Tarina
Valtion rautateillä oli höyryveturien aikaan varsin suuri laivasto eri vesistöillä huolehtimassa veturien polttoaineenaan käyttämien halkojen saannista. Tähän tarkoitukseen se tilasi vuonna 1924 Lehtoniemen konepajalta ”Anteron”, joka sai nimensä VR:n Lappeenrannan piirimetsänhoitajan Antero Penttisen mukaan. Aluksen pääsuunnittelijana toimi Yrjö K. Railo. Anteron kone ja kattila ovat kuitenkin laivaa vanhemmat, vuodelta 1914. Ne on purettu ilmeisesti ”Puu”-nimisestä kaksikoneisesta rahtilaivasta, joka syystä tai toisesta muutettiin proomuksi varsin pian valmistumisensa jälkeen. Anteron kone onkin poikkeuksellisesti ”vasenkätinen”, eli sen hallintalaitteet ovat koneen vasemmalla puolella. Toisen koneen kohtalo ei ole tiedossa.
Valmistuttuaan ryhtyi Antero hinaamaan halkoproomuja junaradan varrella oleviin satamiin, eri aikoina Lappeenrantaan, Savonlinnaan, Varkauteen ja Kuopioon. Näissä satamissa halot lastattiin sitten junavaunuihin siirrettäviksi ympäri Suomea. Valtion rautateiden polttoainetoimisto huolehti junien lisäksi valtion kiinteistöjen, kuten sairaaloiden ja kasarmien, lämmityspuutarpeista. 1945 tehtiinkin ulkoistaminen, jonka seurauksena syntyi Vapo eli Valtion Polttoainetoimisto. Myös VR:n laivat siirtyivät sille, ja niin sai Anterokin korsteeniinsa kirjainten VR tilalle kirjaimet VAPO. Molempien korsteenitunnuksessa oli messinkiset kirjaimet mustalla pohjalla ja mansetin ylä- ja alareunassa valkoiset raidat.
Vapon laivaustarpeen vähentyessä muun muassa dieselvetureihin siirtymisen vuoksi jäi Antero seisomaan Luukkaan telakan rantaan 1958, kunnes se myytiin 1961 Löydön sahalle Ristiinaan. Siellä se hinasi tukkeja sahan tarpeisiin, sekä ”Pulmio” ja ”Tapio” nimisillä proomuilla selluloosahaketta Kaukopään tehtaille. Sahan lopetettua toimintansa 1965 jäi Antero seisomaan kahdeksaksi vuodeksi sahan laituriin. Sieltä sen ostivat uudet omistajat vuonna 1972, jotka palauttivat varsin rapistuneen aluksen liikenteeseen jo seuraavana kesänä. Löydön sahan aikaiseen kokovalkoiseen korsteenitunnukseen kirjoitettiin nyt mustalla A&A, jotka korvattiin myöhemmin messinkisillä kirjaimilla VR:n ja Vapon aikaiseen tapaan mustavalkoiseen mansettiin.
Omistajien alkuperäisenä ajatuksena oli siirtää alus Päijänteelle, jossa laivailusta heillä oli aiempaa kokemusta. Siirto olisi kuitenkin tullut kalliiksi nuorelle varustamolle, ja niin alus jäi Saimaalle, mitä ei ole tarvinnut katua. Nykyisen varustamon alkuvuosina Anterossa kävi tervehtimässä ja vanhoja aikoja muistelemassa Anteron ensimmäinen konemestari Eetu Ojansuu. Eetu kertoi paljon Anteron alkuajoista ja muun muassa seuraavan hauskan tarinan: ”Kun mie kyllästyin ajamaan Anteroa pimiässä jäiden tuloon asti, niin mie kirjoitin VR:n intententille kirjeen: Intententti perkele! Jos mie en saa sähköä Anteroon, niin mie en aja pimiässä. Allekirjoitus: Eetu Ojansuu. Intendentti oli ajan tasalla ja ilmeisesti myös huumorimies, joten hän vastasi Eetulle: Eetu perkele! Sie saat sähkön. Allekirjoitus: Intententti”. Näin Anteroon tuli sähkökone vuonna 1928. Mielenkiintoinen on myös tarina siitä, että sähkökone (siis turbiinin ja generaattorin paketti) otettiin keisarillisesta junasta jossa se oli silloin tyhjän panttina.
Vuodesta 1978 on Antero useimmiten nähty kyljessään Enso-Gutzeit- osakeyhtiön entinen halkoproomu ”Ilma”. Vuonna 1936 rakennettu Ilma on alunperinkin tarkoitettu linjahinaajan eväskontiksi eli kyljessä pidettäväksi halkovarastoksi. Anterohan ei sellaista tarvinnut, lotjahinaajana se söi suoraan kuormasta. Nykyään se on paljon muutakin kuin eväskontti, se tuo runsaasti kaivattua lisätilaa muuten melko ahtaaseen hinaajaan. Antero seilaa yhä Saimaalla.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Antero
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Puumala
- Rakennusvuosi: 1924
- Rak.Telakka: Lehtoniemi & Taipale Fabriker, Joroinen
- Entiset nimet: –
- Pituus: 18,41
- Leveys: 4,21
- Syväys: 2,18
- Nopeus: 9
- Aikaisemmat omistajat: VR/Vapo (1924-56), Löydön saha (1956-72), Yksityiset omistajat (1972-2014)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1914
- Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
- Koneteho: 130ihv
- Koneeseen liittyen erityistä: Vasenkätinen, ollut aiemmin kaksikoneisessa laivassa styyrpuurin puoleinen kone
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1914
- Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 50
- Kattilaan liittyen erityistä: