Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Karjalankoski

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Matkustajalaivaliikenne Kuopion ja Karjalankosken välisellä noin 45 kilometrin mittaisella Muuruveden reitillä alkoi 1860-luvulla. Vuonna 1897 paikkakunnalle perustettiin ”Kosken Höyrywenhe Osakeyhtiö”, joka hankki Lehtoniemen konepajalta ”Koski” nimisen laivan. Vuonna 1903 se osti käytettynä ”Lempi”-nimisen laivan, joka kuitenkin liikenteen kasvaessa kävi pienenpuoleiseksi. Niin yhtiö päätti jo 1904 tilata uuden laivan Lehtoniemestä. ”Karjalankoskeksi” nimetty alus saapui Lehtoniemestä Kuopioon 1. kesäkuuta 1905. Sanomalehti Pohjois-Savo kehui laivaa erittäin mukavaksi ja hienosti sisustetuksi, mainitsee siinä olevan sähkövalot ja 18 makuupaikkaa. Nopeudeksi mainitaan 20 kilometriä tunnissa. Lehti myös mainitsee aluksen olleen suunniteltu myös jäänmurtamiseen. Alkujaan yksikantinen Karjalankoski muutettiin kaksikantiseksi 1914. Nykyään se on ”puolitoistakantinen”. Uudistuksista mainittakoon myös kattila, joka alukseen vaihdettiin 1936.

Karjalankoski jatkoi yhdessä Kosken kanssa reitillään harvinaisen pitkään. Vuonna 1947, yhtiön täyttäessä 50 vuotta, uskoi vakavarainen Koski-yhtiö autoliikenteen asettamasta kilpailusta huolimatta voivansa ylläpitää säännöllistä liikennettä alkuperäisesti liikennöitäviksi ottamillaan linjoilla. Toiveikkuus osoittautui kuitenkin ylimitoitetuksi, varsinkin kun Karjalankoski paloi lähes kokonaan toukokuun 9. päivänä vuonna 1948. Palossa kuoli aluksen päällikkö. Karjalankoski päätettiin vielä korjata, mutta kunnostus kävi yhtiölle kalliiksi. Lisäksi vuonna 1947 valmistunut Jännevirran silta lisäsi tuntuvasti autoliikenteen kilpailukykyä. Tavaraliikenteen loppuminen Juankosken tehtaan ”pässiradalla” 1949 vähensi laivojen rahtituloja. Yhtiön taloudellisen tuloksen heikentyminen pakotti toisen laivan, ”Kosken”, myyntiin hinaajaksi 1952. Myöhemmin se palautettiin matkustajalaivaksi ja se on edelleen kulussa Kuopion risteilyliikenteessä, tosin moottorilaivana.

Koski-yhtiön loppu oli lähellä, ja Karjalankoskenkin osalta liikenne päättyi 1957. Alus myytiin yksityisille omistajille. Myöhemmin se kulki lähinnä tilaus- ja risteilyliikenteessä, kunnes se vuonna 1991 myytiin uudelle omistajalle. Kun tämän voimat alkoivat ehtyä ja kunnossapitoon vaadittua aikaa ei tahtonut löytyä, pantiin alus jälleen haikein mielin myyntiin. Ostajiksi löytyivät kuopiolaiset veljekset, joiden alkuinnostusta kuvaillaan seuraavasti: ”Myö käytiin Muuruveellä yhen kaverin teräsveneellä. Siellä yhessä laiturissa rupesin puhumaan, että mistähän löytys semmonen laiva, mihin sopis koko veljesporukka kyytiin. Puolentoista kuukauven päästä tuli tieto, että hän tietäs semmosen Karjalankoski-nimisen laivan, jota kannattais käyvä kahtomassa.” Laivaa käytiin katsomassa ja siihen ihastuttiin. Kun saatiin asiansa osaavalta kirvesmieheltä lupaus remontin teosta, tehtiin ostopäätös. Alus siirrettiin Laitaatsiltaan, jossa telakan miehet kunnostivat sen pohjan ja Lyytikäinen hytit, minkä jälkeen alus ajettiin omilla koneillaan Kuopioon. Paljon on tehtykin, ja alus on nyt edustavassa kunnossa, kotisatamanaan Kuopio.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Karjalankoski
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva, 2-kantinen
  • Aluksen kotipaikka: Kuopio
  • Rakennusvuosi: 1905
  • Rak.Telakka: Lehtoniemi& Taipale Fabriker
  • Entiset nimet: Apollo (keväällä 1969, ei liikkunut kyseisellä nimellä)
  • Pituus: 24,23m (mittapituus 23,96m)
  • Leveys: 6,55
  • Syväys: 2,14
  • Nopeus: 10
  • Aikaisemmat omistajat: Kosken Höyryvenhe Osakeyhtiö (1905-1962), Yksityiset omistajat (1962-67), Saimaan Laivamatkat (1967-68), Yksityiset omistajat (1968-69), Yksityiset omistajat (1969-76), Saimaan Laivamatkat Oy (1976-82), Imatran Höyrylaiva Oy (1982-90), Yksityiset omistajat (1991-2008)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1905
  • Koneen valmistaja: Lehtoniemi & Taipale Fabriker
  • Koneteho: 135ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1936
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Polttoaine: Kevyt polttoöljy
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 58
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

12 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

12 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi