Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Joh-Parviainen

21 helmikuun, 2021

Tarina

Joh-Parviaisen syntyvaiheet olivat poikkeuksellisen mutkikkaat. Aluksen tilasi Joh-Parviainen osakeyhtiö, joka tarvitsi kipeästi uutta hinauskalustoa Päijänteelle. Sen kuljetuksista vastasi tuolloin lähinnä vanha ja heikkotehoinen siipiratashöyry Sampo. Jo 1903 antoi yhtiön prokuristi Hugo Parviainen insinööri Konstantin Janssonille tehtäväksi uuden hinaajalaivan suunnittelemisen. Yleensä tuohon aikaan oli tapana vaan ilmoittaa konepajalle minkä kokoinen ja tehoinen alus haluttiin. Parviainen päätti kuitenkin toisin, hän lähetti kilpailutusmielessä teettämänsä piirustukset ja vaatimukset peräti seitsemälle eri konepajalle. Hänen vaatimuksensa, joihin kuului muun muassa tehokas trippelikone, olivat kuitenkin varsin ankarat, mikä yhdessä konepajateollisuuden noususuhdanteen, minkä vuoksi konepajoilla muutenkin riitti tilauksia yllin kyllin, kanssa vaikeutti sopimuksen aikaansaamista minkään toimittajan kanssa. Välillä tilausehdot muuttuivat ja suunniteltiin pienempää hinaajaa, välillä koko hanke hautautui pariksi vuodeksi. Lopulta Parviainen kuitenkin pääsi sopimukseen Porvoon Konepajan kanssa hinaajan – josta tuli Päijänteen ”kuningashinaaja” vuosikymmeniksi ennen ”Ruotsalaisen” (300ihv) valmistumista 1937 –rakentamisesta.

Joh-Parviainen rakennettiin Porvoossa ja koottiin ja varustettiin Lahdessa lopulta toukokuussa 1908 ja aloitti työnsä Säynätsalon tehtaiden palveluksessa. Se oli yksikantinen, kuten useimmat tuon ajan hinaajat, ja pääkannella sijaitsivat ainoastaan pentteri ja ajohytti. Joh-Parviainen hinasi Päijänteellä tukkeja Parviaisen tehtaalle sekä veti rautaisilla Sampo- ja puurakenteisilla Salo-proomuilla valmiita tuotteita Lahden ja Jyväskylän satamiin junavaunuihin kuormattavaksi. Varsinkin alkuvuosinaan se toimi myös kelirikkoaluksena Jyväskylän ja Säynätsalon välillä. Päijänteen vahvimpana hinaajajäänmurtajana se selvisi yleensä voittajana kevätkilvassa, jossa ensimmäisenä Jyväskylään saapunut alus sai ilmaisen laituripaikan kesäksi. Joh. Parviaisen tehtaat siirtyivät 1947 yrityskaupan myötä Enso Gutzeit yhtiön omistukseen, missä yhteydessä myös sen laivat, Joh-Parviainen mukaan lukien, saivat korsteeniinsa tunnukseksi Enson valkoisen tähden. Laivan töihin muutos ei kuitenkaan suuremmin vaikuttanut.

1920-luvun taitteessa laivan ulkoasua ja sisustusta kohennettiin. Siihen tehtiin siltakansi jolle sijoitettiin ajohytti ja edustustarkoituksiin soveltuva salonki. Navigointivarmuutta parannettiin komealla kompassilla ja valonheittimellä. Myöhemmin lisättiin myös kort-tunneli hinaustehoa parantamaan. Nykyisen ulkomuotonsa alus sai vuoden 1951 korjauksissa. Samassa yhteydessä alus sai uudemman kattilan ja höyryvinssin, sillä vasta näin myöhään päätettiin siirtyä vaijerihinaukseen. Kattila saatiin Saimaalta dieselöidystä ”Voitto”-hinaajasta. Vaihtelua arkiseen aherrukseen toivat yhtiön isäntien vieraineen suorittamat edustuspurjehdukset ja syksyiset jahtimatkat. Aluksella mukana olleista tunnetuista kansalaisista mainittakoon esimerkiksi akateemikot Alwar Aalto ja Wäinö Aaltonen.

Ammattikäytön päätyttyä 1965 oli romuttajan hitsauslaitteet jo nostettu laivan kannelle, kun uusi omistaja ehti hätiin ja osti laivan romukauppias Tauno Häkkiseltä 1970. Parviainen oli tuolloin öljylämmityksellä, mutta muutettiin sittemmin takaisin halkolämmitteiseksi. Laivalla ajeltiin innokkaasti, ja 70- luvulla sen erikoisuudeksi muodostuivat pitkät purjehduskaudet, sillä ajettiin usein talvisinkin jäissä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Joh-Parviainen
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Vääksy
  • Rakennusvuosi: 1908
  • Rak.Telakka: Borgå Mekaniska Werkstad, Porvoo
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 21,38
  • Leveys: 4,86
  • Syväys: 2,2
  • Nopeus: 7
  • Aikaisemmat omistajat: Joh-Parviainen Oy (1908-47), Enso-Gutzeit (1947-65), Av-system Oy, Yksityisiä omistajia (1965-85)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1908
  • Koneen valmistaja: Jones Burton, Englanti
  • Koneteho: 175ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1937
  • Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja, Savonlinna
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 80
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Päijänne-Keitele

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

122

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 26

Open
Kuvasatoa Tampereelta
Hieno regattapäivä!

Kuvasatoa Tampereelta
Hieno regattapäivä!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 17

Open
Näsijärven Höyrylaivaregatta Mustalahdessa 26.8.2023. Tule viettämään viimeisiä kesäpäiviä höyryhenkisessä tunnelmassa!
#steamship #visittampere #tampere #näsijärvi #höyrylaiva

Näsijärven Höyrylaivaregatta Mustalahdessa 26.8.2023. Tule viettämään viimeisiä kesäpäiviä höyryhenkisessä tunnelmassa!
#steamship #visittampere #tampere #näsijärvi #höyrylaiva
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 24

Open
Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä. 
#steamship #ssturso

Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä.
#steamship #ssturso
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 4

Open
Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.

Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.
...

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi