Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Janne

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Iisalmen – Kuopion reitillä kulkeneiden matkustajalaivojen ”Axelin” ja ”Ilman” lopetettua kulkuvuoronsa syntyi tyhjiö, jota täyttämään perustettiin kauppiaiden Koponen ja Väisänen toimesta Nerkoon Höyryvenhe Oy. Tarkoituksena oli harjoittaa matkustajaliikennettä Iisalmesta Nerkoolle, mitä tarkoitusta varten hankittiin lähiliikenteen pieni matkustajahöyry ”Mesak”. Tämä kuitenkin korvattiin pian Puruvedeltä ostetulla uudehkolla, Savonlinnassa 1907 rakennetulla ilmeisesti ”Puruvesi”- nimisellä laivalla, jolle annettiin nimeksi Nerkoo. Se sai ottaa lähes 100 matkustajaa, joka Nerkoo – Iisalmi reitillä katsottiin riittäväksi määräksi.

Aluksen taival Nerkoona jäi tällä erää lyhyeksi, sillä se myytiin 1912 nurmeslaiselle kauppiaalle M. Koistiselle. Alus sain nimen ”Rannikko” ja asetettiin reitille Nurmes – Kuokkanen – Virsunranta – Vuokko. Alus keskittyi ilmeisesti hieman aiempaa enemmän rahtiliikenteeseen, koska sen ilmoitettiin nyt ottavan n. 70 matkustajaa. Rahtia se kuljetti sitäkin enemmän: maalaistuotteita, voita, kalaa, maitoa ynnä muuta toiseen suuntaan, ja kaupassa myytäviä erikoisempia ”puotitavaroita” toiseen. Kauppias Koistinen oli tunnettu myös taitavana konemiehenä, joka itse huolehti monista koneen kunnostuksista, välttyen monelta konepajalle tehdyltä matkalta. Tämä oli yksi syy miksi hänen useat laivansa menestyivät varsin hyvin.

Koistisella oli useampikin laiva, mutta jostain syystä hän myi ”Rannikon” jo parin kesän jälkeen takaisin Iisalmen vesille. Ostajana oli Nerkoon saha, joka antoi alukselle jälleen nimen Nerkoo. Hinaajaksi muutettu Nerkoo siirtyi Enso-Gutzeit yhtiön suureen hinaajalaivastoon 1916, saaden 1932 yhtiön nimeämiskäytännön mukaisen nimen ”Janne” Janne Holmströmin mukaan.

Pariisin rauhansopimuksessa Suomi velvoitettiin raivaamaan Suomenlahti puhtaaksi miinoista. Kalustopulan vuoksi myös Saimaan hinaajia liitettiin 1945 perustettuun raivaajaosastoon. Janne oli yksi näistä, toimien oman laivueensa lippulaivana. Miehistönä aluksessa oli laivueen komentaja, laivan päällikkö, konemestari, raivausaliupseeri ja kymmenen varusmiestä, eli kuusi kansimiestä, kaksi lämmittäjää, radisti ja kokki. Jannen tukikohta oli aluksi Kluusholmassa, Pellingin naapurisaaressa. Sieltä siirryttiin Kirkonmaalle. Raivausalueen yltäessä Viron rannikolle tehtiin pitkiä päiviä, lähtö oli aamukuudelta ja illalla palattiin tukikohtaan. Viikonloput vietettiin tukikohdassa. Laivoihin oli maalattu korsteeniin raivausryhmän tunnus, runkoon valkoinen pystyviiva raivaajien tunnuksena, saalingissa liehui raivausliina, jossa oli kirjain F. Henkilökunnalla oli vihreä raita asetakin hihassa raivausryhmän tunnuksena. Laivan peräkannella oli raivausvintturi, jonka vaijerin päässä oli pinnalla hinattava leija. Pinnan alla oli syvyysvakaajia, joilla säädettiin raivaussyvyys, sekä räjäytystarttuja, jolla räjäytettiin miinan ankkurivaijeri poikki, jolloin miina nousi pintaan eliminoitavaksi. Poijutarttuja oli toinen tapa löytää miinat. Sitäkin hinattiin laivan perässä ja se ilmoitti poijun avulla miinan löytyneen. Tämän jälkeen käytettiin räjäytystarttujaa miinan pinnalle saamiseen. Raivaukset lopetettiin vuonna 1948, jolloin loputkin Saimaan siviilihinaajat palautettiin arkiseen aherrukseensa.

Miinanraivauksen jälkeen Janne palasi Gutzeitin töihin. 1966 se myytiin yksityiskäyttöön, uusi omistaja muisteli sittemmin kauppoja seuraavasti: ”Höyrylaivoista kiinnostuin jo nuorena opiskelijapoikana – – Opiskelin ennen sotia Saksassa ja matkustin höyrylaivalla kotiin ja takaisin useaan otteeseen. Joka laivassa olin vakituinen vieras konehuoneessa ja konemestarin hyvä kaveri – höyrykoneen tekniikka kiinnosti kovasti. Myöhemmin, vuodesta 1959 lähtien, seilasimme useaan otteeseen Kaimalla Päijänteellä.” Hän kertoo ajaneensa kerran Laitaatsillan ohi, nähneensä useita höyryhinaajia laiturissa ja käyneensä kysymässä olisikohan jokin niistä myytävänä. Hänelle suositeltiin Jannea, koska siihen oli vain vuotta aiemmin tehty 20 000 markan remontti ja asennettu uusi muuntaja.

Uudesta omistajasta tuli ensimmäinen Gutzeitilta höyrylaivan huvikäyttöön ostanut henkilö. Seuraavana vuonna hän oli myös mukana Suomen Höyrypursiseuran perustavassa kokouksessa yhtenä perustajajäsenistä. Janne jatkaa edelleen kulkuaan Saimaalla, kotisatamanaan Savonlinna.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Janne
  • Alustyyppi: Hinaaja, alun perin matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1907
  • Rak.Telakka: Savonlinnan Konepaja
  • Entiset nimet: Puruvesi (1907-?), Nerkoo (?-1912), Rannikko (1912-14), Nerkoo (1914-32)
  • Pituus: 20,17
  • Leveys: 4,82
  • Syväys: 2,1
  • Nopeus: 10
  • Aikaisemmat omistajat: ?, Nerkoon Höyryvenhe Oy(?-1912), M. Koistinen, Nurmes (1912-14), Nerkoon saha (1914-16), Enso Gutzeit Oy (1916-66), Yksityinen omistaja (1966-?)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1907 (Onko kuitenkin vaihdettu hinaajaksi muunnettaessa?)
  • Koneen valmistaja: Savonlinnan konepaja
  • Koneteho: 165 IHV
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1907
  • Kattilan valmistaja: Venäjä (?)
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 64
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

120

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 24

Open
Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä. 
#steamship #ssturso

Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä.
#steamship #ssturso
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 4

Open
Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.

Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.
...

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

Katso lisää Follow on Instagram
This error message is only visible to WordPress admins
Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi