Tarina
Matkustajalaivaliikenne Kuopion ja Karjalankosken välisellä noin 45 kilometrin mittaisella Muuruveden reitillä alkoi 1860-luvulla. Vuonna 1897 paikkakunnalle perustettiin ”Kosken Höyrywenhe Osakeyhtiö”, joka hankki Lehtoniemen konepajalta ”Koski” nimisen laivan. Vuonna 1903 se osti käytettynä ”Lempi”-nimisen laivan, joka kuitenkin liikenteen kasvaessa kävi pienenpuoleiseksi. Niin yhtiö päätti jo 1904 tilata uuden laivan Lehtoniemestä. ”Karjalankoskeksi” nimetty alus saapui Lehtoniemestä Kuopioon 1. kesäkuuta 1905. Sanomalehti Pohjois-Savo kehui laivaa erittäin mukavaksi ja hienosti sisustetuksi, mainitsee siinä olevan sähkövalot ja 18 makuupaikkaa. Nopeudeksi mainitaan 20 kilometriä tunnissa. Lehti myös mainitsee aluksen olleen suunniteltu myös jäänmurtamiseen. Alkujaan yksikantinen Karjalankoski muutettiin kaksikantiseksi 1914. Nykyään se on ”puolitoistakantinen”. Uudistuksista mainittakoon myös kattila, joka alukseen vaihdettiin 1936.
Karjalankoski jatkoi yhdessä Kosken kanssa reitillään harvinaisen pitkään. Vuonna 1947, yhtiön täyttäessä 50 vuotta, uskoi vakavarainen Koski-yhtiö autoliikenteen asettamasta kilpailusta huolimatta voivansa ylläpitää säännöllistä liikennettä alkuperäisesti liikennöitäviksi ottamillaan linjoilla. Toiveikkuus osoittautui kuitenkin ylimitoitetuksi, varsinkin kun Karjalankoski paloi lähes kokonaan toukokuun 9. päivänä vuonna 1948. Palossa kuoli aluksen päällikkö. Karjalankoski päätettiin vielä korjata, mutta kunnostus kävi yhtiölle kalliiksi. Lisäksi vuonna 1947 valmistunut Jännevirran silta lisäsi tuntuvasti autoliikenteen kilpailukykyä. Tavaraliikenteen loppuminen Juankosken tehtaan ”pässiradalla” 1949 vähensi laivojen rahtituloja. Yhtiön taloudellisen tuloksen heikentyminen pakotti toisen laivan, ”Kosken”, myyntiin hinaajaksi 1952. Myöhemmin se palautettiin matkustajalaivaksi ja se on edelleen kulussa Kuopion risteilyliikenteessä, tosin moottorilaivana.
Koski-yhtiön loppu oli lähellä, ja Karjalankoskenkin osalta liikenne päättyi 1957. Alus myytiin yksityisille omistajille. Myöhemmin se kulki lähinnä tilaus- ja risteilyliikenteessä, kunnes se vuonna 1991 myytiin uudelle omistajalle. Kun tämän voimat alkoivat ehtyä ja kunnossapitoon vaadittua aikaa ei tahtonut löytyä, pantiin alus jälleen haikein mielin myyntiin. Ostajiksi löytyivät kuopiolaiset veljekset, joiden alkuinnostusta kuvaillaan seuraavasti: ”Myö käytiin Muuruveellä yhen kaverin teräsveneellä. Siellä yhessä laiturissa rupesin puhumaan, että mistähän löytys semmonen laiva, mihin sopis koko veljesporukka kyytiin. Puolentoista kuukauven päästä tuli tieto, että hän tietäs semmosen Karjalankoski-nimisen laivan, jota kannattais käyvä kahtomassa.” Laivaa käytiin katsomassa ja siihen ihastuttiin. Kun saatiin asiansa osaavalta kirvesmieheltä lupaus remontin teosta, tehtiin ostopäätös. Alus siirrettiin Laitaatsiltaan, jossa telakan miehet kunnostivat sen pohjan ja Lyytikäinen hytit, minkä jälkeen alus ajettiin omilla koneillaan Kuopioon. Paljon on tehtykin, ja alus on nyt edustavassa kunnossa, kotisatamanaan Kuopio.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Karjalankoski
- Alustyyppi: Matkustajalaiva, 2-kantinen
- Aluksen kotipaikka: Kuopio
- Rakennusvuosi: 1905
- Rak.Telakka: Lehtoniemi& Taipale Fabriker
- Entiset nimet: Apollo (keväällä 1969, ei liikkunut kyseisellä nimellä)
- Pituus: 24,23m (mittapituus 23,96m)
- Leveys: 6,55
- Syväys: 2,14
- Nopeus: 10
- Aikaisemmat omistajat: Kosken Höyryvenhe Osakeyhtiö (1905-1962), Yksityiset omistajat (1962-67), Saimaan Laivamatkat (1967-68), Yksityiset omistajat (1968-69), Yksityiset omistajat (1969-76), Saimaan Laivamatkat Oy (1976-82), Imatran Höyrylaiva Oy (1982-90), Yksityiset omistajat (1991-2008)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1905
- Koneen valmistaja: Lehtoniemi & Taipale Fabriker
- Koneteho: 135ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1936
- Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
- Polttoaine: Kevyt polttoöljy
- Tulitorvet (kpl): 2
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 58
- Kattilaan liittyen erityistä: