Tarina
Pienten höyryveneiden historian jäljittäminen on usein hankalaa, niistä kun ei useimmiten yksityisomisteisina ole juuri arkistotietoja säilynyt. Kirvesniemenkin kohdalla aluksen alkuperä on hämärän peitossa. Useimmissa lähteessä mainitaan sen rakennusvuodeksi 1881, mikä kuitenkin on sen Tukholmalaisella Lindbergin konepajalla rakennetun koneen valmistusvuosi. Aluksen rungon osalta tiedot alkavat vuodesta 1908, jolloin sen omisti jyväskyläläinen O. Ylistö, ja sen nimi oli ”Lempi”. Aluksesta on tuolta ajalta säilynyt lehtijuttuja Keski-Suomalaisessa. Kymmenen vuotta myöhemmin aluksen hankki jämsäläinen Joonas Vuolle-Apiala, joka antoi sille nimeksi ”Kotkatsalo”. Vuolle-Apialan kuoltua 1930 alus siirtyi hänen perikunnalleen ja tältä edelleen 1932 Kalle Helanderille. Vuosikymmenen lopulla se jäi kuitenkin seisomaan Soimasaareen.
Aluksen historiassa kääntyi uusi lehti Sakari Härön ostettua Soimasaaren tilan Kalle Helanderin tyttäreltä. Saaren rannassa oli hylätty höyryveneen runko ilman konetta ja kattilaa. Helander oli käyttänyt Vuolle-Apialan nahkatehtaan konkurssipesästä ostamansa aluksen osia oman laivansa varaosina. Häröille runko oli ”Joonaksen laiva”, he kun olivat sukua Vuolle-Apialalle. Tiedossa oli, että Vuolle-Apialalla oli ollut ”Kirvesniemi”- niminen sluuppi, minkä vuoksi alusta kutsuttiin Kirvesniemeksi. Vasta vuonna 1999 keskusteluissa 1912 syntyneen Aimo Vuolle-Apialan kanssa selvisi, että suvulla oli ollut toinenkin höyryvenhe, jonka nimi oli ollut Kotkatsalo ja jossa oli ollut salonki. Vaikka olemassa oleva runko paljastui Kotkatsaloksi, jäi sen nimeksi Kirvesniemi, joka se Häröille oli aina ollut.
Kirvesniemen kunnostusprojekti alkoi 1974, jolloin sen runko tilkittynä ja tynnyreillä täytettynä hinattiin omistajien niin ikään omistamalla höyryhinaaja Junolla Pihlajakoskelle ja sieltä edelleen maitse Ammatilliseen Kurssikeskukseen Lahteen kunnostettavaksi. Seuraavana vuonna ostettiin Synsiönlahden pohjukassa maannut höyryveneen ”Seppo”. Se oli puurunkoinen mutta täysin lahonnut. Siitä hän sai kuitenkin koneen ja kattilan Kirvesniemeen. Kirvesniemen kunnostus kuitenkin tapahtui vähitellen, valmistuen 1997 Porvoon höyrypäiville. Sittemmin alus on ollut mukana useissa Höyrypursiseuran regatoissa ja muissa tapahtumissa eri vesistöissä, sekä useana vuotena Helsingin venemessuilla. Alun perin peräsalongilla varustettu alus kulki uuden tulemisensa jälkeen pitkään suvikatoksella varustettuna mutta avoimena, kunnes sai peräsalongin vuonna 2008.
Tekniset tiedot
Aluksen nimi: Kirvesniemi
Alustyyppi: Höyryvene eli sluuppi
Aluksen kotipaikka: Espoo
Rakennusvuosi: 1881
Rak.Telakka: ei tiedossa
Entiset nimet: Lempi, Kotkatsalo
Pituus: 8,3
Leveys: 2,4
Syväys: 0,8
Nopeus: 8 solmua
Aikaisemmat omistajat: O. Ylistö (?-1918), Joonas Vuolle-Apiala (1918-30), Kalle Helander (1932-60)
Laivaan liittyen erityistä:
Koneen tyyppi: 1 sylinterinen
Koneen valmistusvuosi: 1881
Koneen valmistaja: Wm. Lindbergs Mek. Verkstad, Tukholma
Koneteho: 5ihv
Koneeseen liittyen erityistä:
Kattilan tyyppi: Skottilainen konttikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1910
Kattilan valmistaja: Lehtoniemi & Taipale Fabriker,Varkaus
Polttoaine: Puu
Tulitorvet (kpl): 1
Käyttöpaine: 7
Tulipinta: 3,8
Kattilaan liittyen erityistä: