Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Hurma

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Hurma on rakennettu vuonna 1902 Viipurin telakalla Viipurissa. Alus rakennettiin hinaajaksi T. & J. Salvesen osakeyhtiön käyttöön. Alkuperäisiä piirustuksia tai valokuvia tuolta ajalta ei ole tiettävästi säilynyt, mutta kuvausten perusteella tiedetään, että aluksessa on kansirakenteita ollut vain pieni ruorihytti. Muutenkin aluksen varhaisvuosista tiedetään suhteellisen vähän. Talvella 1909 alukseen vaihdettiin Viipurin konepajalla tehokkaammat kone ja kattila. Joitakin uutisia aluksesta löytyy sanomalehdistä, koskien enimmäkseen sen keväisin avaamia laivaväyliä.

Vuonna 1916 Oy Kaukas Ab osti Salvesenin liiketoiminnan ja sitä kautta S/S Hurma siirtyi muun yrityksen laivaston mukana Kaukaan omistukseen. Yhtiö jatkoi kuitenkin toimintaansa vanhalla nimellään, ja Salvesenin ”S”-tunnus säilyi Hurman korsteenissa toistaiseksi. Koska Kaukaalla oli riittävästi hinaajia jo ennestään, pyrki se myymään Hurman, mutta lopulta se vain päädyttiin vuokraamaan yhdeksi kesäksi Venäjän Kauppa- ja Teollisuusministeriön polttoainekomitealle, jonka tarkoitus oli polttopuun hankkiminen Suomesta Pietariin. Vuodesta 1919 aluksen kulkemiset tunnetaan varsin hyvin. Vahva hinaaja oli useana vuonna ensimmäinen tai viimeinen Lappeenrannan vesillä kulkenut alus. 1923 Hurma siirtyi Kaukaan lipun alle tämän liitettyä omistamiensa Salvesenin ja Cederbergin laivastot omaan liikenneosastoonsa. 1924 Hurman korsteeniin ilmestyikin kolme valkoista raitaa symboloimaan kolmea yhtiötä sekä niiden päälle Kaukaan lankarullaa esittävä logo. Hurman tehtävänä oli tavallisesti nippulauttojen hinaaminen Joensuusta tai Tikasta Savonlinnan kautta Lauritsalaan.

Talvella 1935 Hurmaan tehtiin mittavia uudistustöitä yhtiön omalla telakalla. Yhtiöllä ei ollut jäänmurtajaa, joten Hurmasta päätettiin tehdä sellainen. Sen keula muotoiltiin jäänmurtamiseen sopivammaksi, kylkilevyt vaihdettiin paksumpiin ja kaaret uusittiin. Niitä laitettiin tavallista tiheämpään ja samalla laivaa levennettiin lähes metrillä. Aluksen huippunopeus hieman putosi – se oli aiemmin ollut 12 solmua – mutta siitä tuli erinomainen jäänmurtaja, jonka kerrotaan murtaneen jopa 40-50 cm paksua jäätä. Rungon muutosten yhteydessä rakennettiin alukseen myös uudet, suuremmat kansirakenteet. Jo vanhastaan varsin paljon käytetystä aluksesta tuli muutosten jälkeen purjehduskauden pidennyttyä yhtiön eniten käytetty alus. Sota-aikana sitä käytettiin lähes ympäri vuoden puolustusvoimien käytössä, mistä Kaukas-yhtiö ei tosin ollut kovin mielissään laivan paksuissa jäissä kärsimien vaurioiden takia.

Sotien jälkeen Hurma jatkoi arkista aherrustaan enimmäkseen nippulauttoja, toisinaan proomuja ja rinkilauttoja hinaten aina 50-luvun lopulle asti. Tuolloin käyttö alkoi vähetä, ja vuonna 1959 Hurma pantiin kokonaan seisomaan, samoin pariksi vuodeksi 60- luvun alkupuolella. 9 hengen ja emännän käsittävä miehistö yhdessä varsin suuren polttoainekulutuksen kanssa söi kannattavuutta, mitä koitettiin parantaa muuttamalla laiva 1965 öljylämmitteiseksi, minkä jälkeen säästettiin lämmittäjien palkat. Vuonna 1969 alus siirtyi yritysjärjestelyiden johdosta Tehdaspuu Oy:n omistukseen. Sen korsteeniin tuli Kaukaan ”lankarullan” tilalle ”T”-kirjain, kolmen valkoisen pannan kuitenkin säilyessä. 70-luvulla hinaukset kuitenkin jatkuvasti vähenivät. Silloin tällöin ajettiin tosin erilaisia huviajoja. Kesä 1974 jäi Hurman viimeiseksi hinaustehtävissä. Sen jälkeen sillä on ajettu edustus- ja huviajoja, enimmäkseen Tehdaspuun (sittemmin UPM Metsä OY:n) vierasryhmiä ja omaakin väkeä – alus on edelleen kauppalaivarekisterissä. Keväällä 1996 Hurman korsteenimerkki muuttui kolmannen kerran, T-merkin tilalle tuli UPM:n aarnikotka. Seuraavana vuonna se muutettiin takaisin puulämmitteiseksi – ”vuoden kulttuuriteko”, kuten yhtiön Metsä -lehti tapauksen otsikoi. Hurma liikkuu Lappeenrannasta käsin niin meren kuin Saimaan ylävesienkin suunnilla.

Tekniset tiedot

Aluksen nimi: Hurma
Alustyyppi: Hinaaja
Aluksen kotipaikka: Lappeenranta
Rakennusvuosi: 1902
Rak.Telakka: Viipurin konepaja
Entiset nimet: –
Pituus: 23,6
Leveys: 5,6
Syväys: 2,73
Nopeus: 10
Omistaja: UPM Kymmene Oyj
Aikaisemmat omistajat: Ab T. & J. Salvesen (1902-20), Oy Kaukas Ab (1923-68), Tehdaspuu Oy (1969-95)
Laivaan liittyen erityistä:
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1901
Koneen valmistaja: Viipurin Konepaja
Koneteho: 268 ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1927
Kattilan valmistaja: Viipurin Konepaja
Polttoaine: Puu
Tulitorvet (kpl): 2
Käyttöpaine: 8
Tulipinta: 85
Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi