantalaisen Cederhvarfin ”Selmaan”), Toimi ja Ahkera Gutzeitin kasvavaan laivastoon. Samalla Ahkeran tehtävät muuttuivat: se asetettiin nippulauttojen linjahinaukseen Kuopion ja Joensuun suunnilta Rutolan ylivientilaitokselle. Gutzeit ei nähnyt järkeväksi sahaustoiminnan jatkamista Utrassa, vaan pidettiin edullisempana uittaa raakapuu Saimaan, Rutolan ylivientilaitoksen, väliväylän ja Kymijoen kautta Kotkan sahoille. Nippulauttojen lisäksi Ahkera hinasi silloin tällöin myös lotjilla haketta sellutehtaille. Aika ajoin se työskenteli myös Kotkan vesillä.

1920- luku toi tullessaan Ahkeralle uuden muodonmuutoksen. Puurakenteet pitää aika ajoin uusia, mihin kyllästyttiin lopullisesti. Ahkera saikin ilmeisesti Lypsyniemen telakalla teräksiset kannet ja kansirakenteet, joihin nyt kuului myös yläkansi komentosiltoineen, ruori- ja kapteenin hytteineen. Toisen maailmansodan jälkeen katkesi yhteys Saimaalta kanavan kautta merelle. Rautateitse kuljetettiin kuitenkin sotakorvauslaivoja sekä miinanraivaukseen määrättyjä sisävesilaivoja. Joukon mukana meni Ahkerakin satamahinaajaksi Kotkaan. Avustaessaan valtamerilaivaa hirtti kuitenkin hinausköysi kiinni ja Ahkera upposi, minkä jälkeen se kiidätettiin samaa tietä takaisin Saimaalle. Sitä pidettiin liian horjakkana satamahinaajaksi. Ahkera jatkoikin nippulauttojen hinaajana yleensä Savonlinnan ja Vuoksenniskan välillä, kunnes poistettiin liikenteestä 1958. Useimmat Gutzeitin laivoista joko myytiin, dieselöitiin tai romutettiin. Ahkera, joka oli yhtiön laivoista vanhin, päätettiin kuitenkin kunnostaa museolaivaksi. Näin kävi, ja 1971 alus nostettiin jalustalle Laitaatsillan telakan edustalle, kunnes luovutettiin Savonlinnan maakuntamuseolle uivaksi museolaivaksi vuonna 2002. Seuraavan vuosikymmenen Ahkera vietti Riihisaaren museolaiturissa. Vuonna 2013 sen omistus siirrettiin kannatusyhdistykselle, joka siirsi sen kunnostettavaksi ajokuntoon Kanavansuun telakalle Lappeenrantaan. Aluksen kotisatamana pysyy Riihisaari.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Ahkera
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1870
  • Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 23,1
  • Leveys: 4,62
  • Syväys: 2,7
  • Nopeus: 11,2
  • Aikaisemmat omistajat: A. J. Mustonen, Joensuu (1870-81), Egerton Hubbard & Co, Joensuu (1881-99), A. B. Utra Wood Ltd, Joensuu (1899-1902), Enso Gutzeit Oy, Savonlinna (1902-2002), Savonlinnan maakuntamuseo (2002-2013)
  • Laivaan liittyen erityistä: Suomen vanhin höyryalus
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1900
  • Koneen valmistaja: Paul Wahl & Co
  • Koneteho: 205 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1900
  • Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 8
  • Tulipinta: 72
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi