Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Heinävesi

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Heinäveden kanavien valmistuminen ja reitin avaaminen 1906 sai aikaan paikallisen innostuksen: kauniille reitille oli saatava höyrylaivoja. Jo ennen reitin avaamista olikin perustettu Heinäveden Höyryvenhe Osuuskunta 1905. Kun Heinäveden asukkailta ei saatu tarvittavaa rahamäärää kerättyä kasaan, laajennettiin keräysaluetta. Yhtiön osakkaat koostuivat pääasiassa Heinäveden ja lähipitäjien maanviljelijöistä, kauppiaista ja käsityöläisistä, olipa mukana renkejäkin. Yhtiön ensimmäinen laiva, Heinävesi I, valmistui Paul Wahlin konepajalta varkaudesta 1906. Se sai ottaa 200 matkustajaa, joille olikin tarjolla lukuisia hyttejä ja useampikin salonki.

Heinävesi I lähti Kuopiosta kello 13.30, paitsi rippisunnuntaisin, jolloin se kuljetti kirkkoväkeä. Heinävedelle, jossa se myös yöpyi, alus saapui puolen yön aikaan. Savonlinnasta lähdettiin samoin poikkeuksin kello 13.00 ja Kerman rannasta klo 03:00. Yöpymispaikka pysyi samana kymmenen vuotta, kunnes se 1916 siirtyi Säynetkoskelle. Heinäveden reitti oli kauniina reittinä turistien suosiossa. Laivan vieraskirjoista löytyykin paljon matkailijoiden jättämiä terveisiä. Joukossa oli myös paljon ulkomaalaisia, suurin osa eri puolilta Eurooppaa, mutta myös eksoottisemmista maista. Erityisesti alus oli kuitenkin tärkeä paikalliselle väestölle, jolle se oli oikeastaan ainoa kulkuväline kaupunkeihin, joissa käytiin myymässä omia tuotteita ja ostamassa niitä mitä itse ei tuotettu.

Heti ensimmäisen laivan valmistuttua Osuuskunta tilasi toisen aluksen, Heinävesi II:n. 1909 valmistui Heinävesi III, joka oli tosin edellisiä selvästi pienempi. Osuuskunta kannatti suhteellisen hyvin. Parhaiten pärjäsi yleensä Heinävesi I, huonoiten III, jonka roolina tosin olikin tuoda syrjäisemmiltä laitureilta matkustajia isompien ”sisartensa” kyytiin. Suurin osa tuotoista saatiin matkustajaliikenteestä, rahdin osuuden ollessa noin 15–20% matkustajatuloista. Menopuolella palkat muodostivat noin 25–30, polttoaineena käytetyt halot 11–12 ja korjaukset noin 5 prosenttia vuotuisista kuluista. 1916 Osuuskunta osti jo neljännen laivansa, ”Kallaveden”, joka nimettiin Heinävesi IV:ksi. Sen toimialueena oli Juojärvi.

Osuuskunta oli tuottanut melko hyvin, mutta laivojen nopeasta hankkimisesta oli myös kertynyt velkaa. Kohtalokas takaisku sattui marraskuussa 1919, jolloin Heinävesi II ajoi jäissä karille ja sai vuodon. Matkustajat pelastettiin läheiseen Paimensaareen, josta parin tunnin odottelun jälkeen sattumalta ohi kulkenut Ahlström- yhtiön Parsifal (linkki?) otti heidät kyytiin ja vei Kuopioon. Laivan pelastaminen oli kuitenkin vaikeampaa. Projektiin osallistui lukuisia laivoja, joukossa mm. Gust. Ranin Oy:n hinaaja Vipunen (linkki?). Pitkä oikeusjuttu ja kallis pelastusoperaatio olivat ehkä tärkein syy Osuuskunnan vararikkoon 1921. Sen omaisuus siirrettiin perustetulle Heinäveden Höyrylaiva Osakeyhtiölle, joka otti maksettavakseen osuuskunnan velat. Laivojen toimintaan tämä ei juuri vaikuttanut, ne jatkoivat vanhoilla reiteillään. Laivoja kuitenkin huomattiin olevan liikaa, ja Heinävesi III myytiinkin pian, Heinävesi IV:n myynnin seuratessa 1928. Ensimmäiset Heinävedet jatkoivat uurastustaan, ja niihin myös investoitiin: Heinävesi I korjattiin perusteellisesti 1931 Savonlinnan konepajalla.

1950-luvulla alkoi autoistuminen ja uusien teiden rakentaminen näkyä aluksen matkustajamäärissä. Painopiste alkoi siirtyä entistä enemmän turistiliikenteeseen. Kuopio- Savonlinna väli ajettiinkin nyt yhdessä päivässä. Vuonna 1965 sen taloudellisuutta pyrittiin parantamaan asentamalla halkolämmityksen tilalle öljypoltin. Heinäveden Höyrylaiva Oy lopetti toimintansa 1967, jolloin ”ykkönen” siirtyi Saimaan Laivamatkat Oy:n omistukseen. Saimaan alueen kuntien omistama Saimaan Laivamatkat Oy perustettiin 1967, ja se hankki lippunsa alle kymmenenkunta perinteistä matkustajahöyryä. Heinäveden nimestä putosi tällöin ”ykkönen” pois, ja aluksesta tuli vain ”Heinävesi”, jolla nimellä se edelleen tunnetaan. Saimaan Laivamatkatkin kokivat kuitenkin konkurssin 1981. Muutama aluksen kohtalosta huolestunut savonlinnalainen osti aluksen huutokaupasta, perustaen uuden ”Savonlinnan Laivat”- yhtiön. Laivan reitiksi tuli nyt Savonlinna-Punkaharju-Savonlinna. Reittiliikenteen aikataulujen ulkopuolella sitä käytettiin myös tilausristeilyihin. Viimeiset vuodet alus on ollut Laitaatsillan telakalla.

Tekniset tiedot

Aluksen nimi: Heinävesi
Alustyyppi: Matkustajalaiva
Aluksen kotipaikka: Savonlinna
Rakennusvuosi: 1906
Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
Entiset nimet: Heinävesi I (1906-68)
Pituus: 26,9
Leveys: 6,7
Syväys: 2,1
Nopeus: 8
Aikaisemmat omistajat: Heinäveden Höyryvenhe osuuskunta/Heinäveden Höyrylaiva Oy (1906-67), Saimaan Laivamatkat Oy (1967-81)
Laivaan liittyen erityistä:
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1906
Koneen valmistaja: Paul Wahl & Co
Koneteho: 150ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1906 (?)
Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co
Polttoaine: Polttoöljy
Tulitorvet (kpl): ?
Käyttöpaine: ?
Tulipinta: ?
Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi