Tarina
Porilainen Rosenlew- yhtiö rakensi omalla Porin konepajallaan Näsijärvelle 1884 hinaajan korvaamaan vanhan 1874 rakennetun ”Näsijärvi” – nimisen puisen hinaajansa. Uusi tulokas sai edeltäjänsä nimen ”Näsijärvi”, ja myös sen koneiston. Vanhan Näsijärven puurunko upotettiin Näsijärven Pölkkylänniemen rantaan, jossa sen toinen kylki lienee edelleenkin. Siitä voisi saada hyvän museoesineen. Uusi Näsijärvi oli yhdessä Reposaaren höyrysahan 1886 rakennetun ”Murole” hinaajan kanssa Näsijärven vahvimmat hinaajat, jotka hinasivat kumpikin oman yhtiönsä tukkilauttoja oman yhtiönsä tukkitielle Pispalan rantaan, sillä yhteistyö ei kilpailijoille maistunut.
Vasta maailmansota toi tähän tukkiliikenteeseen häiriönsä. Venäjä pelkäsi Saksan hyökkäystä Suomen kautta, ja perusti Tampereelle varuskunnan ja sotalaivaston, johon pakko-otettiin Näsijärven suurimmat laivat, Näsijärvi ja Murole mukaan lukien. Laivasto oli kuitenkin tyhjän panttina. Jonkin verran venäläisjoukkojen kuljetuksia tehtiin, mutta laukaustakaan ei laivasto-osaston tarvinnut ampua. Venäjän vallankumous lopetti sitten tämän laivasto-osaston tarinan. Purjehduskauden 1918 alkaessa oli jo sisällissotakin sodittu ja Näsijärvi ja Murole jatkoivat arkista aherrustaan.
Vuonna 1935 Näsijärvi myytiin Kotvion sahalle Ruovedelle, jolla jo ennestään oli pienempi Kotvio- niminen hinaaja (ks. Ansio). Niinpä uudelle tulokkaalle annettiin nimi Kotvio II. Laivaan oli vaihdettu Dunderbergin konepajalla Tampereella alkujaan Rauma Woodin suureen 40-metriseen merirahtilaiva Toivoon rakennettu hieno 137 ihv:n trippelihöyrykone. Kone on viimeinen käyttökunnossa oleva yksilö kyseisen konepajan tuotannosta. Kotvio Oy:n historiikissa 1947 kerrotaan: ”Kotvio II on edelleen yhtiömme hinaajana ja se on laatunsa, kuntonsa ja voimansa puolesta yksi vesistömme parhaista hinaajista sekä konepuolensa järjestelyn vuoksi sellainen, että sen polttopuun tilat ovat laivan keulapuolessa eikä konehuoneen näin ollen tarvitse rähjääntyä ja pölyyntyä varastoimisen ja käytön takia.” Kotvion sahan omistuksessa alus hinasi haloilla ja muulla sahatavaralla lastattuja proomuja kunnes uittotoiminnan väheneminen lopetti hinaajien työt.
Uittotoiminnan vähentyessä ja laivan ammattiliikenteen loppuessa osti aluksen Kotvion sahan entinen työnjohtaja Olavi Kivimäki estääkseen sen romutuksen. Tuottavia ajoja ei kuitenkaan löytynyt, kuluja sitäkin enemmän. Kuullessaan Tampereen kaupungin etsivän museolaivaa teknilliseen museoon päätti Kivimäki myydä aluksen. Kattilaa hän ei uskonut museon kaipaavan, vaan myi sen iittiläiselle Pesulalle. Museohanke ei lopulta kuitenkaan ottanut tulta alleen, vaan alus seisoi vuosikausia peittelemättömänä Naistensaaren voimalan takana rapistumassa, kaatuipa kerran nosturikin laivan päälle. Museoesineiden maastaviennin kieltäminen 1984 esti laivasta kiinnostuneiden saksalaisten ostoaikeet. Lopulta ostajiksi löytyi Vilppulan Veneilijät Ry.
Huonoon kuntoon päässyt laiva kuljetettiin Vilppulaan jossa sen kunnostukset alkoivat. Vesille se laskettiin 1995. Ongelmia tuotti kuitenkin erityisesti uuden kattilan hankkiminen. Aluksi kunnostettiin höyrylaiva ”Intin” vanha kattila, mutta se osoittautui höyryntuotoltaan liian tehottomaksi Kotvio II:n trippelikoneelle. Suomesta ei sopivaa kattilaa tahtonut löytyä, ja niin hankittiin Ruotsista 1977 rakennettu polttoöljykäyttöinen kattila. Pitkän kunnostusurakan päätteeksi Kotvio II palasi liikenteeseen syksyllä 2002.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Kotvio II
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Vilppula
- Rakennusvuosi: 1884
- Rak.Telakka: Rosenlew & Co, Porin konepaja, Björneborgs Mekaniska Verkstad
- Entiset nimet: Näsijärvi
- Pituus: 22,02
- Leveys: 4,8
- Syväys: 2,08
- Nopeus: ?
- Omistaja: Vilppulan Veneilijät ry
- Aikaisemmat omistajat: Rosenlew & Co (1884-1934), Kotvio Oy, Ruovesi (1934-67), Olavi Kivimäki (1967-68), Tampereen kaupunki (1968-89)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Trippeli
- Koneen valmistusvuosi: 1914
- Koneen valmistaja: K. F. Dunderberg, Tampere
- Koneteho: 137 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1977
- Kattilan valmistaja: Wini Oy
- Polttoaine: Öljy
- Tulitorvet (kpl): ?
- Käyttöpaine: 13
- Tulipinta: 35
- Kattilaan liittyen erityistä: